• Niektóre pojazdy podlegają szczególnym ograniczeniom – należą do nich np. hulajnogi, ale tylko te wyposażone w silnik
  • Coraz częściej w miastach pojawiają się ograniczenia prędkości obowiązujące m.in. rowerzystów. Do wprowadzenia ich zarządcy terenów wykorzystują prosty trik, który jednak nie dla każdego jest czytelny
  • To, że na drodze obowiązuje limit np. 70 km/h nie oznacza, że każdym pojazdem wolno jechać z taką prędkością
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

O tym, że limity prędkości dla poszczególnych rodzajów pojazdów to nie są żarty, kilka dni temu przekonał się jeden z mieszkańców Sulejówka poruszający się na nieco "podrasowanej" hulajnodze. W miejscu, gdzie obowiązuje limit 70 km/h, jechał 73 km/h. Niewielkie wykroczenie? Przeciwnie – całkiem spore! Na widok hulajnogi policjanci wyciągnęli radar, zatrzymali kierowcę i... wlepili mu mandat w wysokości 1500 zł. Postąpili i tak stosunkowo łagodnie, mogli zapewnić mu dodatkowe kłopoty.

Hulajnoga elektryczna – 20 km/h i ani trochę szybciej!

Hulajnoga elektryczna Foto: r.classen / Shutterstock
Hulajnoga elektryczna

Limit prędkości dla hulajnóg elektrycznych wynosi 20 km/h. Bez względu na to, czy jedziemy po jezdni (jest to dozwolone tylko na tych odcinkach, gdzie pozostałe pojazdy obowiązuje limit do 30 km/h), czy na drodze dla rowerów, na hulajnodze elektrycznej nie wolno jechać szybciej niż 20 km/h. Na chodniku i drodze dla pieszych obowiązuje natomiast niedookreślona "prędkość zbliżona do prędkości pieszego".

Ciekawostka: na hulajnodze bez silnika (można ją zaliczyć do urządzeń wspomagających ruch) można legalnie jechać szybciej niż na hulajnodze elektrycznej – teoretycznie jadąc z górki, można rozpędzić się do np. 30 km/h bez ryzyka otrzymania mandatu.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Urządzenie transportu osobistego – 20 km/h. Nie wjeżdżaj na jezdnię!

Do kategorii UTO zaliczają się różnego rodzaju jednoosobowe pojazdy elektryczne inne niż hulajnoga – deskorolki z silnikiem, jednokołowce elektryczne, itp. Ustawowy limit prędkości dla tych pojazdów wynosi 20 km/h, choć po zdjęciu fabrycznych blokad niektóre potrafią rozpędzić się do prędkości dwukrotnie wyższej. Co do zasady użytkowników UTO obowiązują te same limity prędkości co w przypadku hulajnóg elektrycznych, a jedna z ważniejszych różnic w przepisach mówi o tym, że jadąc na UTO, nie wolno w żadnym wypadku korzystać z jezdni.

Urządzenie wspomagające ruch – możesz się wykazać

Dla hulajnóg, deskorolek, rolek, wrotek i innych akcesoriów sportowych bez silnika nie ma w przepisach specjalnych limitów prędkości. Przepisy mówią jedynie, że użytkownik ma "poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa".

Rower: limit prędkości jak dla samochodu. Uważaj na strefy zamieszkania!

Rowerem, bez względu na to, czy jedziemy jezdnią, czy drogą dla rowerów, można jechać w granicach ogólnego limitu obowiązującego na danym odcinku drogi. W mieście domyślnie dozwoloną prędkością jest 50 km/h, ale znaki mogą ją też obniżyć np. do 30 km/h albo podwyższyć. Ograniczenie prędkości "dla samochodów" oznacza automatycznie ograniczenie dozwolonej prędkości dla rowerów.

Uwaga: w miejskich rejonach "obleganych" przez rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych i innych pojazdów coraz częściej zarządcy terenów wyznaczają za pomocą znaków strefy zamieszkania – nawet jeśli na danym terenie nie ma zabudowy mieszkalnej. Tak jest np. na deptaku wzdłuż Wisły w Warszawie, ale i w wielu innych miejscach. W strefie zamieszkania maksymalna dozwolona prędkość (obowiązuje wszystkich kierujących) to 20 km/h, jest też obowiązek ustępowania pieszym. Łatwo zaobserwować, że nie wszyscy rozumieją sens tego oznakowania – gładka nawierzchnia zachęca do przekraczania obowiązującego limitu prędkości, niektórzy nie potrafią się przed tym powstrzymać.

Strefa zamieszkania nad Wisłą w Warszawie Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Strefa zamieszkania nad Wisłą w Warszawie

Rower elektryczny – to też rower!

Obowiązują identyczne limity jak dla zwykłego roweru – w praktyce tożsame z "ogólnym" limitem prędkości na danym odcinku drogi. Jedyne zastrzeżenie dotyczy wspomagania elektrycznego, które może działać jedynie do 25 km/h.

Motorower – tylko 45 km/h

Motorower powinien być wyposażony w ogranicznik prędkości do 45 km/h – to maksymalna prędkość, z jaką wolno poruszać się takim pojazdem.

Czterokołowiec – to zależy, jaki

Czterokołowiec lekki może poruszać się – tak jak motorower – z prędkością do 45 km/h. Dla czterokołowca innego niż lekki (to, pod którą kategorię podpada nasz pojazd, wynika z wpisu w jego dowodzie rejestracyjnym) Kodeks drogowy nie przewiduje specjalnych limitów prędkości. Oznacza to, że taki pojazd obowiązują ogólne limity prędkości obowiązujące na danym odcinku drogi.

Inne limity prędkości w Kodeksie drogowym – czy znasz wszystkie?

  • 20 km/h – limit obowiązujący w strefie zamieszkania; to także maksymalna dozwolona prędkość ciągnika rolniczego podczas przewożenia osób w przyczepie;
  • 25 km/h – maksymalna konstrukcyjna prędkość kolejki turystycznej złożonej z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) dostosowanej do przewozu osób;
  • 30 km/h – limit dla ciągnika rolniczego, również z przyczepą. To także limit dla pojazdów z wystającym do przodu urządzeniem na więcej niż 1,5 m od siedzenia kierowcy obowiązujący w terenie zabudowanym;
  • 30 km/h – to również maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu holującego na obszarze zabudowanym;
  • 40 km/h – limit dla motocykla (również z przyczepą), motoroweru albo czterokołowca, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7;
  • 50 km/h – ogólny ustawowy limit prędkości obowiązujący w terenie zabudowanym;
  • 50 km/h – to także maksymalna dozwolona prędkość samochodu ciężarowego przystosowanego do przewozu osób poza kabiną kierowcy podczas przewozu osób;
  • 60 km/h – maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu holującego poza obszarem zabudowanym;
  • 60 km/h – to także maksymalna dozwolona prędkość pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego poza obszarem zabudowanym;
  • 70 km/h – samochód z przyczepą oraz samochód ciężarowy po dmc. powyżej 3,5 t poza obszarem zabudowanym;
  • 80 km/h – samochód z przyczepą na autostradzie (pamiętajcie, ciągnąc np. przyczepę kempingową!). Limit ten dotyczy też samochodu z przyczepą i samochodu ciężarowego powyżej 3,5 t na drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu;
  • 90 km/h – limit na drogach poza obszarem zabudowanym (innych niż droga dwujezdniowa co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu);
  • 100 km/h – limit na drodze ekspresowej jednojezdniowej, a także poza obszarem zabudowanym na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu. Dotyczy motocykla, samochodu osobowego, samochodu ciężarowego do 3,5 t;
  • 100 km/h – to także dopuszczalna prędkość dla autobusu na autostradzie i drodze ekspresowej;
  • 120 km/h – limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej dla samochodu osobowego, ciężarowego do 3,5 t, motocykla;
  • 140 km/h – maksymalna dozwolona prędkość na autostradzie dla samochodu osobowego, ciężarowego do 3,5 t, motocykla.