Logo
PoradyPrawoSzkoda za granicą - co zrobić, by nie stracić odszkodowania?

Szkoda za granicą - co zrobić, by nie stracić odszkodowania?

Jeśli mieliście stłuczkę lub wypadek za granicą, to zwykle większość formalności związanych z uzyskaniem odszkodowania możecie załatwić już po powrocie do kraju. Podpowiadamy, jak należy się przygotować przed wyjazdem za granicę i co trzeba zrobić w sytuacji, kiedy dojdzie do uszkodzenia samochodu.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Ubezpieczenia - szkoda za granicą
123rf
Ubezpieczenia - szkoda za granicą

Podczas wyjazdów do krajów należących do tzw. Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do Szwajcarii wystarczy zwykła polska polisa OC, jeśli jednak chcecie się wybrać m.in. do Rosji, na Białoruś, Ukrainę lub do Albanii, potrzebna będzie też tzw. zielona karta, którą otrzymacie u swojego ubezpieczyciela. Warto również sprawdzić zakres terytorialny obowiązywania polisy AC.

Na wszelki wypadek do samochodu należy zabrać tzw. druk wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym – standardowy, uznawany także za granicą formularz, sporządzony w dwóch językach (polskim i angielskim). Prawdopodobnie otrzymaliście go wraz z polisą, a jeśli nie, w każdej chwili można go pobrać ze strony Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (www.pbuk.pl). Na stronę PBUK warto też wejść, kiedy już dojdzie do kolizji. Znajduje się tam specjalna aplikacja online, która po wpisaniu podstawowych danych (kraj, w którym doszło do wypadku, kraj rejestracji pojazdu sprawcy) podaje informacje dotyczące postępowania w tym konkretnym przypadku, z uwzględnieniem tego, czy trzeba wezwać na miejsce zdarzenia policję i jakie przygotować dokumenty.

Problemy językowe. W żadnym wypadku nie podpisuj dokumentów sporządzonych w języku, którego nie znasz! W razie wątpliwości skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem lub z polskim konsulatem.

1. Jeżeli do szkody doszło z naszej winy i chcemy ją zlikwidować z naszej polisy AC, należy niezwłocznie skontaktować się z ubezpieczycielem i skonsultować z nim dalsze działania (holowanie auta, prowizoryczne naprawy, dokumentacja zdarzenia).

2. Jeśli samochód nie nadaje się do naprawy i trzeba go za granicą zezłomować, należy zadbać o dokumenty potwierdzające ten fakt – bez nich nie uda się w Polsce wyrejestrować auta.

3. W sytuacji kiedy to my jesteśmy poszkodowani i szkoda ma być likwidowana z OC zagranicznego sprawcy, mamy do wyboru dwie opcje – zgłoszenie szkody na miejscu wprost do tamtejszego ubezpieczyciela lub (o ile samochód był zarejestrowany w kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Szwajcarii), już po powrocie do kraju, za pośrednictwem działającego w Polsce reprezentanta ds. roszczeń zagranicznego ubezpieczyciela.

4. Jeżeli nie wiecie, która działająca w Polsce firma jest przedstawicielem (reprezentantem ds. roszczeń) zagranicznego ubezpieczyciela, lub nawet nie wiecie, kto wystawił polisę OC zagranicznego sprawcy, to o ustalenie tych danych możecie poprosić za pośrednictwem formularza na stronie www.pbuk.pl.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium