Oficjalna premiera Skody Yeti miała miejsce podczas właśnie zakończonego Geneva Motor Show, a w najbliższych miesiącach ruszy produkcja tego modelu w fabryce koncernu w Kvasinach, gdzie powstają także Superb i Roomster.
Do rynkowego debiutu tego samochodu w Polsce zostało jeszcze kilka miesięcy.
- Yeti będzie dostępny w polskich salonach Skoda Auto jesienią. Już teraz jednak możemy zdradzić kilka tajemnic związanych ze szczegółami naszej oferty - informuje Michał Spiczak-Brzeziński ze Skoda Auto Polska S.A., Product Manager odpowiedzialny za najświeższą premierę czeskiego koncernu,
- Yeti będzie kompaktowym SUV-em rywalizującym z modelami takimi jak Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Suzuki Grand Vitara czy Toyota RAV4 - dodaje Brzeziński.
Pierwsze zamówienia na Skodę Yeti w Polsce będzie można składać już w trzecim kwartale bieżącego roku.
- Po premierze Nowego Superba zaobserwowaliśmy, że Klienci rezerwowali samochód jeszcze zanim fizycznie mogli go obejrzeć i przetestować. W przypadku Skody Yeti sytuacja powinna być podobna, zwłaszcza, że ceny nowego modelu powinny go dobrze pozycjonować na tle konkurentów ze swojego segmentu - ujawnia Brzeziński.
Omawiając walory nowego auta Skody, należy podkreślić jedną z głównych cech, znacząco wyróżniającą go spośród grona konkurentów - wyjątkowe niskie spalanie przy znakomitych osiągach.
- Takie zapewnienia producenta to dobry sygnał w obecnych czasach, kiedy SUV-y kojarzą się często z autami paliwożernymi i trującymi środowisko - zauważa Maciej Wisławski, jeden z najbardziej utytułowanych pilotów rajdowych w Polsce.
Układ napędowy
Nabywcy Skody Yeti będą mieli do wyboru dwa silniki benzynowe i trzy jednostki wysokoprężne dostępne w zależności od wyposażenia auta w napęd na przednią lub obie osie. Premierą w koncernie Skoda Auto będzie zastosowanie pod maską Yeti turbodoładowanej jednostki 1.2 TSI o mocy 105 KM. Drugim motorem benzynowym jest 1.8 TSI o mocy 160 KM (stosowany z napędem na cztery koła), dobrze znany z najnowszych generacji modeli Octavia i Superb. Wszystkie turbodoładowane silniki wysokoprężne dostępne w Yeti wykorzystują technologię common rail. Ich gamę otwiera 2.0 TDI o mocy 110 KM (z napędem na przednie koła lub 4x4), a pozostałe dwa to: 2.0 TDI/140 KM (4x4) oraz 2.0 TDI/170 KM (4x4).
Podobnie jak w Nowej Skodzie Octavia 4x4 i Skodzie Superb 4x4, w Yeti także zastosowano system Haldex czwartej generacji. Stały napęd na obie osie błyskawicznie reaguje na zmieniające się warunki drogowe, a moment obrotowy jest rozdzielany na poszczególne koła w proporcjach zależnych od przyczepności nawierzchni. Haldex dba dodatkowo o pełną kompatybilność z innymi systemami kontroli trakcji jak ABS i ESP, dzięki czemu podnosi się bezpieczeństwo jazdy, a samochód znakomicie prowadzi się na każdej drodze. W modelu dostępne będą także automatyczne przekładnie DSG występujące w wariancie 6- i 7-stopniowym.
Układ jezdny i walory użytkowe
Nowe tylne zawieszenie wielowahaczowe o zmodyfikowanej konstrukcji zapewnia bardzo dobrą przyczepność i stabilność pojazdu nawet w trudnych warunkach drogowych. Dodatkowo pozwala na wygospodarowanie większej ilości miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu oraz na przestrzeń bagażową - atrybutów charakterystycznych dla wszystkich modeli Skoda. Podstawową przestrzeń bagażową wynoszącą 405 litrów można dodatkowo powiększyć do poziomu 1760 litrów dzięki wykorzystaniu znanego z modelu Roomster systemu aranżacji tylnych foteli VarioFlex. Pozwala on na łatwe przesuwanie niezależnych siedzeń, składanie oparć lub całkowity demontaż w ciągu kilkudziesięciu sekund.
Warto zwrócić uwagę, że długość produkcyjnej wersji modelu Yeti zwiększyła się o ok. 40 cm w stosunku do modelu koncepcyjnego. Wymiary zewnętrzne bryły samochodu to 4,22 m długości, 1,68 m wysokości i 1,79 m szerokości przy rozstawie osi 2,58 m, identycznym jak w Skodzie Octavia.
Krok w stronę terenówki
Nowością w modelu Yeti, nieznaną do tej pory w innych modelach Skody wyposażonych w napęd 4x4 jest tryb Off-road. Przy pomocy jednego gestu możemy przełączyć elektroniczne systemy auta na zestrojenie terenowe. Dzięki temu, specyficznie do warunków drogowych, zareagują systemy ABS, ASR i EDS i zmieni się czułość pedału gazu, ułatwiając utrzymanie pełnej kontroli podczas ruszania na powierzchni o małej przyczepności. Tryb Off-road ułatwia także zjazd ze stoków o dużym nachyleniu oraz we współpracy z Hill Hold Control zapobiega staczaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę.
Źródło: Skoda