To dość zaskakująca decyzja VW. Jeszcze wczoraj (wtorek 2005-11-15) obie strony zapewniały, że będą wspólnie uczestniczyć przy tworzeniu nowej wersji Phaeton’a. Podpisały również list intencyjny, który zawierał istotne informacje na temat poszerzenia współpracy i określenia dokładnie jej warunków i regulacji prawnych.

Spekuluje się, że taka decyzja VW być może związana jest z wycofaniem z rynku amerykańskiego aktualnego modelu Phaeton. Luksusowa limuzyna od dłuższego czasu notuje fatalne wyniki sprzedaży także na Starym Kontynencie. Niemiecki producent podjął już pewne kroki aby zatrzymać tą negatywną passę między innymi poprzez zaoferowanie nowych=tańszych jednostek napędowych (trzylitrowy silnik diesla).

Sytuacja jednak częściowo tylko pomogła odetchnąć VW, najwidoczniej wcześniejsze decyzje dotyczące produkcji, jak chociażby paliwożerna wersja 6-litrowa W12 oferowana w Europie, dopiero teraz zaczynają przynosić marne efekty. Klapą okazała się także produkcja Phaeton’ów z silnikami wysokoprężnymi na rynek amerykański, gdzie praktycznie takie jednostki nie są tam popularne.

Być może więc VW potrzebuje więcej czasu na udoskonalenie kolejnej edycji limuzyny, bo jak można przeczytać w oficjalnym biuletynie informacyjnym: "Volkswagen na razie koncentruje się na modelach Jetta, Eos oraz Passat."

Natomiast jak donoszą pogłoski z otoczenia koncernu Porsche, producent luksusowych aut sportowych prawdopodobnie odda VW projekty dotyczące zaplanowanego na 2009 rok modelu Panamera. Nieśmiało więc można domniemać: Czy oba koncerny planują zatem w przyszłości zbudowanie nowego Phaeton’a oraz Panamery jako jeden wspólny samochód? Wkońcu oba modele są dosyć podobnych wymiarów i klasyfikowane są w podobnym segmencie aut luksusowych...