Samochody osobowe

Produkcja samochodów osobowych w grudniu 2010 r. wyniosła 58 091 sztuk, o 3,69 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu i o 11,48 proc. mniej niż przed rokiem. Zaledwie 1,97 proc. (15 740 sztuk) produkcji 2010 roku trafiło na rynek lokalny (rok wcześniej było to 2,01 proc.).

Biorąc pod uwagę wielkość produkcji od początku 2010 roku jedna firma odnotowała wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem: Opel o 64,66 proc. Fiat, Volkswagen oraz FSO odnotowały spadki, odpowiednio o 12,16 proc., 12,43 proc. i 23,19 proc.

Niezmiennie najwięcej samochodów opuszcza fabrykę Fiat Auto Poland - ponad 522,6 tys., co daje producentowi 65,39-proc. udziału w polskim rynku. Liderem w rankingu modeli opuszczających linie produkcyjne zakładów zlokalizowanych w Polsce pozostaje Fiat Panda (236 747 sztuk), kolejne są: 500-ka (185 102 sztuki) i Opel Astra IV (120 796 sztuk).

Opel zwiększył w ciągu roku swój udział w rynku o 8,29 proc. i stanowi obecnie 19,86 proc. rynku. W ciągu 12 miesięcy 2010 roku z fabryki tej firmy wyjechało ponad 158,7tys. aut, w tym 120,7 tys. sztuk najnowszego modelu Opla - Astry IV. Model ten stanowi obecnie 76,10 proc. produkcji Opla w 2010 roku.

Samochody dostawcze

Produkcja samochodów dostawczych wyniosła w grudniu 2010 roku 8347 sztuk. Uzyskany wynik jest o 5,82 proc. większy niż miesiąc wcześniej i o 20,87 proc. większy niż zanotowany przed rokiem. Od początku roku krajowe fabryki Fiata i Volkswagena opuściło 87 986 pojazdów użytkowych.

Niekwestionowanym liderem produkcji samochodów dostawczych pozostaje Volkswagen Poznań. Udział tego producenta w rynku wynosi obecnie 87,72 proc. i jest o 3,49 proc. większy niż rok wcześniej. Volkswagen wyprodukował w ciągu 12 miesięcy 77 178 samochodów dostawczych, o 37,94 proc. więcej niż rok wcześniej, a Fiat - 10 808 sztuk, o 3,20 proc. więcej niż przed rokiem.

Modelem, którego najwięcej wyprodukowano od początku roku na terenie Polski jest niezmiennie VW Caddy - 68 390 sztuk, co stanowi 88,61 proc. produkcji niemieckiej firmy.

96,69 proc. samochodów użytkowych, wyprodukowanych w 2010 roku w Polsce, trafiło na eksport (85 073 sztuki); tylko 3,31 proc. (zaledwie 2913 sztuk) pozostało w kraju.