Czerwiec przyniósł wzrost na przestrzeni roku o 26,11 proc. (+5 738 sztuk) oraz w porównaniu do maja o 19,94 proc. (+4 607 sztuk).

Łącznie od początku roku zarejestrowano 146 841 samochodów osobowych, co oznacza wzrost na poziomie 6,65 proc. (+9 158 sztuk) w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego. Do końca czerwca zarejestrowano 51 proc. samochodów z zakładanego rocznego wyniku rejestracji w 2010 roku na poziomie 285 tys. aut. Wzrost rejestracji w czerwcu rok do roku to również efekt niskiej bazy w czerwcu 2009 r., kiedy to z powodu reeksportu zarejestrowano tylko 21 976 samochodów.

Wzrost liczby rejestracji w czerwcu to pierwszy taki wzrost od marca. W kwietniu i maju zanotowano spadki rejestracji, na co wpływ miała kwietniowa katastrofa samolotu prezydenckiego i następująca po niej ponadtygodniowa żałoba narodowa. Spadła nie tylko liczba osób odwiedzających salony, ale wstrzymano także emisję reklam w mediach. Dodatkowo część punktów sprzedaży była zamknięta w drugi i trzeci weekend kwietnia. Powódź, która w połowie maja nawiedziła Polskę, a także niepewna sytuacja gospodarcza kraju i słaby kurs złotego w stosunku do euro - to wszystko mogło opóźnić moment zakupu auta, a w konsekwencji - termin rejestracji. Spadek zainteresowania wśród klientów indywidualnych został jednak zrekompensowany przez wzrost sprzedaży do firm, a zwłaszcza - wymianę flot.

Większą aktywność klientów instytucjonalnych obserwują firmy leasingowe i CFM, co również pozwala przypuszczać, że ożywienie w tym segmencie rynku będzie miało charakter trwały. O ile w 2009 r. firmy decydowały się raczej na przedłużanie wynajmu użytkowanych flot, o tyle obecnie coraz częściej wolą wymienić dotychczas użytkowane auta.

Większa skłonność do zakupów ma również związek z poprawiającymi się wynikami finansowymi czy to w efekcie wdrożonych wcześniej programów oszczędnościowych, czy też za sprawą lepszej koniunktury gospodarczej. Ponieważ są to w większości kontrakty rozłożone w czasie, można spodziewać się dalszej poprawy wyników rejestracyjnych w kolejnych miesiącach, licząc rok do roku.

Warto podkreślić, że wzrost miesiąc do miesiąca wiąże się z wzmożonymi zakupami samochodów z homologacją ciężarową. W czerwcu zarejestrowano 7 570 aut z "kratką", czyli o 24,58 proc. więcej niż w maju (+1494 sztuki). Samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowiły w czerwcu 27,31 proc wszystkich zarejestrowanych aut osobowych, a w pierwszym półroczu 2010 roku - aż 24,66 proc. rynku.

Szeroka oferta producentów oraz perspektywa nieuchronnego ograniczenia możliwości odpisania podatku VAT przy zakupie auta z "kratką" powoduje popyt na tego rodzaju auta. Wiele małych i średnich firm zamawiało samochody z "kratką" z gwarantowanym terminem dostawy do końca pierwszej połowy roku, obawiając się niekorzystnych zmian w przepisach. Trend ten może się utrzymać także w drugiej połowie roku w związku z planami Ministerstwa Finansów wprowadzenia ograniczenia w rozliczaniu podatku VAT od 1 stycznia 2011 roku. Wśród samochodów z "kratką" liderem rejestracji w czerwcu była Skoda (1184 sztuki). Opel (682 sztuki) wyprzedził Toyotę i awansował na 3. pozycję.

Wysokie, 5. miejsce zajmuje podobnie jak w maju, Kia (419 sztuk). Duży skok w rankingu, z 16. pozycji w maju na 12. w czerwcu zanotował Fiat (272 sztuki). Uzyskany w czerwcu wynik rejestracji jest niższy od deklarowanej przez producentów i importerów sprzedaży o 1,81 proc., czyli 512 sztuk. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami utrzymuje się obserwowana od marca tego roku tendencja do zrównania się wyników sprzedaży z rejestracjami.

Tym samym przełamany został trend trwający z niewielkimi przerwami od lutego 2009 r., kiedy liczba samochodów deklarowanych jako sprzedane znacznie przewyższała faktycznie zarejestrowane w kraju. Od początku roku zarejestrowano 146 841 nowych samochodów wobec 158 306 aut zadeklarowanych jako sprzedane. Tym samym różnica między CEP a Samar w odniesieniu do wyników skumulowanych wyniosła po sześciu miesiącach już tylko 7,80 proc. (11 465 sztuk) i w ujęciu procentowym jest nieznacznie mniejsza od wartości zanotowanej na koniec maja (8,07 proc.).

W zestawieniu czerwcowych danych sprzedażowych z rejestracjami osiem marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji: Skoda (o 202 auta więcej sprzedane niż zarejestrowane), Volskwagen (485 sztuk), Opel (160 sztuk), Kia (161 sztuk), Hyundai (102 sztuki), BMW (133 sztuki), Volvo (120 sztuk) i SEAT (124 sztuki). Z kolei 2 marki wykazały znacząco większą liczbę rejestracji od sprzedaży: Fiat (428 sztuk) i Ford (471 sztuk). W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkunastu sztuk. W pierwszym półroczu najwięcej samochodów zarówno sprzedała, jak i zarejestrowała Skoda (18 245/17 033 sztuki).

Drugie miejsce zajmuje w obu rankingach Fiat (13 376/12 276 sztuk). Na trzecim miejscu w rankingu rejestracji plasuje się Toyota (11 719 sztuk), która pod względem sprzedaży znalazła się na pozycji 5. (12 252 sztuki), natomiast Volkswagen, który w rankingu rejestracji zajął 6. miejsce (9 871 sztuk) w sprzedaży znajduje się na 3 pozycji (12 515 sztuk). W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w czerwcu aż 13 producentów poprawiło wyniki rok do roku, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych jedynie 8 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z maja Fiat awansował o 1 miejsce kosztem Toyoty. Na 4-5 pozycji miejscami zamieniły się: Ford i Opel. Nieznacznie zmienił się też układ na dole tabeli, gdzie Citroen awansował o jedną pozycję kosztem Nissana.

Importowane samochody używane

Rynek aut używanych znów wzrósł po dwóch miesiącach spadków. W czerwcu zarejestrowano 67 943 samochody osobowe, tj. o 5,46 proc. więcej niż w maju. Od początku roku zarejestrowano już 357 311 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 9,90 proc. więcej (+32 206 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Import utrzymuje tendencję wzrostową i wszystko wskazuje na to, że nawet osłabienie polskiej waluty na początku czerwca nie zahamowało napływu aut używanych. Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku od 4 do 10 lat, które stanowią 47 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły 43 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 10 proc. importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 65 085 aut tej marki, o 9,88 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009. Wice liderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 43 979 sztuk, co oznacza wzrost o 4,46 proc. Kolejne miejsca zajmują Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota.