Logo

Kamera na odcinkowym pomiarze prędkości "strzeliła" na czerwono. Czy to oznacza mandat?

  • Odcinkowy pomiar prędkości oblicza średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku drogi
  • System OPP wykorzystuje dwie kamery, które rejestrują pojazdy na początku i końcu odcinka, działając także w nocy dzięki podczerwieni
  • Kamery tych systemów nie ostrzegają kierowców błyskiem, a czerwone światło nie służy do "informowania" kierowców
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Na trasach objętych OPP kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność — albo może lepiej będzie napisać — czujność. System taki wykorzystuje dwie kamery, które rejestrują każdy pojazd na początku i końcu wyznaczonego fragmentu drogi. Następnie dane trafiają do systemu, który oblicza średnią prędkość przejazdu. Odcinki pomiarowe mogą mieć długość od kilkuset metrów do nawet kilkunastu kilometrów. Kamery pracują w podczerwieni, co pozwala na dokładny pomiar także nocą. Fotografowanie pojazdów odbywa się dyskretnie, bez charakterystycznego błysku, który często ostrzegał kierowców przed tradycyjnym fotoradarem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak działa system odcinkowego pomiaru prędkości?
Czy czerwony błysk oznacza mandat?
Co robią kamery w systemie OPP?
Jak długo mogą mieć odcinki pomiarowe?

Czerwony błysk odcinkowego pomiaru prędkości oznacza mandat?

Wielu kierowców zastanawia się, czy odcinkowy pomiar prędkości działa nieprzerwanie przez całą dobę. O rozpoczęciu kontroli informują specjalne znaki: D-51a na początku oraz D-51b na końcu strefy.

Odcinkowy pomiar prędkości CANARD GITD
Odcinkowy pomiar prędkości CANARD GITDGITD

System rejestruje każdy przejeżdżający samochód, a czujność jest tu kluczowa — nie wystarczy jednorazowe zwolnienie, by uniknąć mandatu.

Znak końca OPP na AOW
Znak końca OPP na AOWGDDKiA

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

System OPP opiera się na dwóch kamerach rozmieszczonych na początku i końcu kontrolowanego fragmentu drogi. Każdy pojazd jest rejestrowany w obu punktach, a następnie system oblicza średnią prędkość przejazdu. Jeśli przekroczyliśmy dozwolony limit, możemy spodziewać się mandatu. Warto pamiętać, że kamery działają w podczerwieni, dzięki czemu pomiar jest precyzyjny także po zmroku.

Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkościArchiwum / Auto Świat

W praktyce oznacza to, że nie wystarczy zwolnić tuż przed kamerą, jak w przypadku tradycyjnych fotoradarów. Liczy się utrzymywanie bezpiecznej prędkości na całym odcinku objętym kontrolą. Odcinki mogą mieć różną długość — od kilkuset metrów do nawet kilkunastu kilometrów.

Czerwony błysk na odcinkowym pomiarze prędkości — kiedy się pojawia?

Warto pamiętać, że system OPP działa dyskretnie i nie ostrzega kierowców charakterystycznym fleszem, jak tradycyjne fotoradary. Rejestrowanie pojazdów odbywa się dość dyskretnie i na pozór niepostrzeżenie. Dlatego właśnie odcinkowe pomiary prędkości są tak skuteczne i dobrze spełniają się w roli dyscyplinującej kierowców.

Zdarza się, że podczas przejazdu przez odcinek objęty OPP kierowcy zauważają czerwony błysk. Wiele osób obawia się, że jest to jednoznaczny sygnał otrzymania mandatu. W rzeczywistości czerwone światło najczęściej służy do doświetlania tablic rejestracyjnych w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak mgła czy intensywny deszcz. Oznacza to, że jeśli przez cały odcinek przestrzegaliśmy ograniczeń prędkości, nie musimy martwić się o niechcianą korespondencję.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu