Dlatego przymierzając się do wyjazdu pamiętajmy:Prawo jazdy kategorii A uprawnia do kierowania motocyklem. A 1 pozwala jechać motorem o pojemności do 125 ccm i mocy nie większej niż 11 kW, czyli 15 KM. Kategoria B daje prawo prowadzić samochód o masie do 3,5 t z wyłączeniem autobusu i motocykla. Można z takim prawem ciągnąć przyczepę, pod warunkiem że nie jest ona cięższa od pojazdu ciągnącego i łączna masa zestawu nie przekracza 3,5 t. Kategoria B daje prawo jeżdżenia ciągnikiem rolniczym i pojazdem wolnobieżnym. Prawo kat. B 1 uprawnia do prowadzenia pojazdu trójkołowego i czterokołowego o masie do 550 kg, z wyłączeniem motocykla. Kategoria C daje prawo kierowania samochodem o masie ponad 3,5 t z wyłączeniem autobusu, ciągnika rolniczego i pojazdu wolnobieżnego. C 1 pozwala na jechanie samochodem o masie między 3,5, a 7,5 t z wyjątkiem autobusu, ciągnika rolniczego i pojazdu wolnobieżnego. Kategoria D uprawnia do kierowania autobusem, ciągnikiem rolniczym i pojazdem wolnobieżnym. Kategoria D 1 daje możliwość jazdy autobusem do przewozu więcej niż 17 osób oraz ciągnikiem i pojazdem wolnobieżnym. Kategoria T pozwala na prowadzenie ciągnika rolniczego z przyczepą oraz pojazdu wolnobieżnego.Może tu dojść do kuriozalnej sytuacji. Kierowca mający Lublina o masie 3,2 t i prawo jazdy kat. B nie może ciągnąć nim przyczepy 500-kilogramowej, ale ma prawo ciągnąć ją swym Maluchem. Który zestaw jest bezpieczniejszy na drodze? Specjalnie w tym celu powstały kategorie B+E, C+E i D+E, które posiadaczy praw w kategoriach B, C i D uprawniają do ciągnięcia przyczep nie określając ich górnych limitów masy.Jacek Wróblewski