Auto Świat Porady Prawo Szkoda całkowita: czy musisz oddać swój uszkodzony samochód na złom?

Szkoda całkowita: czy musisz oddać swój uszkodzony samochód na złom?

Problem szkody całkowitej pojawia się najczęściej, gdy nasz samochód ulegnie wypadkowi albo tylko kolizji i zgłaszamy się do ubezpieczyciela po odszkodowanie, które – tak byśmy chcieli – miałoby wystarczyć na naprawę samochodu. Jeśli po oględzinach samochodu ubezpieczyciel powie, że szkoda jest "całkowita", pojawia się problem: maleją szanse na to, że wypłata pozwoli na odbudowę auta. Jednocześnie niekoniecznie oznacza to, że jesteśmy stratni, ale często tak właśnie jest.

Szkoda całkowita
J.AMPHON / Shutterstock
Szkoda całkowita
  • Stwierdzenie szkody całkowitej oznacza, że – według ubezpieczyciela – naprawa samochodu jest nieopłacalna
  • Aby można było stwierdzić szkodę całkowitą, szacowany koszt naprawy musi przekroczyć poziom określony w umowie ubezpieczyciela. W przypadku szkód likwidowanych z OC sprawcy progiem opłacalności naprawy jest wartość auta przed wypadkiem, w przypadku autocasco ten próg jest znacznie niższy
  • To, że ubezpieczyciel stwierdzi szkodę całkowitą, nie oznacza, że mamy obowiązek oddać auto, choć w pewnych przypadkach ma to sens
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

To, że ubezpieczyciel ocenił, iż doszło do szkody całkowitej, nie musi wcale oznaczać, że samochód nie nadaje się do naprawy. Szkody całkowite powstają zarówno wtedy, gdy auto się spali i naprawdę nie została z niego ani jedna część, którą można by wykorzystać, ale i wtedy, gdy auto jest np. tylko obtłuczone i wciąż jeździ. szkoda całkowita to nic innego jak stwierdzenie przez ubezpieczyciela, iż płacenie za naprawę samochodu jest kosztowo nieracjonalne. Czasem jest to stanowisko całkowicie uzasadnione, a czasem... nie do końca. W tym drugim wypadku poszkodowany może nie być zadowolony.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji