Auto Świat Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę

Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Silnik 1.0 w kompakcie? To już rzeczywistość. Nasz test potwierdza, że to udane połączenie. Szkoda tylko, że Ford Focus w wersji 125 KM stanowi dość kosztowną propozycję

Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radęŹródło: Auto Świat

Mało kto, łącznie z autorem tego tekstu, wierzył, że jest to możliwe. A jednak – pod maskę Forda Focusa trafił nie dość, że mały, to na dodatek 3-cylindrowy silnik.

Skojarzenia z konstrukcjami tego typu nie są dobre: silne wibracje, wysoki poziom hałasu i słaba dynamika. Ford uparł się, że można, i mu się udało. W testowanej 125-konnej wersji jednostka sprawuje się znakomicie.

Ma zadowalające przyspieszenie (szybszy jest np. VW Golf 1.4 TSI/122 KM) i dobrą elastyczność, ale już pod względem spalania i cichej pracy bije rywali na głowę. Kierowcy trudno będzie także zauważyć, że pod maską zamontowano trzycylindrowca – silnik pracuje bardzo równomiernie.

1.0 EcoBoost zdobył kilka nagród, w tym wygrał prestiżowy konkurs International Engine of the Year. Dobre parametry jednostki uzyskano dzięki połączeniu bezpośredniego wtrysku benzyny, turbodoładowania i zmiennych faz rozrządu.

„Jednolitrowiec” ma docelowo zastąpić oferowany na razie równolegle silnik 1.6 o tej samej mocy. Klient decydujący się na nowy motor zaoszczędzi na każdych przejechanych 100 km średnio 0,9 l paliwa, ale musi zdawać sobie sprawę z tego, że zapłaci za niego też więcej (o 1100 zł).

Dzięki oszczędnościom w spalaniu różnica w cenie między silnikami zniweluje się po przejechaniu 22 tys. km. Za nowy napęd 125 KM trzeba zapłacić minimum 70 300 zł – tyle kosztuje najtańsza wersja Trend (w teście: Trend Sport).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków