1. norm czasowychczynności naprawczych ustalonych przez producenta pojazdu i ujętych wewskazanym systemie,stawki roboczogodziny ustalonej przez MTU w oparciu ośrednie ceny usług na danym terenie,

3.   średnich cen części zamiennych sygnowanych marką alternatywną do marki producenta pojazdu (zamienników), oraz materiałów, zgodnie z wykazem zawartym w tym systemie. Jeżeli system Eurotax nie zawiera wykazu cen określonych zamienników, dla celów wyceny stosuje się zawarty w systemie Eurotax wykaz cen części pochodzących od producenta pojazdu (oryginalnych). W takim wypadku, ustalona przez MTU wysokość cen części zamiennych, które muszą być wymienione jest pomniejszana o zużycie eksploatacyjne, uzależnione od okresu użytkowania pojazdu. W przypadku samochodów o okresie eksploatacji do 3 lat jest to 15%, od 3 do 4 lat to 20%, od 4 do 5 lat to30%, od 5 do 6 lat to 40%, od 6 do 7 lat to 45%, od 7 do 8 lat to 50%, od 8 do 10 lat to 55% i powyżej 10 lat zużycie eksploatacyjne wynosi 60% wartości części oryginalnej. Jak więc z powyższego widać wycena wartości szkody w wariancie kosztorysowym nie zawiera cen części używanych lecz wyłącznie ceny części nowych zamienników bez pomniejszenia zużycia eksploatacyjnego lub w przypadku ich braku ceny części nowych oryginalnych pomniejszanych o zużycie eksploatacyjne wg. zasad podanych wyżej. Jerzy Bieda Inter Partner Assistance Polska S.A.