Mało kto, łącznie z autorem tego tekstu, wierzył, że jest to możliwe. A jednak – pod maskę Forda Focusa trafił nie dość, że mały, to na dodatek 3-cylindrowy silnik.
Zobacz także
- Jak jeździ Focus 1.0?
- Ford Focus
- Zobacz więcej
Skojarzenia z konstrukcjami tego typu nie są dobre: silne wibracje, wysoki poziom hałasu i słaba dynamika. Ford uparł się, że można, i mu się udało. W testowanej 125-konnej wersji jednostka sprawuje się znakomicie.
Ma zadowalające przyspieszenie (szybszy jest np. VW Golf 1.4 TSI/122 KM) i dobrą elastyczność, ale już pod względem spalania i cichej pracy bije rywali na głowę. Kierowcy trudno będzie także zauważyć, że pod maską zamontowano trzycylindrowca – silnik pracuje bardzo równomiernie.
1.0 EcoBoost zdobył kilka nagród, w tym wygrał prestiżowy konkurs International Engine of the Year. Dobre parametry jednostki uzyskano dzięki połączeniu bezpośredniego wtrysku benzyny, turbodoładowania i zmiennych faz rozrządu.
„Jednolitrowiec” ma docelowo zastąpić oferowany na razie równolegle silnik 1.6 o tej samej mocy. Klient decydujący się na nowy motor zaoszczędzi na każdych przejechanych 100 km średnio 0,9 l paliwa, ale musi zdawać sobie sprawę z tego, że zapłaci za niego też więcej (o 1100 zł).
Dzięki oszczędnościom w spalaniu różnica w cenie między silnikami zniweluje się po przejechaniu 22 tys. km. Za nowy napęd 125 KM trzeba zapłacić minimum 70 300 zł – tyle kosztuje najtańsza wersja Trend (w teście: Trend Sport).
Galeria zdjęć
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę
Test Forda Focusa 1.0: czy mały silnik daje radę