Auto Świat Skoda Yeti wraca do korzeni

Skoda Yeti wraca do korzeni

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
|
Aktualizacja

Na pytanie: gdzie produkowana jest Skoda Yeti, większość odpowie, że w...Czechach. Niewiele osób wie, że terenówka o nazwie Yeti powstaje kilkanaście kilometrów od granicy z Polską

Skoda Yeti 1.4 TSI 120 KM
Zobacz galerię (16)
Auto Świat
Skoda Yeti 1.4 TSI 120 KM

Kvasiny to niewielka wieś, która powstała w 1544 roku. Dzisiaj zamieszkuje ją prawie 1400 osób, a 4200 dojeżdża codziennie do miejscowej fabryki, która produkuje znane nie tylko w Europie samochody. Zakład Kvasiny należy do najnowocześniejszych w całym koncernie Volkswagen i rocznie jest w stanie wyprodukować 100 tys. samochodów. Aktualnie produkowane są tutaj takie modele samochodów marki Skoda jak: Superb, Superb Combi, Roomster i Yeti. Dzienne możliwości to 900 aut.

Jak większość produkujących samochody na terenie Czech zakładów, także pierwszy akapit w historii Kvasin zapisał tartak, cegielnia i zakład betoniarski, które kolejno prowadziły działalność na terenie obecnie zajmowanym przez hale produkcyjne Skoda Auto.

Pierwszy kontakt z motoryzacją rozpoczął w Kvasinach inż. Franciszek Karel Janeček od przygotowania produkcji małego samochodu na licencji niemieckiego DKW typ Meisterklasse. Umowa została podpisana 20 lipca 1933 roku. Natomiast zakład karoserii w Kvasinach został wpisany do rejestru przedsiębiorstw 1 sierpnia 1934 roku. Też w tym okresie z komponentów dostarczonych przez niemieckiego producenta zostały zmontowane pierwsze egzemplarze samochodów. Ostatecznie otrzymały one nazwę Jawa 700 (od nazwisk Janeček – Wanderer) i napędzane były dwusuwowym, dwucylindrowym silnikiem. Silnik, który napędzał przednie koła, miał pojemność skokową 692 cm2 i moc 20 KM. Auto miało niezależne zawieszenie, 6 V instalację elektryczną oraz mechaniczne hamulce bębnowe. Jawa 700 miała długość 3895 mm, szerokość 1485 mm i wysokość 1500 mm, przy rozstawie osi 2700 mm.

Skoda Yeti wraca do korzeni
Skoda Yeti wraca do korzeniŻródło: Auto Świat

W kolejnych latach przed wybuchem II wojny śwatowej powstało w Kvasinach wiele ciekawych prototypów, a wśród nich niezwykle udana Jawa Minor. Przedsiębiorstwo miało wielkie plany, ale ówczesna sytuacja polityczna oraz nacjonalizacja nie pozwoliły na ich zrealizowanie.

W 1947 roku zakończyła się produkcja ostatnich 230 egzemplarzy Jawy Minor i pozostała w tym zakłądzie jedynie produkcja kabin do ciężarowej Skody 706. Zakład w Kvasinach został włączony administracyjnie do koncernu Skoda Pilzno, z którego wyodrębniono państwowe zakłdy produkcji samochodów (AZNP). Kvasiny otrzymały w spadku z Mlada Boleslav montaż reprezentacyjnej Skody Superb z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 3137 cm3. Auta te przeznaczone były do celów reprezentacyjnych.

Dynamiczny rozwój zakładu rozpoczął się praktycznie w latach 1947, gdy rozpoczęto produkcję kilku modeli samochodów jak m.in. Skoda 1101, Aero Minor czy Skoda 1200. W latach 1958-1959 dokonano pierwszej poważnej przebudowy zakładu. Przebojem stała się Skoda 450 Felicia w wersji kabriolet. Kolejne znane modele to: Skoda Octavia Combi, Skoda 110 R Coupe, Skoda 130 RS, Skoda Garde, Skoda Rapid, Skoda Favorit/Forman/Praktik, Skoda Felicia, Skoda Pickup/VW Caddy.

Decyzja koncernu Volkswagen o produkcji nowych modeli, do którego należy Skoda Auto, spowodowała decyzję o budowie nowego zakładu w Kvasinach. Obok starej fabryki, która ostatecznie całkowicie wyburzono powstał wówczas najnowocześniejszy zakład produkujący samochody na terenie Republiki Czeskiej. Pierwszym modelem, który w połowie 2001 roku wyjechał z taśmy produkcyjnej była Skoda Superb.

Wersja koncepcyjna pierwszego samochodu osobowego tylu SUV marki Skoda zaprezentowana została w marcu 2005 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie. Prototyp o nazwie Yeti I miał niebieską barwę nadwozia i tylko nieznacznie różnił się od wprowadzonej do produkcji w maju 2009 roku wersji seryjnej.

Skoda Yeti wraca do korzeni
Skoda Yeti wraca do korzeniŻródło: Auto Świat

Autorem projektu był pracujący w Mlada Boleslav (Centrum Badawczo-Rozwojowe Česana) zespół pod kierownictwem Thomasa Ingenlatha. Natomiast ostateczny kształt wersji produkcyjnej nadał zespół jego następcy - Jensa Manske.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków