Auto Świat Porady Prawo Radzimy, jak przygotować auto do przeglądu technicznego

Radzimy, jak przygotować auto do przeglądu technicznego

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Im starsze auto, tym większą loterią staje się zaliczenie okresowego badania technicznego. Radzimy, co sprawdzić, żeby zdobyć pieczątkę na kolejny rok

Radzimy, jak przygotować auto do przeglądu technicznego
Auto Świat
Radzimy, jak przygotować auto do przeglądu technicznego

Badaniom okresowym podlegają wszystkie samochody osobowe z wyjątkiem zabytkowych. W zależności od wieku odwiedzają one stację kontroli pojazdów po 3 latach, potem po 2, a następnie co roku. W przypadku 3-latka wizyta w stacji diagnostycznej jest zwykle formalnością. Niestety, wraz z wiekiem samochodu i liczbą przejechanych kilometrów rośnie prawdopodobieństwo, że pracownik stacji znajdzie jakieś uchybienia.

Często nawet sprawne pod względem technicznym pojazdy nie przechodzą okresowych badań z winy ich właścicieli, którzy przerabiają je w niedozwolony sposób. Trzeba pamiętać, że diagności sprawdzają, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”, a także w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia. Przepisy zabraniają (lub ograniczają) m.in. przeróbek układu wydechowego i oświetlenia czy też przyciemniania szyb.

Poniżej wymieniamy elementy, które zgodnie z przepisami skontroluje diagnosta podczas okresowego badania. Oczywiście, jego skrupulatność w ocenie to już całkiem inna sprawa…

To skontroluje diagnosta:

Dokumenty - Zgodność danych pojazdu z zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym, a także prawidłowość oznaczeń i stan tablic rejestracyjnych.

Ogumienie - Stan techniczny i ciśnienie powietrza w oponach. Niedozwolone jest umieszczenie na jednej osi ogumienia o różnej rzeźbie bieżnika lub nierównomiernie zużytego. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm.

Oświetlenie - Działanie i ustawienie świateł zewnętrznych – w tym odchylenie strumienia świateł mijania, poziom jasności i barwę. Zbyt słabe, oślepiające lub o innej barwie niż wymagana spowodują niezaliczenie badania.

Układ hamulcowy - Stan techniczny, skuteczność i równomierność działania hamulców, w tym m.in. stan sztywnych i elastycznych przewodów hamulcowych oraz sprawność i skuteczność hamulca postojowego.

Układ kierowniczy - Stan techniczny połączeń, drążków kierowniczych, zwrotnic, wahaczy, amortyzatorów i łożysk oraz zbieżność kół. Niedopuszczalne są jakiekolwiek naprawy (spawanie, zgrzewanie) osi zwrotnic i wahaczy!

Podwozie i zawieszenie - Stan techniczny: ramy podwozia, resorów, wahaczy, drążków reakcyjnych, układu napędowego, sprzęgła, zbiornika paliwa i przewodów. Badaniu podlega też sprawność amortyzatorów.

Instalacja elektryczna - Akumulator (pewność zamocowania, czy są pęknięcia na obudowie lub wycieki elektrolitu), stan przewodów i urządzeń elektrycznych oraz złącza elektrycznego do przyczepy.

Nadwozie, osprzęt i toksyczność spalin - Stopień skorodowania elementów nośnych i podłogi pojazdu, stan mechanizmów zamykania drzwi, stan szyb (ocena pęknięć, zmatowień i przepuszczalności światła), działanie wycieraczek, spryskiwaczy i pasów bezpieczeństwa, sprawność sygnału dźwiękowego, poziom emisji zanieczyszczeń gazowych i dymienia, poziom emitowanego hałasu.

Jeśli nie uda się zaliczyć - W przypadku gdy diagnosta stwierdzi, że auto jest niesprawne, kierowca otrzyma wykaz niedociągnięć i warunkowe przedłużenie ważności poprzedniego badania w celu usunięcia awarii. W razie wystąpienia niebezpiecznych usterek diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny, jednak zdarza się to rzadko. W wyznaczonym terminie należy powtórzyć badanie. Pocieszające jest to, że zapłacimy wtedy tylko za kontrolę niesprawnych elementów.

Ceny są z góry ustalone - Koszt okresowego badania technicznego samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5 t wynosi99 zł. Cena wzrasta do 161 zł, gdy auto ma instalację gazową. W przypadku ponownego sprawdzenia mechanizmów i podzespołów, w których stwierdzono usterki podczas pierwszego badania, płaci się jedynie za ich powtórną kontrolę:

  • układ hamulcowy – 20 zł,oświetlenie – 14 zł,układ kierowniczy – 20 zł,toksyczność spalin – 14 zł,poziom hałasu – 20 zł,geometria kół – 36 zł (za jedną oś),badanie amort. – 14 zł.
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki