Autostrada A-18 mieści się w III Korytarzu Paneuropejskim, łączącym Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Odcinek Olszyna-Golnice łączy autostradę A4 (Golnice) z przejściem granicznym z Niemcami w Olszynie (Olszyna-Forst) gdzie łączy się z niemiecką autostradą A-15 biegnącą w kierunku Berlina.

Droga A-18 przecinająca obszar Borów Dolnośląskich, została zbudowana przez Niemców jako tymczasowa droga jednojezdniowa z możliwością dobudowania drugiej nitki północnej (zbudowane zostały wszystkie bezkolizyjne węzły i obiekty inżynieryjne)."Tymczasowa południowa nitka" funkcjonowała przez długi czas w niezmienionej formie. Wyjątek stanowiła inwestycja z 1995 r. w ramach, której wybudowano 7 km, betonowy odcinek na trasie Krzyżowa - Golnice.

W 2001 r. zielonogórski Oddział GDDKiA przystąpił do przygotowania projektu budowlanego na modernizację drogi krajowej nr 18 - dobudowa drugiej (północnej) jezdni. Jest to pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Pełna dokumentacja przetargowa i techniczna opracowywana przez Transprojekt Warszawski została zakończona w I kwartale 2004 r wraz z uzyskaniem decyzji pozwolenia na budowę.

W październiku zeszłego roku zostali wyłonieni wykonawcy na realizację I etapu budowy autostrady A-18. Koszt przygotowania inwestycji I etapu wyniósł ok. 18,5 mln zł w tym dokumentacja - ok. 9,0 mln zł, wykupy gruntów i odszkodowania - ok.2,0 mln zł, prace archeologiczne ok. 6,5 mln zł. Po wyłonieniu wykonawców na budowę północnej jezdni pierwszy etap budowy został podzielony na cztery kontrakty:

Odcinek Olszyna - Królów o długości 9,5 km: prace budowlane prowadzone przez firmę SKANSKA SA (wartość kontraktu 6,429 mln euro)

Odcinek Królów - Żary o długości 15,5 km: firma Max Bögl Bauunternehmung GmbH/Berger Bau GmbH (wartość kontraktu 19,221 mln euro)

Odcinek Żary - Iłowa o długości 13 km: firma SKANSKA SA (wartość kontraktu 12,339 mln euro)

Odcinek Iłowa - Golnice o długości 31 km: konsorcjum WALTER-HEILIT GmbH/Warbud SA (wartość kontraktu 27,289 mln euro)

Prace na wszystkich czterech odcinkach rozpoczęto pod koniec listopada 2004 r.  Powyższy podział ma na celu szybsze zakończenie całości inwestycji poprzez równoległe prowadzenie prac konstrukcyjnych na wszystkich czterech odcinkach międzywęzłowych. Odcinek pierwszy realizowany ma być w ciągu 14 miesięcy, natomiast odcinki II ÷ IV mają być budowane przez 22 miesiące. Nadzór nad prowadzonymi pracami budowlano montażowymi na całym odcinku długości 70,9 km od węzła "Olszyna" - do węzła "Golnice" prowadzić będzie firma ArcadisInfra BV/Arcadis Ekokonrem Sp. z o.o./Profil Sp z o.o.,  który będzie trwał przez 36 miesięcy.

Po oddaniu do ruchu jezdni północnej, rozpocznie się kompletny remont (tj. rozbiórka i ponowne wykonanie) 70-letniej jezdni południowej na odcinku Olszyna - Golnice zaplanowany do realizacji na lata 2007-2010 a koszt zadania planowany jest na około 500 mln zł.

Całościowo projekt obejmuje budowę, dobudowę i modernizację  dwujezdniowej  drogi  szybkiego ruchu  w  pasach  2 X  3,75 m ze  strefą  rozdziału  szer. 4,5 m  i  częścią  2,5 m awaryjnego  pasa  postoju.  Ponadto  planowana  jest  modernizacja  i  budowa obiektów inżynieryjnych w tym: 4 mostów na rzekach, 3 wiaduktów kolejowych, 12 wiaduktów autostradowych oraz miejsc obsługi podróżnych. Projekt finansowany jest w 75% ze środków unijnych oraz w 25% z budżetu państwa.