Hybryda japońskiego producenta zbudowana została na całkowicie nowej platformie. Do napędu posłużył, większy niż w poprzedniej wersji, 1,8-litrowy silnik VVT-i produkujący 98 koni mechanicznych. Moc całego układu hybrydowego to 134 KM.

Według zapewnień producenta, nowy Prius ma zużywać średnio 4,7 litrów benzyny na 100 km, podczas gdy aktualna wersja spala w trybie mieszanym 5,1 l/100km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest w Priusie trzeciej generacji o sekundę krótsze i wynosi 9,8 sekund.

Przeprojektowanie większości układów i zastosowanie aluminiowych elementów pozwoliło na znaczącą redukcję masy i rozmiarów zewnętrznych, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Nowy Prius wygląda na pierwszy rzut oka niemal identycznie jak poprzednik. Przód jest nieco bardziej wyrazisty, natomiast tył wygląda, jakby był tworzony na ostatnią chwilę. Jednak podkreślić należy, że dzięki takiej, a nie innej stylistyce, udało się uzyskać niezwykle niską wartość współczynnika oporu powietrza, wynoszącą 0,25. Jest to najlepszy wynik spośród aktualnie produkowanych samochodów seryjnych.

Wnętrze także przeszło zmiany w kierunku poprawy ergonomii. Na tylnej kanapie wygospodarowano więcej miejsca, szczególnie nad głowami pasażerów, co uzyskano dzięki przeprojektowaniu linii dachu. Udało się także wygospodarować większą przestrzeń na nogi oraz więcej miejsca w bagażniku.

Wartym podkreślenia elementem będzie rozsuwany szklany dach z panelami słonecznymi, które zasilać będą system wentylacji kabiny.

Na początku trzecia generacja Priusa dostępna będzie w USA, gdzie do salonów trafi późną wiosną. Na rynku europejskim natomiast spodziewać się go można latem, zaraz po targach w Genewie.