Badaniom okresowym podlegają wszystkie samochody osobowe z wyjątkiem zabytkowych. W zależności od wieku odwiedzają one stację kontroli pojazdów po 3 latach, potem po 2, a następnie co roku. W przypadku 3-latka wizyta w stacji diagnostycznej jest zwykle formalnością. Niestety, wraz z wiekiem samochodu i liczbą przejechanych kilometrów rośnie prawdopodobieństwo, że pracownik stacji znajdzie jakieś uchybienia.

Często nawet sprawne pod względem technicznym pojazdy nie przechodzą okresowych badań z winy ich właścicieli, którzy przerabiają je w niedozwolony sposób. Trzeba pamiętać, że diagności sprawdzają, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”, a także w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia. Przepisy zabraniają (lub ograniczają) m.in. przeróbek układu wydechowego i oświetlenia czy też przyciemniania szyb.

Poniżej wymieniamy elementy, które zgodnie z przepisami skontroluje diagnosta podczas okresowego badania. Oczywiście, jego skrupulatność w ocenie to już całkiem inna sprawa…

To skontroluje diagnosta:

Dokumenty - Zgodność danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym, a także prawidłowość oznaczeń i stan tablic rejestracyjnych.

Ogumienie - Stan techniczny i ciśnienie powietrza w oponach. Niedozwolone jest umieszczenie na jednej osi ogumienia o różnej rzeźbie bieżnika lub nierównomiernie zużytego. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm.

Oświetlenie - Działanie i ustawienie świateł zewnętrznych – w tym odchylenie strumienia świateł mijania, poziom jasności i barwę. Zbyt słabe, oślepiające lub o innej barwie niż wymagana spowodują niezaliczenie badania.

Układ hamulcowy - Stan techniczny, skuteczność i równomierność działania hamulców, w tym m.in. stan sztywnych i elastycznych przewodów hamulcowych oraz sprawność i skuteczność hamulca postojowego.

Układ kierowniczy - Stan techniczny połączeń, drążków kierowniczych, zwrotnic, wahaczy, amortyzatorów i łożysk oraz zbieżność kół. Niedopuszczalne są jakiekolwiek naprawy (spawanie, zgrzewanie) osi zwrotnic i wahaczy!

Podwozie i zawieszenie - Stan techniczny: ramy podwozia, resorów, wahaczy, drążków reakcyjnych, układu napędowego, sprzęgła, zbiornika paliwa i przewodów. Badaniu podlega też sprawność amortyzatorów.

Instalacja elektryczna - Akumulator (pewność zamocowania, czy są pęknięcia na obudowie lub wycieki elektrolitu), stan przewodów i urządzeń elektrycznych oraz złącza elektrycznego do przyczepy.

Nadwozie, osprzęt i toksyczność spalin - Stopień skorodowania elementów nośnych i podłogi pojazdu, stan mechanizmów zamykania drzwi, stan szyb (ocena pęknięć, zmatowień i przepuszczalności światła), działanie wycieraczek, spryskiwaczy i pasów bezpieczeństwa, sprawność sygnału dźwiękowego, poziom emisji zanieczyszczeń gazowych i dymienia, poziom emitowanego hałasu.

Jeśli nie uda się zaliczyć - W przypadku gdy diagnosta stwierdzi, że auto jest niesprawne, kierowca otrzyma wykaz niedociągnięć i warunkowe przedłużenie ważności poprzedniego badania w celu usunięcia awarii. W razie wystąpienia niebezpiecznych usterek diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny, jednak zdarza się to rzadko. W wyznaczonym terminie należy powtórzyć badanie. Pocieszające jest to, że zapłacimy wtedy tylko za kontrolę niesprawnych elementów.

Ceny są z góry ustalone - Koszt okresowego badania technicznego samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5 t wynosi99 zł. Cena wzrasta do 161 zł, gdy auto ma instalację gazową. W przypadku ponownego sprawdzenia mechanizmów i podzespołów, w których stwierdzono usterki podczas pierwszego badania, płaci się jedynie za ich powtórną kontrolę:

  • układ hamulcowy – 20 zł,oświetlenie – 14 zł,układ kierowniczy – 20 zł,toksyczność spalin – 14 zł,poziom hałasu – 20 zł,geometria kół – 36 zł (za jedną oś),badanie amort. – 14 zł.