Auto Świat Raport awaryjności Dekra 2005

Raport awaryjności Dekra 2005

Jak co roku, również i w tym prezentujemy Państwu jako jedyni w Polsce wyniki jednego z najbardziej rzetelnych raportów awaryjności samochodów przeprowadzonych przez niemiecką firmę Dekra. Raport powstał na podstawie przebadania ponad 8 milionów aut w 2005 roku.

Samochody biorące udział w testach Dekry zostały zakwalifikowane do trzech grup wiekowych: do 3 lat, do 5 lat i do 7 lat. Ze względu na zanotowane usterki zostały również przyporządkowane do różnych kategorii związanych z określonym defektem. I tak stworzono 10 grup najczęściej występujących awarii: karoseria i podwozie, oświetlenie, elektryka, silnik, układ wydechowy, przeniesienie napędu, zawieszenie, układ hamulcowy, układ kierowniczy i ogumienie.

W porównaniu z poprzednim raportem z roku 2004 aktualne wyniki prezentują się następująco. Ze statystyk wynika, że w ponad połowie - 53,3% - przetestowanych w roku 2005 aut nie stwierdzono żadnych usterek - w roku 2004 było to 53,1%. W przypadku 27,2% (2004: 25,9%) zanotowano drobne nieprawidłowości, natomiast w 19,5% (2004: 20,9%) stwierdzono poważne usterki.

Auta do 3 lat:

Wśród aut, których wiek nie przekracza 3 lat najmniej awaryjny okazał się model Audi A4 Cabrio. W 90,8% badanych egzemplarzy stwierdzono brak usterek, w 6,3% zanotowano drobne awarie, a jedynie w przypadku 2,9% stwierdzono poważne defekty. W ubiegłorocznym rankingu Audi A4 Cabrio znajdowało się w tym przedziale wiekowym na 12 miejscu. Według danych zamieszczonych w raporcie najczęstszymi awariami w tym modelu był defekt oświetlenia i ogumienia. W takiej kategorii Audi A4 Cabrio jako jedyne przekroczyło próg 90% pod względem niezawodności badanych modeli.

Z wysokim współczynnikiem 89,3% w tej grupie aut uplasowało się BMW Seria 7. Limuzyna bawarskiego koncernu zanotowała bardzo duży awans bowiem w ubiegłorocznym raporcie zajęła dopiero 66 miejsce. W przypadku BMW Serii 7 w 7,1% badanych aut stwierdzono niewielkie uchybienia, natomiast w 3,5% usterki były bardzo poważne. Co warte zanotowania jest to jedyny model BMW, który zdołał się zakwalifikować do pierwszej 10-tki w tej grupie samochodów.

Trzecie miejsce wśród 3-latków dla Porsche Boxster. Ubiegłoroczny zwycięzca w tym przedziale wiekowym zanotował drobny spadek formy, a jego aktualne wyniki prezentują się następująco. W 89,1% (2004: 89,6%) badanych pojazdach nie stwierdzono żadnych defektów, w 8,7% (2004: 6,8%) zanotowano małe usterki, a w 2,2% (2004: 3,6%) stwierdzono poważne uszkodzenia. W przypadku tego modelu najczęstsze awarie występowały w oświetleniu pojazdu oraz silniku.

Najmniej pozytywnie z całej stawki samochodów do 3 lat wypadła Kia Carnival. Wśród testowanych aut zaledwie 59% zdało egzamin "sprawnościowy" za pierwszym podejściem. W 19,5% stwierdzono pewne nieprawidłowości, natomiast w 21,5% stwierdzono poważne uszkodzenia. Co gorsza, największą liczbę awarii stwierdzono w układzie hamulcowym - prawie 23% i oświetleniu 10,3%. Wśród niechlubnej grupy wadliwych aut znalazły się także: Fiat Multipla, Kia Sportage, Mercedes Klasa V oraz Renault Kangoo.

Auta do 5 lat:

Również w tej grupie aut prym wiodą, według raportu Dekry, modele Porsche i Audi. Obie niemieckie marki zajęły miejsce na podium. Porsche wprowadziło dwa modele: 911 i Boxster, Audi natomiast dość mało popularny model A2. Co ważne, podobnie jak w przypadku samochodów do 3 lat również i w tej grupie w pierwszej dziesiątce nie znalazł się żaden model Toyoty, uznawanej za jedną z najmniej zawodnych marek na świecie. W poprzednim zestawieniu japońska marka wprowadziła aż trzy swoje modele do pierwszej dziesiątki. Dopiero na 16 pozycji sklasyfikowano pierwsze z aut francuskich, model Peugeot 307.

