Samochód miał być lekki, miał być tani (zwłaszcza w procesie wytwarzania) i taki jest. Producent słusznie jednak uznał, że w początkowym etapie nieco się zapędził, rezygnując np. z dzielonego oparcia kanapy, i tegoroczne Cactusy dzieloną kanapę już mają. Sporo wad tego dziwnego auta oczywiście pozostawiono, ale też nie pozbawiono go zalet. A tych, nie ukrywajmy, trochę jest.

Z zewnątrz Cactus wyróżnia się nakładkami z tworzywa, które pełnią taką funkcję, jak futerał smartfona – przejmują na siebie większość zadrapań i obić. Plastik okazuje się mniej delikatny niż lakier, a poza tym łatwiej jest wymienić panel niż malować drzwi. Coś w tym jest, ponadto połączenie matowego tworzywa z błyszczącym lakierem to ciekawy zabieg stylistyczny.

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Citroën C4 Cactus 1.2/110 KM More Life

W ogóle C4 Cactus to pojazd zaprojektowany dla ludzi, którzy przedmiotowo traktują auto, a szczegółami technicznymi za bardzo się nie interesują, cenią za to np. ekrany dotykowe i lubią mieć styl. Dla nich przygotowano rodzaj tabletu na środku deski rozdzielczej, poprzez który wprowadza się wszelkie zmiany w ustawieniach radia czy klimatyzacji, dodano też ekran przed oczami (wyświetla m.in. prędkość jazdy), ale obrotomierza – brak. Po co obrotomierz – gdy silnik wyje, to trzeba zmienić bieg. Proste? Zapewne słusznie tylne szyby... nie są opuszczane, lecz jedynie odchylane. Projektanci przyjęli, że tak będzie taniej, a zresztą i tak z tyłu właściciel Cactusa najczęściej będzie woził powietrze, w ostateczności małe dzieci. Przy takim podejściu opuszczane szyby są zbędne, w zamian za nie w drzwiach mamy naprawdę głębokie wnęki. Również miejsca z tyłu nie jest przesadnie dużo, a z przodu siedzi się na fotelach klubowych. Miękkie, szerokie, płaskie – zupełnie nie do sportowej jazdy, ale do siedzenia w sam raz.

Citroën C4 Cactus - auto do spokojnej jazdy

„Uturbiony” 110-konny silnik 1.2 PureTech to – z technicznego punktu widzenia – największa zaleta tego samochodu, choć C4 Cactus z tym motorem kosztuje o ponad 10 000 zł więcej od 82-konnej odmiany. Silnik jest dobrze wyciszony, ma wystarczające osiągi, a przy tym umiarkowane spalanie: w mieście przy łagodnym obchodzeniu się z gazem wystarczy ok. 7,5 l/100 km, w trasie – ok. 6 l. Zawieszenie przystosowano do przemieszczania się bez szaleństw – zadowoli ono większość kierowców o umiarkowanym temperamencie. Komfort obniża się znacząco po obciążeniu pojazdu czterema dorosłymi osobami i ładunkiem, ale – jak wspomniano – auto zaprojektowano raczej nie do takich zadań.

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Citroën C4 Cactus 1.2/110 KM More Life

Cennik C4 Cactusa można nazwać... nowoczesnym. Do wyboru jest kilka wersji, które tylko w nieznacznym stopniu da się zmodyfikować. Podoba ci się testowana wersja More Life, ale chciałbyś dopłacić do aluminiowych felg? Niemożliwe, choć w tańszych odmianach nie stanowi to problemu. Chciałbyś mieć podgrzewane fotele? Nie da się, choć w tańszej wersji Feel dostaniesz to za 700 zł. Taka polityka: każdy wariant ma jakieś zauważalne braki, oczywiście, z wyjątkiem jednego – najdroższego. Zupełnie jak w sklepie z elektroniką użytkową – ale nabywcy C4 Cactusa nie powinno to dziwić ani nawet irytować.

Citroën C4 Cactus - to nam się podoba

Praktyczne i ciekawe stylistycznie nakładki na nadwoziu, auto wszechstronnie przystosowane do ocierania się o przeszkody, dobry silnik, ciekawy kokpit.

Citroën C4 Cactus - to nam się nie podoba

Wnętrze niedopracowane pod względem ergonomii, słaby bagażnik, przeciętny komfort załadowanego samochodu.

Citroën C4 Cactus - nasza ocena

Ciekawy, ale nieidealny. W podstawowej wersji C4 Cactus jest tanim, a jednocześnie designerskim samochodem – stąd jego powodzenie. Pojazd wyposażony w silnik 1.2/110 KM pozostaje niedrogo wykończonym autem, ale zapłacić za niego trzeba już wyraźnie więcej. Nie wiem, czy warto. Niewątpliwie francuski samochód wyróżnia się z tłumu i jest odporny na drobne szkody parkingowe, tyle że na miejscu Citroëna popracowałbym jeszcze nad ergonomią wnętrza Cactusa.

Citroën C4 Cactus - dane techniczne

Silnik t.benz./R3/12
Pojemność 1199 ccm
Moc maksymalna 110 KM/5500 obr./min.
Maks. moment obr. 205 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów ręczna 5b
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Prędkość maksymalna 192 km/h
Średnie spalanie 4,7 l/100 km
Teoretyczny zasięg 1065 km
Długość, szerokość, wysokość 4157/1729/1490 mm
Pojemność bagażnika 348-1170 l
Cena podst. testowanej wersji 65 590 zł

.