Samochód po naprawie będzie już figurował w danych serwisu jako samochód kiedyś uszkodzony. Sam osobiście przed kupnem tego samochodu sprawdzałem w serwisie czy kiedyś nie były robione jakieś elementy w wyniku jakiegoś wypadku. Samochód miał oryginalny lakier i mam potwierdzenie z serwisu na piśmie że samochód jest ok. Czy w takim przypadku mogę starać się o odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej samochodu? Oczywiste jest to że pomimo wymienionych nowych elementów samochód który był kiedyś "bity" nie osiągnie ceny przy sprzedaży takiej jak w przypadku samochodu "nietkniętego". Jeżeli mogę ubiegać sie o takie odszkodowanie to prosze o wyjaśnienie od czego zacząć i jak to wygląda w praktyce. zbychu76ODPOWIEDŹ:Szanowny Panie Zbyszku,W przypadku szkody z ubezpieczenia OC sprawcy zdarzenia drogowego ubezpieczyciel jest zobowiązany do pokrycia wszystkich Pana strat. Znajduje tu zastosowanie zasada pełnego odszkodowania. Potwierdził to Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 12.10.2001r. ( sygn. akt III CZP 57/01 ) stwierdzając, że z przepisu art.361§2 KC wynika obowiązek pełnej kompensacji szkody. Wartość samochodu po jego naprawie,to nic innego jak jego wartość rynkowa. Ponieważ wartość ta w wyniku uszkodzenia, choć później wyeliminowanego, zmalała w stosunku do tej, jaką pojazd ten reprezentowałby na rynku, gdyby nie został uszkodzony, więc kompensata powinna obejmować nie tylko koszty naprawy, ale także tę różnicęwartości. Po naprawie samochód co prawda odzyska sprawność techniczną, nie uzyska jednak wartości rynkowej takiej jak przed wypadkiem.Tak więc ubezpieczyciel sprawcy szkody Pana samochodu ma obowiązek uwzględnić w kwocie należnego Panu odszkodowania tzw. utratę wartości handlowej samochodu.Wielkość takiej utraty powinna zostać wyliczona przez rzeczoznawcę w zależności od rodzaju uszkodzeń i ich skali oraz wieku pojazdu. Najczęściej taka utrata wyliczana jest na poziomie ok.15% wartości rynkowej pojazdu.Zakłady ubezpieczeń bardzo niechętnie uwzględniają podobne roszczenia poszkodowanych dlatego będzie Pan musiał wykazać, że pojazd był w dobrym stanie technicznym i nie miał wcześniej napraw blacharsko lakierniczych związanych z innymi uszkodzeniami. Nie ma natomiast znaczenia czy samochód został zakupiony w komisie i za jaką kwotę. W przypadku odrzucenia tego roszczenia przez ubezpieczyciela sprawcy może Pan złożyć skargę doRzecznika Ubezpieczonych do którego obowiązków należy m.in. rozpatrywanie skargw indywidualnych sprawach zgodnie z Art.20 Ustawy z dnia 22 maja 2003r. onadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych. Możnawreszcie złożyć skargę do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych -centralnego organu administracji rządowej sprawującej nadzór nadfunkcjonowaniem wszystkich Towarzystw Ubezpieczeniowych w Polsce.Powyższe nie zamyka Panu drogi do rozstrzygnięcia ewentualnego sporu z ubezpieczycielem sprawcy na drodze sądowej.Jerzy BiedaInter Partner Assistance Polska S.A.
Utrata wartości handlowej samochodu
Samochód będzie naprawiany w autoryzowanym serwisie. Będą wymieniane całe elementy blacharki jak również w miejscach lekkich otarć tylko ponowne lakierowanie.