Pierwsze miejsce wśród cztero- i pięciolatków wypracowało sobie Porsche 911. U sportowca z Zuffenhausen nie odnotowano awarii w 83,2% wszystkich badanych egzemplarzy, w 13,5% stwierdzono małe uchybienia, a w przypadku 3,4% stwierdzono poważne defekty. Podobnie jak w modelu Boxster, najwięcej wad wykryto w silniku i oświetleniu. W ubiegłorocznym zestawieniu Porsche 911 sklasyfikowano na 6 pozycji.

Drugie pod względem niezawodności to Audi A2. Co prawda w raporcie z 2004 roku to właśnie model A2 był najmniej awaryjny, jednak aktualny wynik jest nieznacznie gorszy i utrzymuje się na wysokim poziomie 83% (2004: 85,8%). Wśród 11% (2004: 8,3%) testowanych modeli A2 zostały stwierdzone drobne nieprawidłowości, 6% (2004: 5,9%) samochodów zostało zmuszonych do ponownego przeprowadzenia testu ze względu na zły stan techniczny.

Na najniższym miejscu podium ponownie Porsche Boxster. Model ten zdołał w ciągu roku awansować o jedno miejsce w zestawieniu i tym samym zepchnął z trzeciej pozycji Mercedesa SLK (2005: 10 miejsce). Testy Dekry przeszło pomyślnie 82,8% sztuk tego modelu, w 13,7% odnotowano drobne nieprawidłowości, a 3,4% nie nadawało się do jazdy.

Najmniej pomyślne testy w tej grupie wiekowej przeszły ponownie Kia Carnival, Mercedes Klasa V i Chrysler Voyager. W przypadku dwóch pierwszych pojazdów więcej niż 50% badanych modeli okazała się niesprawna. Amerykański Voyager zdołał zanotować wynik braku awaryjności w około 51% wszystkich testowanych egzemplarzy. Cała trójka odnotowała najwięcej awarii w układzie hamulcowym. Jako ciekawostkę w negatywnym znaczeniu można podać, że trzy wspomniane wyżej modele okazały się najbardziej zawodne także według raportu z 2004 roku.

Auta do 7 lat:

Według ekspertów Dekry to właśnie ta grupa wiekowa potrafi najrzetelniej oddać wartość i niezawodność testowanych samochodów. Skoro tak, to nie powinno zabraknąć tutaj marki Porsche, która również i w tym zestawieniu zdołała uplasować swoje dwa topowe modele Boxster i 911 w czołówce. Podobnie jak w raporcie z 2004 oba modele zajęły dwa pierwsze miejsca na podium. W przypadku Boxstera liczba aut, w których nie zastała odnotowana żadna awaria udało się marginalnie polepszyć. W aktualnym raporcie ten samochód Porsche uzyskał wynik na poziomie 80,2% (2004: 80,0%), w 15,2% stwierdzone małe usterki (2004: 14,9%), a 4,6% (2004: 5,1%) aut miało poważne uchybienia.

Nieznacznie pogorszył się natomiast wynik modelu 911. O ile dwa lata temu test przeszło pozytywnie 79,6% pojazdów, o tyle w roku 2005 było ich 77,5%. Zwiększyła się liczba drobnych awarii z 13,1% w 2004, do 17,3% w roku 2005. Spadła natomiast awaryjność poważnych elementów z 7,2% w 2004 do 5,3% w roku 2005.

Zmiana wśród konkretnych marek nastąpiła natomiast na trzecim miejscu. Mercedes SL oddał ostatnie miejscu na podium Mazdzie MX-5. Produkt koncernu DaimlerChrysler spadł w aktualnym zestawieniu na siódme miejsce, MX-5 z kolei awansował z piątej pozycji. W raporcie firmy Dekra 74,9% (2004: 74,8%) egzemplarzy przeszło pomyślnie testy, w 17,6% (16,3%) wystąpiły nieduże usterki, a 7,5% (2004: 8,5%) miało poważne wady mechaniczne.

Wśród najbardziej wadliwych aut do lat 7 po raz kolejny okazały się modele Mercedesa Klasa V i Chrysler Voyager. Niechlubną trójkę uzupełnia jeszcze Renault Twingo. Sprawność wszystkich egzemplarzy tych modeli badanych przez niemieckich inżynierów jest bliska 40%.

"Podczas badania technicznego diagnosta DEKRA korzysta z check-listy, która odnotowuje rodzaj stwierdzonych usterek w pojeździe. Informacje z poszczególnych badań technicznych trafiają następnie do centralnej bazy danych w centrali DEKRA w Stuttgarcie, gdzie są statystycznie przetwarzane - m.in. nie bierze się pod uwagę wyników otrzymanych dla niewielkiej próby danego modelu. Stąd w raporcie DEKRA nie są reprezentowane wszystkie modele i marki." - wyjaśnia przebieg tworzenia raportu Mariusz Mankiewicz, dyrektor DEKRA Polska.

JB
Powiązane tematy: