Statystyka przemawia za zmianą przepisówZwolennicy zaostrzenia przepisów mogą łatwo uzasadnić swoje stanowisko. Pod względem wypadków drogowych Polska przoduje w europejskich statystykach. Co roku na drogach ginie ok. 5,5 tys. ludzi – średnio 14,6 na 100 tys. mieszkańców. To trzykrotnie więcej niż średnia w Europie!

Najliczniejszą grupę ofiar stanowią osoby w wieku od 18 do 24 lat, posiadające prawo jazdy krócej niż 2 lata. Trudno się więc dziwić, że to przede wszystkim w młodych kierowców uderzą nowe przepisy. Zacznijmy od tego, że trudniej będzie zdobyć prawo jazdy. Zasadniczo zmienić się ma bowiem egzamin teoretyczny. Zamiast dotychczasowych zestawów testów pojawią się pytania dotyczące sytuacji drogowych, a egzaminowany będzie miał pół minuty na udzielenie prawidłowej odpowiedzi na każde z nich (będą zadawane kolejno, bez możliwości powrotu do wcześniejszych). Co jeszcze ważniejsze, baza pytań ma być znacznie większa od obecnej i niejawna.

Okres próbny będzie trwał dwa lata Podobnie jak w wielu krajach Unii, także w Polsce wprowadzony zostanie 2-letni okres próbny dla świeżo upieczonych kierowców bez względu na wiek, w którym nabędą oni uprawnienia do prowadzenia pojazdu (dotyczy kategorii A i B). Dwukrotne złamanie przepisów ruchu drogowego podczas jego trwania oznaczać będzie wydłużenie okresu próbnego o kolejne 2 lata oraz skierowanie na specjalny kurs. Po trzecim wykroczeniu na drodze (lub po pierwszym przestępstwie) prawo jazdy zostanie anulowane.W młodych kierowców uderzy też zmiana kategorii praw jazdy na jednoślady. I co bardzo ważne – zniknie karta motorowerowa, a pojawi się nowe prawo jazdy kategorii AM, uprawniające do kierowania motorowerami. Przy okazji przepisy zostaną dostosowane do ustaleń unijnych. Zniknie bezterminowe prawo jazdy – dokument (kat. A i B) będzie wydawany na 15 lat. Aby otrzymać nowy, konieczne będą badania lekarskie. Po ukończeniu 56. roku życia badania będą obowiązywać co 5 lat.

Nowe kategoriePrzygotowywana ustawa ma wprowadzić nowe kategorie prawa jazdy:AM – skutery i motorowery do 50 ccm (dostępna od 14 lat za zgodą rodziców);A1 – motocykle do 125 ccm i do 11 kW, trójkołowce do 15 kW mocy (dostępna od 16 lat za zgodą rodziców);A2 – motocykle do 35 kW, trójkołowce pow. 15 kW mocy (dostępna od 18 lat);A – motocykle bez ograniczeń (dostępna od 24 lat lub od 20 lat dla osób mających wcześniej prawo jazdy kat. A2 przez 2 lata);B1 – czterokołowce (quady) i pojazdy z kat. AM (od 16 lat za zgodą rodziców).

Powrót liściaW trakcie pierwszych 12 miesięcy od chwili zdania egzaminu każdy pojazd prowadzony przez „świeżego” kierowcę będzie musiał być oznakowany z przodu i tyłu charakterystycznym zielonym liściem klonu. W tym samym okresie świeżo upieczony kierujący nie będzie mógł podejmować pracy w charakterze zawodowego kierowcy. Planowane jest też wprowadzenie ograniczenia prędkości na terenie niezabudowanym do 80 km/h.