W pierwszych pięciu latach użytkowania nawet w najlepszych pojazdach wystąpią usterki wymagające pilnej naprawy. Na nieszczęście dla właścicieli niektórych samochodów, koszty napraw nie będą niskie. Więc, jeśli planujesz kupić samochód za ściśle odliczoną kwotę, pamiętaj, aby oprócz ubezpieczenia i kosztów paliwa doliczyć kwoty zostawiane u mechaników, gdy skończy się gwarancja.

Na szczycie naszej listy najdroższych w naprawie luksusowych pojazdów znalazły się Audi A8 i Mercedes-Benz G, dla których szacowany pięcioletni koszt napraw wyniósł 1640 dolarów. W pierwszej piątce są też Jaguar XK (1629 USD); Land Rover Range Rover(1600 USD) i Mercedes-Benz CL (1540 USD).

W celu określenia średniej kwoty, jaką konsumenci będą zmuszeni wydać na utrzymanie nowych samochodów w dobrym stanie skorzystaliśmy z szacunkowych kosztów napraw na rok 2008 obliczanych w pięcioletnim okresie przez Vincentric, firmę analizującą sytuację w przemyśle motoryzacyjnym. Vincentric przygląda się kosztom deklarowanym dla napraw gwarancyjnych, dzięki czemu może obliczyć ile właściciele pojazdów danej marki zapłaciliby za naprawy samochodów. Wyliczenie to nie obejmuje kosztów utrzymania pojazdu, które Vincentric mierzy osobno.

Warsztat samochodowy Foto: Onet
Warsztat samochodowy

"Właściciele samochodów luksusowych i sportowych wydają więcej na naprawy nie z powodu gorszej jakości pojazdów, lecz z uwagi na wyższe koszty robocizny i części zamiennych", wyjaśnia David Wurster, prezes Vincentric. Wurster ocenia, że właściciele takich samochodów płacą mechanikom 100 dolarów za godzinę pracy, podczas, gdy użytkownicy zwykłych aut jedynie 70 dolarów.

Timothy Zilke, prezes National Institute for Automotive Service Excellence, mówi, że współczesne samochody to "skomplikowane i zaawansowane technicznie maszyny" oraz, że "przeciętny samochód ma teraz od 6 do 20 komputerów, które kontrolują wszystko, od elektrycznie otwieranego dachu i ABSu po skrzynię biegów". Zilke dodaje, że mechanicy samochodowi wykonują naprawy, "o których nie śniło się nikomu jeszcze 10 lat temu i muszą być wykwalifikowanymi diagnostami obeznanymi z nowoczesną elektroniką".

Mechanik z Los Angeles pracujący dla Audi wyznał nam, że samochody tej marki mają elektroniczne czujniki hamowania, więc wymiana klocków hamulcowych jest coraz bardziej skomplikowana i czasochłonna. Stawki za godzinę pracy są różne w różnych warsztatach, lecz w przypadku Audi taka usługa może kosztować 250 dolarów bez kosztów robocizny, w porównaniu z kwotą 150 dolarów dla samochodów nie uchodzących za luksusowe.

Podobnie Dodge Viper, choć nie jest uważany za samochód luksusowy, to jest dysponującym potężnym silnikiem samochodem sportowym kosztującym 84 460 dolarów. Rzeczniczka Dodge'a, Kathy Graham mówi, że technicy, którzy pracują przy Viperach muszą chodzić na specjalne zajęcia, podczas których poznają tajniki ich konstrukcji. Dodge produkuje jedynie 1500 Viperów rocznie, więc części zamiennych jest mało. Większość właścicieli lubi ścigać się Viperami na torze, więc Dodge montuje fabrycznie przedni spoiler, który można łatwo zniszczyć podczas parkowania. "Nowy spoiler kosztuje 1800 dolarów", mówi Graham. Viper ma w okresie pięciu lat najwyższy koszt napraw wśród wszystkich pojazdów, który sięga 1641 dolarów.

Auto Service Foto: Onet
Auto Service

Również ogromne samochody napędzane turbodoładowanymi silnikami Diesla wymagają od mechaników specjalistycznej wiedzy z uwagi na skomplikowane układy mechaniczne zaprojektowane z myślą o przewożeniu i holowaniu dużych ciężarów. Dla wytrzymałego Forda pięcioletni koszt naprawy szacujemy na 1295 dolarów. Inne duże furgonetki, takie jak Dodge Ram 3500 i Chevrolet Silverado 3500 osiągnęły wynik odpowiednio 1282 i 1094 dolary.

Wysokie koszty napraw są też spowodowane szybszym zużyciem części niż w pojazdach marki BMW lub Mercedes-Benz.

Na naszej liście najdroższych w naprawie zwykłych samochodów znalazły się: Hummer H2 (1484 USD); Hummer H3 (1244 USD); Ford Mustang (1201 USD); Mini Cooper Convertible (1093 USD); Subaru Impreza (1006 USD) oraz GMC Yukon i Chrysler Pacifica (po 970 USD).

"Dobra wiadomość jest taka, że koszty napraw są tylko drobną częścią całkowitego kosztu posiadania samochodu, który obejmuje też konserwację, paliwo, deprecjację, ubezpieczenie i odsetki kredytu", mówi Wurster. "W przypadku większości samochodów koszty napraw stanowią do 3% łącznego kosztu posiadania samochodu".

Surowsza kontrola jakości i atrakcyjniejsze gwarancje pomagają obniżyć z czasem koszty naprawy. Gwarancje producentów pokrywają różnorodne naprawy podczas pierwszych trzech lat posiadania auta lub do 50 000 kilometrów przebiegu: na przykład hamulce, klimatyzację, siłowniki szyb i zamki drzwi. Zazwyczaj można wykupić gwarancję na układ napędowy na kolejny rok lub dwa lata. Nie często zdarza się, aby ktoś musiał wydawać krocie na naprawy w pierwszych trzech latach użytkowania pojazdu.

"Wraz ze wzrostem jakości samochodów, spada liczba napraw", mówi Wurster. "To może zmartwić działy sprzedaży części i serwisy w salonach dealerów samochodowych".

Jednak z pewnością ucieszy to konsumentów, którzy nie chcą wydawać więcej, niż się spodziewali na utrzymanie swojego nowiutkiego auta w idealnej kondycji.