Nowy Prius zawita do salonów prawdopodobnie pod koniec 2015 roku. Jak zapowiada producent będzie wyposażony w mikrochipy i mikrokontrolery wypróbowane w najbardziej wymagających zawodach FIA.

Toyota TS040 Foto: Toyota
Toyota TS040

Toyota TS040 Hybrid dołączyła w tym roku do zespołu Toyota Racing, aby zapewnić mu zwycięstwo w serii morderczych wyścigów długodystansowych. Po 7 wyścigach 6-godzinnych i jednym 24-godzinnym, słynnym 24 Hours of Le Mans, zespół Toyoty zgarnął całą pulę – pięć zwycięstw, w tym trzy podwójne (tj. pierwsze i drugie miejsce), mistrzostwo producentów i mistrzostwo kierowców.

Bolid TS040 Hybrid ma moc 1000 KM, dostarczoną przez wolnossący silnik benzynowy V8 o pojemności 3,7 litra oraz dwa silniki elektryczne produkcji AISIN i DENSO, które napędzają wszystkie 4 koła. Wzrost mocy nie pociągnął za sobą większego zużycia paliwa. Przeciwnie – zgodnie z nowymi wytycznymi FIA TS040 zużywa o 25 proc. mniej niż jego poprzednik - TS030 Hybrid. W trakcie wytracania prędkości generatory wspierają układ hamulcowy i przekazują energię do superkondensatora. Pracą całego układu zarządza mikroprocesorowy system sterujący, którego elementy zostaną wykorzystane w Priusie czwartej generacji.

Co wiadomo o nowym Priusie

Według doniesień nowy Prius będzie miał bardziej sportową linię, która nawiąże stylem do koncepcyjnego cross-overa C-HR.

Toyota C-HR (Paryż 2014)
Toyota C-HR (Paryż 2014)

Prawdopodobnie zmiany nie będą rewolucyjne. Jak twierdzi producent nadwozie Priusa jest niezwykle aerodynamiczne, a po drugie, jest rozpoznawalnym na całym świecie symbolem hybrydy, czy szerzej – ekologicznego samochodu.

Według zapowiedzi zużycie paliwa w Priusie IV będzie o co najmniej 10 proc. niższe niż w modelu będącym obecnie w sprzedaży. Prawdopodobnie będzie można wybrać wersję z napędem na 4 koła, który tak świetnie sprawdził się w bolidzie TS040. Toyota ma już zresztą spore doświadczenie z cywilnymi hybrydami z napędem 4x4, choćby z crossoverem Highlander Hybrid.

Obniżanie zużycia paliwa ma być priorytetem Toyoty przy projektowaniu Priusa czwartej generacji. Wydajność termiczna silnika spalinowego ma przekroczyć 40 proc. Silnik Priusa trzeciej generacji, najbardziej wydajny z obecnie stosowanych jednostek Toyoty, przekazuje do napędzania samochodu 38,5 proc. Przeciętna wydajność cieplna silników spalinowych wynosi około 30 proc.

Klienci będą mieli do wyboru akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe i litowo-jonowe. Do tej pory akumulatory litowo-jonowe znalazły się w dwóch modelach z rodziny Priusa - w Priusie Plug-in i Priusie+. Baterie obu typów w modelu na 2016 rok będą jednak gruntownie przebudowane i unowocześnione.

Koei Saga, senior managing officer odpowiedzialny za napęd hybrydowy, zapewnił, że układ hybrydowy w następnym Priusie będzie mniejszy i lżejszy, o bardziej sportowych osiągach. Wszystkie elementy zostaną przekonstruowane i odnowione.