Wsiadasz do samochodu, w którym jeszcze nigdy nie byłeś. Chwytasz kierownicę obiema rękami, rozglądasz się na wszystkie strony i zapoznajesz z nowym środowiskiem. Pierwsze wrażenie – to właśnie ono jest bardzo często decydujące.
Tesla Model 3 - nowocześnie, ale i ładnie
Obchodzę Teslę Model 3 i muszę przyznać, że ten samochód całkiem nieźle wygląda. W stylistyce widać trochę Tesli S, ale w bardziej kompaktowych rozmiarach. Otwieram pojazd za pomocą aplikacji w smartfonie i auto jest już gotowe do jazdy. Rozglądam się po wnętrzu Tesli Model 3 i doświadczam czegoś, czego jeszcze nigdy nie odczułem. Przecież tutaj nie ma żadnych przełączników ani wskaźników. Brakuje również tradycyjnych dysz nawiewów. Nie ma też żadnych ozdób, jedynie kierownica z dwoma niewielkimi przełącznikami oraz olbrzymi tablet na środku kokpitu. Za to jest tu niesamowicie dużo przestrzeni oraz mnóstwo światła. Zamiast dachu – szklana kopuła. Bagażniki znajdują się zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Nie zabrakło wi-fi ani autopilota (do częściowo autonomicznej jazdy).
Samochód porusza się niemal bezgłośnie. Przy nim inne samochody dookoła wyglądają jak… dinozaury – prezentują się staro, niechlujnie i sprawiają wrażenie zagrożonych wyginięciem. Mocne wciśnięcie pedału gazu wystarczy, żeby wyprzedzić inne pojazdy, a ich kierowców wprawić w zdumienie. Ten rodzaj fascynacji znamy już od czasów Tesli S oraz X. Jednak nie jest to żadna ciężka limuzyna ani ogromny SUV. Siedzę w kompakcie, który nie tylko zapewnia świetne przyspieszenie i elastyczność, lecz także oferuje mnóstwo miejsca nad głowami pasażerów o wzroście ponad 190 cm. Poza tym podczas jazdy przekonuję się, że Tesla Model 3 resoruje nieco łagodniej niż BMW serii 3, a zatem pojazd idealnie trafia w gusta amerykańskich kierowców.
Jadę z szerokim uśmiechem i jednocześnie z niedowierzaniem kręcę głową. To naprawdę działa. To już nie jest wizja, to rzeczywistość. W tym przypadku pasuje stwierdzenie, że jest to iPhone na kółkach.
Tesla Model 3 - zasięg do 500 km
Fakty, proszę. Pojemność akumulatorów – Tesla nie podaje, moc silnika – też brak informacji. Dla Elona Muska i jego ludzi ważniejsze są obecnie inne czynniki – zasięg, czas ładowania akumulatorów, przyspieszenie i oczywiście, cena pojazdu. Koszty zakupu Modelu 3 mają się zaczynać od 35 000 dolarów (wersja z zasięgiem do 350 km). Natomiast odmiana z zasięgiem zwiększonym do 500 km (Long Range) ma już kosztować 44 000 dolarów. To jeszcze nie koniec, bo jeżeli wybierze się wyposażenie Premium, autopilota czy 19-calowe sportowe alufelgi, cena wzrośnie do ponad 60 000 dolarów netto.
Tesla Model 3 - naszym zdaniem
Model 3 to prawdziwy samochód przyszłości. Jazda tym modelem to przeżycie nieporównywalne z żadnym innym autem, którym mieliśmy okazję jeździć. Wyjątkowe są również obsługa urządzeń pokładowych oraz stylistyka wnętrza. Niestety, ceny pokazują, że Tesla nadal jest towarem luksusowym.
Tesla Model 3 | Standard | Long Range |
Długość/szerokość/wysokość | 4694/1849/1443 mm | |
Rozstaw osi | 2875 mm | |
Współczynnik oporu pow. | 0,23 | |
Napęd | na tylne koła | |
Gwarancja | 8 lat lub 160 tys. km | 8 lat lub 192 tys. km |
Zasięg | do 350 km | do 500 km |
Ładowanie (supercharger) | 200 km zasięgu/30 min. | 272 km/30 min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 s | 5,1 s |
Prędkość maksymalna | 208 km/h | 224 km/h |
Masa własna | 1610 kg | 1730 kg |
Cena | od 35 000 dolarów | od 44 000 dolarów |
Galeria zdjęć
Najbardziej pożądane auto świata. Jazdy odbywały się w kalifornijskim Fremont.
Wyposażenie kokpitu zostało zredukowane do minimum. Większość funkcji obsługuje się za pomocą dużego dotykowego ekranu. Tylko 2 regulatory na kierownicy.
Do mocno przeszklonej karoserii wpada dużo światła. Wnętrze jest przestronne.
Frunk - skrót od FRont trUNK, czyli przedni bagażnik. Zaprojektowany tak, żeby pomieścił kabinową walizkę, zabieraną na pokład samolotu. Karoseria w 50 proc. wykonana ze stali i w 50 proc. z aluminium. Dla porównania – Model S w całości jest zbudowany z aluminium. Akumulatory - umieszczono je w taki sposób, żeby uzyskać nisko położony środek ciężkości. Tesla nie podaje pojemności żadnej wersji pojazdu. Klamki - inaczej niż w Modelu S, nie są obsługiwane elektrycznie, lecz mechanicznie. Samochód otwiera się za pomocą smartfona. Kamery i sensory - osprzęt do autopilota – 8 kamer (również na słupku środkowym) oraz 12 czujników ultradźwiękowych. Oprogramowanie kosztuje 5000 dolarów.
Szklany dach - składa się z dwóch części. Tylna szyba rozciąga się daleko za tylnym siedzeniem (fot. po prawej). Za dopłatą dach może być przyciemniony. Silnik, przeniesienie napędu - na tylną oś. Napęd będzie produkowany w fabryce Tesli. W 2018 roku ma się pojawić wersja 4x4 z drugim silnikiem umieszczonym z przodu. Bagażnik - poj. 425 l (razem z Frunk). Klapa otwierana tylko manualnie. Kanapa dzielona w stosunku 60:40.