Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Wszystko o LPG > Jak poprawić instalację LPG

Jak poprawić instalację LPG

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Opinie wśród instalatorów są podzielone. Jedni twierdzą, że są w stanie "zagazować" każdy samochód przy użyciu prostej instalacji mieszalnikowej, inni uważają, że wszystkie silniki z wtryskiem elektronicznym potrzebują instalacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Prawda leży gdzieś pośrodku. Zasada jest prosta: im nowocześniejszy silnik, tym bardziej taka musi być też instalacja gazowa. Oczywiście, nie można generalizować, jednak kupując używany samochód wyposażony w instalację LPG, warto wzmóc czujność, a jeśli mamy problemy z rozróżnieniem kolejnych generacji instalacji, warto poprosić o pomoc specjalistę. Bez tego prawdopodobnie trzeba będzie doinwestować auto, zanim zaczniemy oszczędzać na paliwie. Należy uważać na samochody sprzedawane tuż po zamontowaniu nowej instalacji gazowej. Może się bowiem okazać, że instalacja"nie przyjęła się" i właściciel jak najszybciej chce się pozbyć problemu, póki jeszcze auto jeździ. Często bywa też, że handlarze, chcąc zwiększyć atrakcyjność oferowanych aut, montują w nich tuż przed sprzedażą instalację gazową. Jaką? Oczywiście najtańszą, żeby nie podnosić niepotrzebnie kosztów. Zwykle jest to prosta instalacjaII generacji, którą można montować jedynie w autach wyposażonych w metalowy kolektor dolotowy i mających prostą elektronikę. Jednak "specjaliści", przygotowując do sprzedaży auto z dużym silnikiem benzynowym, wyposażone w plastikowy kolektor, bez większych problemów założą w nim prostą instalację – sukces zależy wyłącznie od liczby zamontowanych emulatorów, czyli urządzeń oszukujących komputer sterujący pracą silnika. Wszystkie sposoby oszukiwania fabrycznej elektroniki skutkują na krótko i nawet zamontowanie kilku "klap bezpieczeństwa" nie uchroni nas przed wymianą kolektora dolotowego zniszczonego wybuchami gazu, a katalizator, sonda lambda czy głowica przedwcześnie zakończą swój żywot. Nie pozwólmy się więc nabrać. Nowa, ale byle jaka instalacja gazowa nie jest czynnikiem podwyższającym wartość pojazdu. Jeśli zdecydujemy się kupić takie auto, to we własnym interesie warto unowocześnić jego zasilanie. Zła wiadomość: ze starej instalacji mieszalnikowej wykorzystać można zwykle jedynie zbiornik gazu. Oznacza to, że za unowocześnienie instalacji zapłacimy najwyżej o kilkaset złotych mniej niż za zamontowanie przyzwoitej instalacji od podstaw. Instalacja mieszalnikowaKosztyMontaż instalacji mieszalnikowej od 1300 złPrzegląd instalacji LPGod 40 złWymiana filtra gazuod 20 złWymiana reduktoraok. 280 złRegulacja instalacjiok. 40 złWymiana uszczelki pod głowicą, spowodowana zbyt ubogą mieszanką gaz/powietrze od 600 złNaprawa kolektora dolotowego uszkodzonego podczas wystrzału gazu od 200 złDwukrotnie częstsza wymiana świecod 60 zł

Jak poprawić instalację LPGŹródło: Auto Świat
  • Instalację IV generacji zamontujemy już za 2300 złPrzegląd instalacji LPGod 160 złWymiana filtra gazuod 20 złWymiana reduktoraod 280 złListwa wtryskiwaczy wraz z wymianą od 700 złMimo wyższych kosztów montażu i serwisowania instalacja z wtryskiem gazu okazuje się w ogólnym rozrachunku tańszym rozwiązaniem ze względu na niższe zużycie paliwa oraz mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika.

Trzeba uważać!Samochody wyposażone w proste mieszalnikowe instalacje gazowe nadają się wyłącznie dla świadomych użytkowników. To prawda, że trafiają się egzemplarze wytrzymujące bezproblemowo setki tysięcy kilometrów, ale wymaga to na bieżąco starannej obsługi, czujności oraz tolerowania występujących co jakiś czas problemów. W przypadku aut zasilanych gazem wszelkie zaniedbania mszczą się znacznie szybciej, i to ze zdwojoną siłą. Jeśli ktoś jeździ, mimo że silnik pracuje nierówno, wypadają zapłony, czy też zapalają się kontrolki, to bardzo szybko będzie mógł oddać auto na złom. Oszczędzając na montażu instalacji, trzeba pamiętać, że nie należy już wtedy oszczędzać na serwisie. Piotr Szypulski"Auto Świat"Tak się nie robi!Montaż instalacji mieszalnikowych w autach wyposażonych w plastikowy kolektor dolotowy jest niedopuszczalny. Samochód z taką instalacją będzie w pełni sprawny jedynie przez krótki czas. Często (niestety, za późno) okazuje się, że sprytny monter instalacji LPG wyposażył nasz pojazd w wiele emulatorów oszukujących komputer sterujący pracą silnika, a może nawet odłączył kontrolkę informującą o awariach osprzętu silnika. Efekt łatwo przewidzieć. Nieświadomy zagrożenia kierowca jeździ na gazie do momentu, aż auto na dobre się popsuje. Wtedy na modyfikację instalacji LPG jest już za późno, bo naprawa uszkodzonego silnika pochłonie tysiące złotych. Jeśli gaz, to co najmniej IV generacji. Robert Rybicki"Auto świat"

Robert Rybicki
Powiązane tematy:NaprawyLPG