Auto Świat Porady Prawo Jak szybko możesz jechać hulajnogą, rowerem, motorowerem i innymi pojazdami?

Jak szybko możesz jechać hulajnogą, rowerem, motorowerem i innymi pojazdami?

Oprócz ogólnych limitów prędkości, które obowiązują wszystkich kierowców na drodze, są także ograniczenia dla poszczególnych rodzajów pojazdów. Na swojej drodze można też spotkać znaki, które dodatkowo ograniczają dozwoloną prędkość, choć nie wprost – by wiedzieć, jak szybko wolno jechać, trzeba znać wybrane przepisy. Przypominamy najważniejsze limity i wyjątki, z jakimi trzeba się liczyć.

Elektryczny skuter-hulajnoga - zdjęcie ilustracyjne
Auto Świat
Elektryczny skuter-hulajnoga - zdjęcie ilustracyjne
  • Niektóre pojazdy podlegają szczególnym ograniczeniom – należą do nich np. hulajnogi, ale tylko te wyposażone w silnik
  • Coraz częściej w miastach pojawiają się ograniczenia prędkości obowiązujące m.in. rowerzystów. Do wprowadzenia ich zarządcy terenów wykorzystują prosty trik, który jednak nie dla każdego jest czytelny
  • To, że na drodze obowiązuje limit np. 70 km/h nie oznacza, że każdym pojazdem wolno jechać z taką prędkością
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

O tym, że limity prędkości dla poszczególnych rodzajów pojazdów to nie są żarty, kilka dni temu przekonał się jeden z mieszkańców Sulejówka poruszający się na nieco "podrasowanej" hulajnodze. W miejscu, gdzie obowiązuje limit 70 km/h, jechał 73 km/h. Niewielkie wykroczenie? Przeciwnie – całkiem spore! Na widok hulajnogi policjanci wyciągnęli radar, zatrzymali kierowcę i... wlepili mu mandat w wysokości 1500 zł. Postąpili i tak stosunkowo łagodnie, mogli zapewnić mu dodatkowe kłopoty.

Hulajnoga elektryczna – 20 km/h i ani trochę szybciej!

Hulajnoga elektryczna
Hulajnoga elektrycznar.classen / Shutterstock

Limit prędkości dla hulajnóg elektrycznych wynosi 20 km/h. Bez względu na to, czy jedziemy po jezdni (jest to dozwolone tylko na tych odcinkach, gdzie pozostałe pojazdy obowiązuje limit do 30 km/h), czy na drodze dla rowerów, na hulajnodze elektrycznej nie wolno jechać szybciej niż 20 km/h. Na chodniku i drodze dla pieszych obowiązuje natomiast niedookreślona "prędkość zbliżona do prędkości pieszego".

Ciekawostka: na hulajnodze bez silnika (można ją zaliczyć do urządzeń wspomagających ruch) można legalnie jechać szybciej niż na hulajnodze elektrycznej – teoretycznie jadąc z górki, można rozpędzić się do np. 30 km/h bez ryzyka otrzymania mandatu.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Urządzenie transportu osobistego – 20 km/h. Nie wjeżdżaj na jezdnię!

Do kategorii UTO zaliczają się różnego rodzaju jednoosobowe pojazdy elektryczne inne niż hulajnoga – deskorolki z silnikiem, jednokołowce elektryczne, itp. Ustawowy limit prędkości dla tych pojazdów wynosi 20 km/h, choć po zdjęciu fabrycznych blokad niektóre potrafią rozpędzić się do prędkości dwukrotnie wyższej. Co do zasady użytkowników UTO obowiązują te same limity prędkości co w przypadku hulajnóg elektrycznych, a jedna z ważniejszych różnic w przepisach mówi o tym, że jadąc na UTO, nie wolno w żadnym wypadku korzystać z jezdni.

Urządzenie wspomagające ruch – możesz się wykazać

Dla hulajnóg, deskorolek, rolek, wrotek i innych akcesoriów sportowych bez silnika nie ma w przepisach specjalnych limitów prędkości. Przepisy mówią jedynie, że użytkownik ma "poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa".

Rower: limit prędkości jak dla samochodu. Uważaj na strefy zamieszkania!

Rowerem, bez względu na to, czy jedziemy jezdnią, czy drogą dla rowerów, można jechać w granicach ogólnego limitu obowiązującego na danym odcinku drogi. W mieście domyślnie dozwoloną prędkością jest 50 km/h, ale znaki mogą ją też obniżyć np. do 30 km/h albo podwyższyć. Ograniczenie prędkości "dla samochodów" oznacza automatycznie ograniczenie dozwolonej prędkości dla rowerów.

Uwaga: w miejskich rejonach "obleganych" przez rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych i innych pojazdów coraz częściej zarządcy terenów wyznaczają za pomocą znaków strefy zamieszkania – nawet jeśli na danym terenie nie ma zabudowy mieszkalnej. Tak jest np. na deptaku wzdłuż Wisły w Warszawie, ale i w wielu innych miejscach. W strefie zamieszkania maksymalna dozwolona prędkość (obowiązuje wszystkich kierujących) to 20 km/h, jest też obowiązek ustępowania pieszym. Łatwo zaobserwować, że nie wszyscy rozumieją sens tego oznakowania – gładka nawierzchnia zachęca do przekraczania obowiązującego limitu prędkości, niektórzy nie potrafią się przed tym powstrzymać.

Strefa zamieszkania nad Wisłą w Warszawie
Strefa zamieszkania nad Wisłą w WarszawieŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Rower elektryczny – to też rower!

Obowiązują identyczne limity jak dla zwykłego roweru – w praktyce tożsame z "ogólnym" limitem prędkości na danym odcinku drogi. Jedyne zastrzeżenie dotyczy wspomagania elektrycznego, które może działać jedynie do 25 km/h.

Motorower – tylko 45 km/h

Motorower powinien być wyposażony w ogranicznik prędkości do 45 km/h – to maksymalna prędkość, z jaką wolno poruszać się takim pojazdem.

Czterokołowiec – to zależy, jaki

Czterokołowiec lekki może poruszać się – tak jak motorower – z prędkością do 45 km/h. Dla czterokołowca innego niż lekki (to, pod którą kategorię podpada nasz pojazd, wynika z wpisu w jego dowodzie rejestracyjnym) Kodeks drogowy nie przewiduje specjalnych limitów prędkości. Oznacza to, że taki pojazd obowiązują ogólne limity prędkości obowiązujące na danym odcinku drogi.

Inne limity prędkości w Kodeksie drogowym – czy znasz wszystkie?

  • 20 km/h – limit obowiązujący w strefie zamieszkania; to także maksymalna dozwolona prędkość ciągnika rolniczego podczas przewożenia osób w przyczepie;
  • 25 km/h – maksymalna konstrukcyjna prędkość kolejki turystycznej złożonej z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) dostosowanej do przewozu osób;
  • 30 km/h – limit dla ciągnika rolniczego, również z przyczepą. To także limit dla pojazdów z wystającym do przodu urządzeniem na więcej niż 1,5 m od siedzenia kierowcy obowiązujący w terenie zabudowanym;
  • 30 km/h – to również maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu holującego na obszarze zabudowanym;
  • 40 km/h – limit dla motocykla (również z przyczepą), motoroweru albo czterokołowca, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7;
  • 50 km/h – ogólny ustawowy limit prędkości obowiązujący w terenie zabudowanym;
  • 50 km/h – to także maksymalna dozwolona prędkość samochodu ciężarowego przystosowanego do przewozu osób poza kabiną kierowcy podczas przewozu osób;
  • 60 km/h – maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu holującego poza obszarem zabudowanym;
  • 60 km/h – to także maksymalna dozwolona prędkość pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego poza obszarem zabudowanym;
  • 70 km/h – samochód z przyczepą oraz samochód ciężarowy po dmc. powyżej 3,5 t poza obszarem zabudowanym;
  • 80 km/h – samochód z przyczepą na autostradzie (pamiętajcie, ciągnąc np. przyczepę kempingową!). Limit ten dotyczy też samochodu z przyczepą i samochodu ciężarowego powyżej 3,5 t na drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu;
  • 90 km/h – limit na drogach poza obszarem zabudowanym (innych niż droga dwujezdniowa co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu);
  • 100 km/h – limit na drodze ekspresowej jednojezdniowej, a także poza obszarem zabudowanym na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu. Dotyczy motocykla, samochodu osobowego, samochodu ciężarowego do 3,5 t;
  • 100 km/h – to także dopuszczalna prędkość dla autobusu na autostradzie i drodze ekspresowej;
  • 120 km/h – limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej dla samochodu osobowego, ciężarowego do 3,5 t, motocykla;
  • 140 km/h – maksymalna dozwolona prędkość na autostradzie dla samochodu osobowego, ciężarowego do 3,5 t, motocykla.
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji