Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Toyota Prius

Toyota Prius

Toyota Prius

Toyota Prius to jeden z najpopularniejszych samochodów na świecie. Auto po raz pierwszy pojawiło się w 1997 roku (XW10) i była jednocześnie pierwszy, masowo produkowanym pojazdem hybrydowym na świecie.

Choć z początku jego sprzedaż odbywała się tylko w Japonii (gdzie auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 1997), to już po 3 latach rozpoczęto jego eksport także do Europy i Północnej Ameryki. Nazwa oznacza po łacinie „wcześniej” co ma być odniesieniem do tworzenia ekologicznych aut, zanim stało się to modne. Prius bazuje na modelu Echo (który nam może być znany jako 4-drzwiowy Yaris sedan). Za napęd odpowiadał Toyota Hybrid System, którego późniejsza ewolucja została przemianowana na Hybrid Synergy System.

Samochód wyposażono w 1,5-litrową jednostkę benzynową (pracującą w cyklu Atkinsona) generującą 58 KM, 40-konny silnik elektryczny, a także generator, odpowiadający za dostateczną ilość energii . W 2001 roku wprowadzono nieco zmodyfikowany model (XW11), którego układ wyposażono w mocniejszy, 72-konną jednostkę benzynową, a silnik elektryczny wzmocniono do 44 KM. Całość została zaprojektowana tak, aby cały zespół napędowy upchnąć pod przednią maską, jedynie akumulatory zostały umieszczone za tylnymi siedzeniami.

Wewnątrz znajdziemy 2 elektroniczne wyświetlacze, a obok kierownicy wystaje duża wajcha, która odpowiada okazuje się być dźwignią zmiany biegów. On przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT.

W 2003 roku na rynku pojawiła się II generacja Priusa (XW20), która zdobyła ogromną popularność nie tyko w Japonii, USA (Samochód Roku 2004) ale także w Europie (Samochód Roku 2005). Poprzednie nadwozie, 4-drzwiowy sedan, została zamienione na 5-drzwiowego liftbacka, który prezentował się o wiele korzystniej i zgrabniej od swojego poprzednika. Był też od niego znacznie większy (15 cm dłuższy oraz 3 cm szerszy i wyższy.

Dopracowano także rozmieszczenie wszelkich elementów, dzięki czemu przestronność auta również wzrosła. Jest to także zasługa długiej deski rozdzielczej i mocno pochylone przednie szyby. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,26. Inżynierowie bardzo przyłożyli się do rewolucji ekologicznej, wprowadzając do nowego Priusa aż 530 nowych patentów (wprowadzono nowy system HSD – Hybrid Synergy Drive).

Przede wszystkim wprowadzono możliwość poruszania się tylko za pomocą silnika elektrycznego (tryb EV), co udało się po zastosowaniu nowocześniejszych akumulatorów (niklowo-metalowo-wodorkowe) i poprawieniu wydajności silnika elektrycznego. Innowacyjna była także klimatyzacja, która była napędzana przez elektryczną sprężarkę, pozwalającą na działanie systemu nawet przy wyłączonym silniku spalinowy.

Układ napędowy składał się z 1,5-litrowego silnika benzynowego, znanego z poprzedniej generacji, jednak wzmocnionego do 78 KM, oraz 66-konnej jednostki elektrycznej.

W 2009 roku zadebiutowała III generacja Priusa (XW30), która pod względem stylistycznym była w dużej mierze nieco zmodyfikowaną wersją poprzednika. Wg producenta udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza Cx o 0,01, choć niezależne badania wykazały iż pozostał on bez zmian. Największe zmiany zaszły w przedniej części pojazdu. Design tylnego pasa pozostał podobny. Do budowy auta, Japończycy użyli wielu różnych tworzysz sztucznych pochodzenia roślinnego, przyjaznych dla środowiska.

Duże zmiany zaszły w zespole napędowym. Zagościł nowy, 1,8-litrowy silnik benzynowy generujący 98 KM oraz wydajniejszy i lżejszy silnik elektryczny. Łączna moc układu wynosiła 136 KM. Co ciekawe, jednostka spalinowa została wyposażona w elektryczną pompę chłodziwa, dzięki czemu była pierwszym na świecie silnikiem bez pasków klinowych.

W 2011 roku wprowadzono także do sprzedaży Priusa z powiększonym nadwoziem – otrzymał on dopisek „+”. Aby zachować osiągi mniejszego brata, auto zostało wyposażone w większe akumulatory litowo-jonowe. W tym samym roku przeprowadzono drobny lifting, polegający na zmianie zderzaka, grilla oraz świateł tylnych i reflektorów. Dodatkowo modernizacji uległo wyposażenie dodatkowe auta.

Ciekawostką jest wyposażenie auta w system emitujący dźwięk silnika spalinowego, podczas jazdy z niewielką prędkością na jednostce elektrycznej, aby ostrzec pieszych o nadjeżdżającym pojeździe. W 2012 roku pojawiła się także wersja Plug-in Priusa (ZVW30). Dzięki zastosowaniu akumulatorów litowo-jonowych, zasięg auta na samym silniku elektrycznym wynosi 25 km. Dodatkowo, jak przystało na hybrydę Plug-in, auto zostało wyposażone w port ładowania baterii z zewnętrznego źródła.

W 2015 roku zaprezentowano 4. generację hybrydowego Priusa. Auto zostało zbudowane na nowej płycie podłogowej TNGA, a stylistycznie nawiązuje do napędzanego wodorem Mirai. Dopracowana zostało nadwozie (współczynnik oporu powietrza Cx=0,24) oraz zawieszenie, a wnętrze stało się bardziej przestronne i funkcjonalne.

Do Priusa IV został opracowany nowy system napędowy. 1,8-litrowy silnik został dopracowany pod kątem sprawności, a silnik elektryczny generuje 72 KM. Moc układu wynosi 122 KM. Akumulatory niklowo-wodorkowe zostały zmniejszone pod kątem objętości, ale ich wydajność wzrosła, dzięki zwiększeniu gęstości energii.

W 2016 roku zaprezentowano także wersję Plug-in, która jest w stanie przejechać na samym silniku elektrycznym aż 50 km. Moc przekazywana jest na przednią oś za pomocą bezstopniowej przekładni E-CVT.

Toyota Prius - generacje

Ikona samochodu

Toyota Prius I (1997 - 2003)

Toyota Prius II (2003&nbsp-&nbsp2009)

Toyota Prius II (2003 - 2009)

Toyota Prius III (2009&nbsp-&nbsp2015)

Toyota Prius III (2009 - 2015)

Toyota Prius IV (2015&nbsp-&nbsp)

Toyota Prius IV (2015 - )

Toyota Prius - powiązane artykuły

10 używanych hybryd – które są najtrwalsze i które warto kupić?

10 używanych hybryd – które są najtrwalsze i które warto kupić?

Pod względem trwałości wiele hybryd przewyższa bratnie modele spalinowe. Dostęp do serwisu i większości nietypowych części? Zazwyczaj bardzo dobry lub przynajmniej dobry. Podczas oględzin musicie jednak pamiętać o kilku punktach, które są dla aut hybrydowych typowe.
Ekonomiczna jazda samochodem - jak jeździć oszczędnie i z głową?

Ekonomiczna jazda samochodem - jak jeździć oszczędnie i z głową?

Ekonomiczna jazda samochodem wcale nie musi wiązać się z ogromnymi wyrzeczeniami. Zamiast więc liczyć na korzystniejsze ceny benzyny, lepiej zadbać o to, żeby nasze auto mniej paliło. Kilkunastoprocentowe oszczędności to żaden problem. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie przesadzić z oszczędną jazdą, bo może się to na nas zemścić.
Hybrydowy "hot hatch" Toyoty zaskakuje nie tylko wyglądem. Znamy polski cennik

Hybrydowy "hot hatch" Toyoty zaskakuje nie tylko wyglądem. Znamy polski cennik

Nowa Toyota Prius zrywa z poprzednimi generacjami nie tylko na polu stylistyki i osiągów, ale też... ceny. Wiemy to, bo polskie przedstawicielstwo japońskiej marki właśnie opublikowało cennik piątej generacji samochodu. Bez dwóch stówek nie ma co podchodzić do hybrydowej ikony po wizerunkowej metamorfozie.
Czy Los Angeles wciąż jest stolicą krążowników szos i pickupów? Byłem w Kalifornii, żeby to sprawdzić

Czy Los Angeles wciąż jest stolicą krążowników szos i pickupów? Byłem w Kalifornii, żeby to sprawdzić

Tylko Tokio i Nowy Jork są bogatsze: Los Angeles to trzecia co do zamożności metropolia na świecie. Gdyby cała Kalifornia była osobnym państwem, to pod względem produktu krajowego brutto wyprzedzałyby ją jedynie cztery państwa na Ziemi. Przez dwa dni sprawdzałem, czym się jeździ w LA i okolicach. Powiem jedno: szok!
Auta hybrydowe mało palą, są niezawodne i możesz je kupić już za 30-50 tys. zł. Które warto wybrać?

Auta hybrydowe mało palą, są niezawodne i możesz je kupić już za 30-50 tys. zł. Które warto wybrać?

Rosnące ceny paliw i coraz większa świadomość ekologiczna sprawiają, że kierowcy szukający oszczędnych aut zwracają uwagę na hybrydy. Które modele można (i warto) kupić. Przyjrzeliśmy się ofertom Toyoty, Lexusa, Hondy i Peugeota.
10 najlepszych aut w testach na dystansie 100 tys. km!

10 najlepszych aut w testach na dystansie 100 tys. km!

Oto najlepsi z najlepszych, czyli czołowa dziesiątka samochodów, które uczestniczyły w naszym wymagającym sprawdzianie trwałości na dystansie 100 tys. km (niekiedy nawet większym) i zaliczyły go brawurowo!
Używana Toyota Prius. Z których lat jest najlepsza? Ile pali, koszty napraw i awarie

Używana Toyota Prius. Z których lat jest najlepsza? Ile pali, koszty napraw i awarie

Toyota Prius zdominowała rynek używanych hybryd. Co ciekawe, jako nowe auto wcale nie była taka popularna. Po pierwsze na przeszkodzie stała cena – dużo wyższa niż popularnych "superdiesli", po drugie – przeciętne osiągi, po trzecie – ciągły brak zaufania do mało znanej technologii. Toyota Prius dowiodła jednak swojej nadzwyczajnej trwałości, a handlarze wyciągają używane egzemplarze, skąd tylko się da.
Nowa Toyota Prius to najlepsze wydanie w historii tego modelu

Nowa Toyota Prius to najlepsze wydanie w historii tego modelu

Toyota Prius jest z nami już od 1997 r. Od tego czasu japoński model, który występuje wyłącznie jako hybryda lub hybryda plug-in, doczekał się czterech wydań, a w 2023 r. do salonów wjeżdża jego piąta generacja. Mieliśmy już okazję nią jeździć i wiemy, że to nie jest tylko najmocniejszy, lecz także najlepszy Prius w historii.
Hybrydy plug-in: wady i zalety używanych aut. Sprawdziliśmy popularne marki

Hybrydy plug-in: wady i zalety używanych aut. Sprawdziliśmy popularne marki

Czy hybryda plug-in to złoty środek na obecne czasy z wysokimi cenami paliw? Co prawda, starsze konstrukcje hybryd plug-in są mniej zaawansowane niż współczesne, ale nie jest to aż takim problemem, jak w elektrykach – zawsze przecież można skorzystać z silnika spalinowego. Niestety, używane hybrydy plug-in mają inne, liczne problemy.
Te auta zachwyciły nas w 2022 r. Najciekawsze premiery

Te auta zachwyciły nas w 2022 r. Najciekawsze premiery

Czym nas uraczył 2022 r.? Nowości, owszem, pojawiło się sporo, ale tych naprawdę ważnych było zaskakująco mało. Za to ta dziewiątka to prawdziwe perły.
Dobrze znasz te samochody, ale czy wiesz, kiedy je produkowano?

Dobrze znasz te samochody, ale czy wiesz, kiedy je produkowano?

Czas szybko leci, łatwo więc można zapomnieć, kiedy świetnie znany samochód trafił do produkcji lub kiedy z niej zniknął. Chcesz sprawdzić swoją wiedzę? Pytamy o słynne modele. No i o dwa znane wyłącznie ekspertom.
Nowa Toyota Prius z bliska. Wiemy o niej już wszystko

Nowa Toyota Prius z bliska. Wiemy o niej już wszystko

Podczas forum nowości Toyoty „Kenshiki” w Brukseli, Błażej Buliński miał okazję dokładnie przyjrzeć się 5. generacji Toyoty Prius. Kultowa hybryda zrywa z nieco dziwacznym designem swoich poprzedniczek i zachwyca spójną sportową sylwetką – na żywo prezentuje się co najmniej tak dobrze, jak na zdjęciach! Nowa Toyota Prius pojawi się w Polsce w 2023 r. i będzie dostępna tylko jako hybryda plug-in. W 2023 r. zobaczymy też 2. generację Toyoty C-HR – na razie Toyota uchyla rąbka tajemnicy i pokazała koncepcyjną wersję swojego efektownego crossovera.
Nowa Toyota Prius. Dużo ładniejsza, prawie dwa razy mocniejsza i z fotowoltaiką

Nowa Toyota Prius. Dużo ładniejsza, prawie dwa razy mocniejsza i z fotowoltaiką

Mamy pierwsze zdjęcia najnowszej Toyoty Prius. Samochód wygląda rewelacyjnie i na dodatek przyspiesza od 0 do 100 km/h aż o 4,4 s krócej od poprzednika!
Najbardziej innowacyjne samochody XX wieku. Czy znasz je wszystkie?

Najbardziej innowacyjne samochody XX wieku. Czy znasz je wszystkie?

Pierwszy wielkoseryjny samochód produkowany na ruchomej taśmie, pierwszy z karoserią optymalizowaną w kanale aerodynamicznym, pierwszy z nadwoziem samonośnym, z niezależnym zawieszeniem, pierwsza hybryda – oto nasz wybór 16 samochodów z XX wieku, których genialne rozwiązania techniczne wpłynęły na kierunek rozwoju motoryzacji i stosowane są do dzisiaj.
Toyota Prius I - wielu próbowało, a im po prostu wyszło!

Toyota Prius I - wielu próbowało, a im po prostu wyszło!

Pierwszy wielkoseryjny samochód hybrydowy ma już ponad 20 lat i stał się pełnoprawnym youngtimerem. Do tego historia naszego egzemplarza pokazuje, że bezproblemowym w eksploatacji. Toyota Prius I ma wszelkie szanse na to, żeby dość szybko stać się samochodem kolekcjonerskim.
Oszczędne auta za 30-50 tys. zł na trudne czasy – TOP 10

Oszczędne auta za 30-50 tys. zł na trudne czasy – TOP 10

Ceny paliwa biją rekordy, nie zostaje nam nic innego, jak przyjrzeć się modelom na te kryzysowe czasy. Pod lupę bierzemy więc tym razem pojazdy, które nie tylko mało się psują, ale i jak najmniej palą. Lub jadą na prądzie. A do tego nie wydamy na nie fortuny, bo ich cena nie przekracza 50 tys. złotych.
Jak producenci aut mijają się z prawdą? Test pojemności bagażników

Jak producenci aut mijają się z prawdą? Test pojemności bagażników

Niemiecki automobilklub ADAC znów ostrzega, by nie polegać wyłącznie na danych udostępnianych przez producentów samochodów. W wielkim teście pojemności bagażników aut okazało się, że deklarowane wartości mają się nijak do tego, co podczas pomiarów uzyskali eksperci.
Używana hybryda. Czy, komu i za ile opłaca się ją kupić? Sprawdziliśmy ofertę – od Audi, przez Toyotę, po Volvo

Używana hybryda. Czy, komu i za ile opłaca się ją kupić? Sprawdziliśmy ofertę – od Audi, przez Toyotę, po Volvo

Jeszcze niedawno auta hybrydowe miały dużą utratę wartości, bo klienci na rynku wtórnym woleli omijać je szerokim łukiem. Hybrydy dowiodły swojej niezawodności i obecnie najbardziej uznane modele sprzedają się od ręki.
Toyota Prius - kiedyś najpopularniejsza hybryda, dziś prawie się nie sprzedaje. Ale za rok wszystko się może zmienić!

Toyota Prius - kiedyś najpopularniejsza hybryda, dziś prawie się nie sprzedaje. Ale za rok wszystko się może zmienić!

Toyota Prius, symbol napędu hybrydowego, jest w najgorszej sytuacji od lat. Od 2010 r. jej sprzedaż w Europie zmniejszyła się ponad piętnastokrotnie i w 2021 r. była prawie sześć razy mniejsza od Porsche 911. W USA też jest coraz słabiej. Czy to koniec legendy? W tej formie tak, bo Toyota szykuje dużą zmianę…
Rynkowe porażki. Tym autom nie poszło w 2021 r., jest kilka legend

Rynkowe porażki. Tym autom nie poszło w 2021 r., jest kilka legend

Oto 11 wielkich przegranych europejskiego rynku nowych samochodów w 2021 r. Toyota Prius sprzedawała się aż 51 razy gorzej od Corolli, Renault Espace ponad pięć razy słabiej niż Porsche Cayenne, a pewne rodzinne BMW kupowano rzadziej od Ferrari F8 Tributo.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech