Z całą pewnością warto zapłacić za naprawę, by nie ryzykować bólu kręgosłupa. Dodajmy jeszcze, że jazda na fotelu mającym pęknięty stelaż jest bardzo niebezpieczna. Kolejne pęknięcie może bowiem spowodować, że np. oparcie ucieknie nam spod pleców w chwili, gdy wykonywać będziemy trudny manewr, a wtedy o wypadek nietrudno. Co psuje się w fotelach? Wyróżnić można trzy kategorie uszkodzeń. Pierwsza to przetarcia i rozdarcia pokrycia tapicerskiego z tkaniny, skóry czy tworzywa sztucznego. Druga obejmuje deformację siedziska lub oparcia na skutek zniszczenia kształtek z twardej gąbki, z których są wykonywane. Usterki trzeciego rodzaju spowodowane są pęknięciami i odkształceniami metalowej ramy (stelażu) fotela, sprężyn, drutów oraz mechanizmów regulacji. Wszystkie rodzaje uszkodzeń naprawimy w jednym miejscu - warsztacie tapicerki samochodowej. Lepiej umów się wcześniejMogłoby się wydawać, że w celu naprawy pękniętej ramy fotela można pójść po prostu do pierwszego lepszego spawacza, z kolei zacerować rozdarcie powinien każdy tapicer, nie tylko samochodowy. To po części prawda, jednak chyba najtrudniejszym elementem całej pracy jest z reguły montaż i demontaż fotela, a więc w kolejności: elementów plastikowych, pokrycia tapicerskiego, gąbek oraz części stelażu i mechanizmów regulacyjnych. Aby zrobić to w miarę szybko, trzeba mieć duże doświadczenie i wiedzę, bowiem wykonywanie tego na wyczucie szybko skończy się złamaniem plastikowej kształtki, rozdarciem tkaniny itp. Dość specyficzna jest też metoda napraw kształtek z gąbki, z których wykonywane są np. siedziska foteli. Tapicer meblowy po prostu docina nowe gąbki, zaś w wypadku foteli samochodowych bywa to często niemożliwe ze względu na skomplikowane kształty. Elementy takie są też praktycznie nie do zdobycia, chyba że na szrotach, ale wtedy ich stan bywa niewiele lepszy od stanu tych, które uległy zużyciu. Rozdarcia gąbek klei się, a następnie przywraca pożądany kształt i wzmacnia całość przez oklejenie specjalną taśmą tapicerską, wykonaną z cienkiej gąbki nałożonej na podkład z wytrzymałej tkaniny. Uszkodzone fragmenty skórzanego pokrycia tapicerskiego można dość łatwo zastąpić nowymi, wykonanymi ze skóry w odpowiednim kolorze. Mając w perspektywie naprawę fotela z uszkodzonym pokryciem z tkaniny, warto natomiast odwiedzić tapicera wcześniej. Wzorów tkanin stosowanych w autach różnych marek jest bowiem bardzo dużo i dobranie odpowiedniego materiału "od ręki" może okazać się niemożliwe. Jeśli pokażemy wcześniej, czego nam trzeba, tapicer zazwyczaj bez trudu coś wyszuka, choćby nawet na szrocie. Naprawy i koszty1 Kompleksowa naprawa "wysiedzianego" fotela z samochodu osobowego kosztuje zazwyczaj od 120 do 180 zł. Mogą do tego dojść (raczej niewielkie) koszty zakupu tkaniny na pokrycie tapicerskie, jeśli wymaga ono wymiany. W wypadku foteli obitych skórą koszt wymiany pokrycia jednego elementu (np. siedzisko albo przód oparcia) może wynieść od 150 do 300 zł.2 Wymiana kompletnego elementu z tkaniny daje zawsze lepsze rezultaty niż próby cerowania czy łatania. Ponieważ kosztuje to kilkadziesiąt złotych, nie warto oszczędzać. Podobnie jest ze skórą - gdy pojawią się pęknięcia, lepiej nie bawić się w żadne łatki, lecz wymienić cały element.3 Uzupełnieniem naprawy fotela może być zamontowanie w nim mat grzejnych. Za przyjemność jazdy na ciepłym siedzeniu w mroźny poranek dopłacimy zaledwie kilkadziesiąt złotych. Jeśli to będzie nasze jedyne zlecenie dla tapicera, to koszt (łącznie z matami grzejnymi) wyniesie w granicach 600 zł. 4 Jeśli fotel wykrzywił się lub pojawiły się nieprawidłowości w działaniu mechanizmów regulacyjnych, które sugerują, że wystąpiły pęknięcia metalowych elementów, nie powinno się zwlekać z naprawą. Po pierwsze - jazda na rozsypującym się siedzeniu grozi niebezpieczeństwem. Po drugie - uszkodzony fotel szybko zdeformuje się jeszcze bardziej, co zwiększy koszty naprawy, a w skrajnym przypadku może nawet spowodować, że przywrócenie mu pełnej sprawności okaże się niemożliwe.5 Plastikowe elementy foteli najłatwiej wyczyścić benzyną ekstrakcyjną. Tapicerkę skórzaną czyścimy po prostu wodą z mydłem - nie ma potrzeby stosowania innych środków - a następnie konserwujemy mleczkiem do tapicerki skórzanej. Tapicerkę materiałową czyścimy preparatami dostępnymi w sklepach motoryzacyjnych i meblowych. Jeśli jednak jest bardzo brudna, najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z usług firmy, która "wypierze" ją na mokro.
Usiądź prosto!
Wbrew pozorom uszkodzony fotel to nie tylko kwestia obniżenia komfortu jazdy czy estetyki. Każdy, kto musiał pokonać dłuższą trasę, podróżując w fotelu mającym krzywe siedzisko lub oparcie, zdaje sobie sprawę, jak męcząca jest taka wyprawa.