Wsiadasz do samochodu, w którym jeszcze nigdy nie byłeś. Chwytasz kierownicę obiema rękami, rozglądasz się na wszystkie strony i zapoznajesz z nowym środowiskiem. Pierwsze wrażenie – to właśnie ono jest bardzo często decydujące.

Tesla Model 3 - nowocześnie, ale i ładnie

Obchodzę Teslę Model 3 i muszę przyznać, że ten samochód całkiem nieźle wygląda. W stylistyce widać trochę Tesli S, ale w bardziej kompaktowych rozmiarach. Otwieram pojazd za pomocą aplikacji w smartfonie i auto jest już gotowe do jazdy. Rozglądam się po wnętrzu Tesli Model 3 i doświadczam czegoś, czego jeszcze nigdy nie odczułem. Przecież tutaj nie ma żadnych przełączników ani wskaźników. Brakuje również tradycyjnych dysz nawiewów. Nie ma też żadnych ozdób, jedynie kierownica z dwoma niewielkimi przełącznikami oraz olbrzymi tablet na środku kokpitu. Za to jest tu niesamowicie dużo przestrzeni oraz mnóstwo światła. Zamiast dachu – szklana kopuła. Bagażniki znajdują się zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Nie zabrakło wi-fi ani autopilota (do częściowo autonomicznej jazdy).

Tesla Model 3

Samochód porusza się niemal bezgłośnie. Przy nim inne samochody dookoła wyglądają jak… dinozaury – prezentują się staro, niechlujnie i sprawiają wrażenie zagrożonych wyginięciem. Mocne wciśnięcie pedału gazu wystarczy, żeby wyprzedzić inne pojazdy, a ich kierowców wprawić w zdumienie. Ten rodzaj fascynacji znamy już od czasów Tesli S oraz X. Jednak nie jest to żadna ciężka limuzyna ani ogromny SUV. Siedzę w kompakcie, który nie tylko zapewnia świetne przyspieszenie i elastyczność, lecz także oferuje mnóstwo miejsca nad głowami pasażerów o wzroście ponad 190 cm. Poza tym podczas jazdy przekonuję się, że Tesla Model 3 resoruje nieco łagodniej niż BMW serii 3, a zatem pojazd idealnie trafia w gusta amerykańskich kierowców.

Jadę z szerokim uśmiechem i jednocześnie z niedowierzaniem kręcę głową. To naprawdę działa. To już nie jest wizja, to rzeczywistość. W tym przypadku pasuje stwierdzenie, że jest to iPhone na kółkach.

Tesla Model 3 - zasięg do 500 km

Fakty, proszę. Pojemność akumulatorów – Tesla nie podaje, moc silnika – też brak informacji. Dla Elona Muska i jego ludzi ważniejsze są obecnie inne czynniki – zasięg, czas ładowania akumulatorów, przyspieszenie i oczywiście, cena pojazdu. Koszty zakupu Modelu 3 mają się zaczynać od 35 000 dolarów (wersja z zasięgiem do 350 km). Natomiast odmiana z zasięgiem zwiększonym do 500 km (Long Range) ma już kosztować 44 000 dolarów. To jeszcze nie koniec, bo jeżeli wybierze się wyposażenie Premium, autopilota czy 19-calowe sportowe alufelgi, cena wzrośnie do ponad 60 000 dolarów netto.

Tesla Model 3 - naszym zdaniem

Model 3 to prawdziwy samochód przyszłości. Jazda tym modelem to przeżycie nieporównywalne z żadnym innym autem, którym mieliśmy okazję jeździć. Wyjątkowe są również obsługa urządzeń pokładowych oraz stylistyka wnętrza. Niestety, ceny pokazują, że Tesla nadal jest towarem luksusowym.

Tesla Model 3 Standard Long Range
Długość/szerokość/wysokość 4694/1849/1443 mm
Rozstaw osi 2875 mm
Współczynnik oporu pow. 0,23
Napęd na tylne koła
Gwarancja 8 lat lub 160 tys. km 8 lat lub 192 tys. km
Zasięg do 350 km do 500 km
Ładowanie (supercharger) 200 km zasięgu/30 min. 272 km/30 min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,6 s 5,1 s
Prędkość maksymalna 208 km/h 224 km/h
Masa własna 1610 kg 1730 kg
Cena od 35 000 dolarów od 44 000 dolarów