Toyota Prius

Toyota Prius

Toyota Prius to jeden z najpopularniejszych samochodów na świecie. Auto po raz pierwszy pojawiło się w 1997 roku (XW10) i była jednocześnie pierwszy, masowo produkowanym pojazdem hybrydowym na świecie.

Choć z początku jego sprzedaż odbywała się tylko w Japonii (gdzie auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 1997), to już po 3 latach rozpoczęto jego eksport także do Europy i Północnej Ameryki. Nazwa oznacza po łacinie „wcześniej” co ma być odniesieniem do tworzenia ekologicznych aut, zanim stało się to modne. Prius bazuje na modelu Echo (który nam może być znany jako 4-drzwiowy Yaris sedan). Za napęd odpowiadał Toyota Hybrid System, którego późniejsza ewolucja została przemianowana na Hybrid Synergy System.

Samochód wyposażono w 1,5-litrową jednostkę benzynową (pracującą w cyklu Atkinsona) generującą 58 KM, 40-konny silnik elektryczny, a także generator, odpowiadający za dostateczną ilość energii . W 2001 roku wprowadzono nieco zmodyfikowany model (XW11), którego układ wyposażono w mocniejszy, 72-konną jednostkę benzynową, a silnik elektryczny wzmocniono do 44 KM. Całość została zaprojektowana tak, aby cały zespół napędowy upchnąć pod przednią maską, jedynie akumulatory zostały umieszczone za tylnymi siedzeniami.

Wewnątrz znajdziemy 2 elektroniczne wyświetlacze, a obok kierownicy wystaje duża wajcha, która odpowiada okazuje się być dźwignią zmiany biegów. On przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT.

W 2003 roku na rynku pojawiła się II generacja Priusa (XW20), która zdobyła ogromną popularność nie tyko w Japonii, USA (Samochód Roku 2004) ale także w Europie (Samochód Roku 2005). Poprzednie nadwozie, 4-drzwiowy sedan, została zamienione na 5-drzwiowego liftbacka, który prezentował się o wiele korzystniej i zgrabniej od swojego poprzednika. Był też od niego znacznie większy (15 cm dłuższy oraz 3 cm szerszy i wyższy.

Dopracowano także rozmieszczenie wszelkich elementów, dzięki czemu przestronność auta również wzrosła. Jest to także zasługa długiej deski rozdzielczej i mocno pochylone przednie szyby. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi zaledwie 0,26. Inżynierowie bardzo przyłożyli się do rewolucji ekologicznej, wprowadzając do nowego Priusa aż 530 nowych patentów (wprowadzono nowy system HSD – Hybrid Synergy Drive).

Przede wszystkim wprowadzono możliwość poruszania się tylko za pomocą silnika elektrycznego (tryb EV), co udało się po zastosowaniu nowocześniejszych akumulatorów (niklowo-metalowo-wodorkowe) i poprawieniu wydajności silnika elektrycznego. Innowacyjna była także klimatyzacja, która była napędzana przez elektryczną sprężarkę, pozwalającą na działanie systemu nawet przy wyłączonym silniku spalinowy.

Układ napędowy składał się z 1,5-litrowego silnika benzynowego, znanego z poprzedniej generacji, jednak wzmocnionego do 78 KM, oraz 66-konnej jednostki elektrycznej.

W 2009 roku zadebiutowała III generacja Priusa (XW30), która pod względem stylistycznym była w dużej mierze nieco zmodyfikowaną wersją poprzednika. Wg producenta udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza Cx o 0,01, choć niezależne badania wykazały iż pozostał on bez zmian. Największe zmiany zaszły w przedniej części pojazdu. Design tylnego pasa pozostał podobny. Do budowy auta, Japończycy użyli wielu różnych tworzysz sztucznych pochodzenia roślinnego, przyjaznych dla środowiska.

Duże zmiany zaszły w zespole napędowym. Zagościł nowy, 1,8-litrowy silnik benzynowy generujący 98 KM oraz wydajniejszy i lżejszy silnik elektryczny. Łączna moc układu wynosiła 136 KM. Co ciekawe, jednostka spalinowa została wyposażona w elektryczną pompę chłodziwa, dzięki czemu była pierwszym na świecie silnikiem bez pasków klinowych.

W 2011 roku wprowadzono także do sprzedaży Priusa z powiększonym nadwoziem – otrzymał on dopisek „+”. Aby zachować osiągi mniejszego brata, auto zostało wyposażone w większe akumulatory litowo-jonowe. W tym samym roku przeprowadzono drobny lifting, polegający na zmianie zderzaka, grilla oraz świateł tylnych i reflektorów. Dodatkowo modernizacji uległo wyposażenie dodatkowe auta.

Ciekawostką jest wyposażenie auta w system emitujący dźwięk silnika spalinowego, podczas jazdy z niewielką prędkością na jednostce elektrycznej, aby ostrzec pieszych o nadjeżdżającym pojeździe. W 2012 roku pojawiła się także wersja Plug-in Priusa (ZVW30). Dzięki zastosowaniu akumulatorów litowo-jonowych, zasięg auta na samym silniku elektrycznym wynosi 25 km. Dodatkowo, jak przystało na hybrydę Plug-in, auto zostało wyposażone w port ładowania baterii z zewnętrznego źródła.

W 2015 roku zaprezentowano 4. generację hybrydowego Priusa. Auto zostało zbudowane na nowej płycie podłogowej TNGA, a stylistycznie nawiązuje do napędzanego wodorem Mirai. Dopracowana zostało nadwozie (współczynnik oporu powietrza Cx=0,24) oraz zawieszenie, a wnętrze stało się bardziej przestronne i funkcjonalne.

Do Priusa IV został opracowany nowy system napędowy. 1,8-litrowy silnik został dopracowany pod kątem sprawności, a silnik elektryczny generuje 72 KM. Moc układu wynosi 122 KM. Akumulatory niklowo-wodorkowe zostały zmniejszone pod kątem objętości, ale ich wydajność wzrosła, dzięki zwiększeniu gęstości energii.

W 2016 roku zaprezentowano także wersję Plug-in, która jest w stanie przejechać na samym silniku elektrycznym aż 50 km. Moc przekazywana jest na przednią oś za pomocą bezstopniowej przekładni E-CVT.

Toyota Prius - generacje

Używane Subaru Forester IV - jest drogi, ale trwały

Toyota Prius I (1997 - 2003)

Toyota Prius II (2004&nbsp-&nbsp2010)

Toyota Prius II (2004 - 2010)

Toyota Prius III (2010&nbsp-&nbsp2015)

Toyota Prius III (2010 - 2015)

Toyota Prius IV (2015&nbsp-&nbsp)

Toyota Prius IV (2015 - )

Toyota Prius - powiązane artykuły

Pokaż więcej