- Audi A6 C8
- Audi A6 C8 - dane techniczne
- Audi A6 C8 - awaryjność
- Używane Audi A6 C8 - opinia redakcji
- BMW serii 5 G30
- BMW serii 5 G30 - dane techniczne
- BMW serii 5 G30 - awaryjność
- Używane BMW G30 - opinia redakcji
- Mercedes klasy E W213
- Mercedes klasy E W213 - dane techniczne
- Mercedes W213 - awaryjność
- Używany Mercedes klasy E W213 - opinia redakcji
Wszystkie trzy są prawie nowe, dopiero co zastąpione nowymi generacjami. Najstarsze auto z naszego zestawienia debiutowało na rynku 8 lat temu, większość egzemplarzy z ogłoszeń ma około 5 lat. Mowa zatem o niemal nowych, przepełnionych nowoczesnymi i skomplikowanymi rozwiązaniami autach. Czy warto zwracać na nie uwagę, przeglądając ogłoszenia? Czy są awaryjne?
O Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesie klasy E porozmawialiśmy z mechanikami. Pamięcią wróciliśmy też do redakcyjnych testów wszystkich aut i na tej podstawie wystawiliśmy oceny. Które auto z "wielkiej trójki" będzie najlepszym, a które najgorszym wyborem?
Audi A6 C8
- NA RYNKU: od 2018 r.
- SILNIKI: 2.0-4.0 163-630 KM
- CENY: OD 93 000 zł
Na pierwszy rzut oka – znakomite i komfortowe auto, które kusi wysoką jakością oraz mnóstwem opcji i systemów wspomagających. Sęk w tym, że w przypadku A6 C8 inżynierowie poszli jednak dość "grubo" – auto jest tak przeładowane elektroniką, że czasem coś, co miało być atutem, zwraca się przeciwko użytkownikowi. Fora poświęcone temu modelowi pękają w szwach od narzekań na kłopoty z elektroniką, czujnikami, asystentami, oprogramowaniem. Spektrum jest dość szerokie, a liczba awarii tylko nieznacznie spadała wraz z biegiem produkcji.
Wśród najczęściej występujących warto wymienić np. kłopoty z MMI, niedziałające/hałasujące pompy paliwa, usterki rozrusznika-alternatora (mHEV), głośne sprężarki klimatyzacji, komunikaty o awarii centralnego zamka. Była też akcja serwisowa związana z mocowaniem tylnych wahaczy. Silniki? Względnie udane. Polecamy np. 2.0 i 3.0 TFSI oraz diesle – o wiele lepsze niż wcześniej.
Warto wspomnieć o czymś jeszcze. W 2024 r. w cenniku Audi pojawiła się już najnowsza generacja modelu, ale C8 wciąż pozostało w ofercie. Najnowsze wcielenie jest dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym.
Audi A6 C8 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4939/1886/1457 mm, pojemność bagażnika 530 l, rozstaw osi 2924 mm; kombi: wym. 4939/1886/1467 mm, poj. bagażnika 565-1680 l.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 2.0/245, 252 i 265 KM, V6, 24V: 2.9/450 KM (S6), 3.0/340 KM, V8, 32V: 4.0/600 i 630 KM (RS 6); turbodiesle, R4, 16V: 2.0/163 i 204 KM, V6, 24V: 3.0/231-349 KM.
Audi A6 C8 - awaryjność
Karoseria
Nie zawsze idealnie działa oświetlenie matrycowe LED, znane przypadki niechlujnie zamocowanych uszczelek drzwi i wewnętrznego nadkola (wilgoć w kabinie). W autach z rocznika 2018 hałasował szyberdach, słyszeliśmy o wadliwych mocowaniach haka holowniczego.
Elektryka
Pięta achillesowa tego, jak by nie było, dość ładnego auta. Nagminne są komunikaty o błędach, nie działają czujniki/osprzęt i układy wspomagające. Na pewno warto zacząć od wgrania najświeższego software’u i ustalenia adresu porządnego elektromechanika. Partia aut mHEV z wadliwym rozrusznikiem-alternatorem.
Napęd
Wycieki paliwa, sporadyczne problemy z napędem rozrządu (łańcuchy), w dieslach kłopoty z AdBlue.
Zawieszenie
Akcja serwisowa dotycząca mocowania tylnych wahaczy, nieco za szybkie zużycie klocków ham.
Używane Audi A6 C8 - opinia redakcji
Nie wszystko złoto, co ma cztery pierścienie na grillu – w przypadku A6 C8 ktoś nieco przeszarżował i nie do końca przyłożył się do roboty. Jasne, nowe auta mają kłopoty z elektroniką, ale liczba problemów w tym wypadku raczej niepokoi. I do tego męczy. Audi A6 C8 nieco nadrabia te poważne niedociągnięcia komfortem, precyzją prowadzenia, ciszą w kabinie, jej przestronnością, wysoką jakością materiałów wykończeniowych oraz klasycznym, ponadczasowym wyglądem.
Nasza ocena: 4-
BMW serii 5 G30
- NA RYNKU: 2017-23
- SILNIKI: 2.0-4.4 185-600 KM
- CENY: OD 72 000 zł
Wśród aut klasy wyższej trudno znaleźć samochód przyjemniejszy do jazdy od siódmej generacji BMW serii 5 (G30). Niezależnie od wersji silnikowej zestrojenie zawieszenia i układu jezdnego to doskonały kompromis między komfortem a sportową przyjemnością i precyzją prowadzenia.
Wybór silników jest olbrzymi – od dwulitrowych, czterocylindrowych diesli (jako jedyne występowały początkowo także z manualem) i benzyniaków, przez sześciocylindrowe rzędowe jednostki wysokoprężne (od dwóch do czterech turbosprężarek) i benzynowe oraz hybrydy plug-in, aż po ekstremalnie mocne motory V8. Większość wersji jest, jak na osiągi, zadziwiająco oszczędna, ale auta marki BMW są bardzo drogie w serwisowaniu. Uwaga: silnik R6 3.0d B57 ma wprawdzie jeszcze lepsze osiągi od kultowego N57 (uchodzi za jednego z najlepszych diesli w historii), ale pod względem trwałości mu nie dorównuje.
BMW serii 5 G30 - dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4936/1868/1479 mm, poj. bagaż. 530 l; kombi 5d: wym. 4963/1868/1498 mm, poj. bagaż. 560-1700 l.
Silniki benzynowe, R4: 2.0/184 i 252 KM, R6: 3.0/340 KM, V8: 4.4/ 462 i 600 KM; turbodiesle, R4: 2.0/190 i 231 KM, R6: 3.0 265/320 i 400 KM; także hybrydy: 2.0/252 i 3.0/394 KM mocy systemowej.
BMW serii 5 G30 - awaryjność
Karoseria
Nie tylko w końcu przestronna, ale też świetnie wykonana i zabezpieczona przed rdzą.
Elektryka
Uwaga na źle naprawiane auta powypadkowe, a takich jest dużo. Pozornie drobne uszkodzenia wiązki powodują duże kłopoty.
Napęd
W naszym teście długodystansowym po 100 tys. km BMW tej generacji wypadło świetnie – przy wyższych przebiegach różnie z tym bywa. Zdaniem mechaników wielu szkód kończących się wymianą jednostki napędowej dałoby się uniknąć, częściej wymieniając olej. Solidne automatyczne skrzynie biegów – manuale niemal nie występują.
Zawieszenie
Usterki przekładni kierowniczej, zużycie elementów – według niemieckich statystyk BMW serii 5 mają ponadprzeciętnie wysokie przebiegi, co przekłada się na stosunkowo duże prawdopodobieństwo usterek wynikających ze zużycia.
Używane BMW G30 - opinia redakcji
Auta klasy wyższej szybko tracą na wartości, więc pokusa jest duża, żeby w cenie np. nowego samochodu klasy B kupić choćby "piątkę" w wieku 8-10 lat. Przed taką decyzją lepiej porównać koszty serwisu i ewentualnych napraw – to może ostudzić entuzjazm.
Nasza ocena: 4+
Mercedes klasy E W213
- NA RYNKU: 2016-23
- SILNIKI: 1.5-4.0 150-612 KM
- CENY: OD 85 000 zł
To Mercedes w nowym stylu, zaprojektowany tak, żeby podobać się także młodszej klienteli i nabywcom z Azji. W Chinach sprzedaje się więcej Mercedesów niż w całej Europie – jeśli więc tradycjonalistom nie zawsze podoba się krzykliwy design, m.in. wnętrz, to... Mercedes wie, co robi.
Oferta modelu W213 obejmuje silniki benzynowe (od 184 do 367 KM), diesle (150-340 KM), a nawet hybrydy, zarówno w połączeniu z jednostkami benzynowymi, jak i dieslami (211-457 KM), jest nawet hybryda plug-in (286-320 KM). Najmocniejsza wersja AMG ma ponad 612 KM, rozpędza się do setki w mniej niż 4 s, a jej prędkość maksymalna sięga 300 km/h.
Dobra wiadomość jest taka, że w zasadzie żadnej z odmian nie trzeba całkowicie skreślać ze względu na typowe wady czy usterki. Są też złe wieści: w zależności od wybranej wersji auto będzie albo drogie, albo bardzo drogie w eksploatacji – części i serwis tanie nie są.
Mercedes klasy E W213 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4923/1852/1468 mm, poj. bagaż. 540 l; kombi 5d: wym. 4933/1852/1475 mm, poj. bagaż. 640-1820 l; coupé: dł. 4826 mm, poj. bag. 425 l; także cabrio i crossover na bazie kombi.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.5/158, 1.6/156, 2.0/184, 197, 211, 245, 258, 291 KM, V6: 3.0, 3.5/333, 3.0/367, 401 KM, V8: 4.0/571, 612 KM; turbodiesle, R4, 16V: 1.6/160, 2.0/150, 194, 245 KM, R6: 3.0/286, 340 KM, V6: 3.0/258 KM; także wersje hybrydowe i hybrydy plug-in, R4 2.0 i R6 3.0.
Mercedes W213 - awaryjność
Karoseria
Rdza to (na razie) nie problem tego modelu. We wnętrzu można narzekać na rysujący się lakier fortepianowy, niskiej jakości ograniczniki otwarcia drzwi czy wycierającą się miejscami skórę, ale ogólnie jakość jest wysoka.
Elektryka
Bardzo dużo elektroniki na pokładzie – psują się czasem czujniki, fabryczna nawigacja i radio, gładziki do sterowania funkcjami.
Napęd
Benzyniaki uchodzą za stosunkowo bezproblemowe, w dieslach potencjalnych źródeł awarii jest więcej – zdarzają się problemy np. z recyrkulacją spalin czy z rozrządem, spowodowane m.in. nietrwałymi łańcuchami, wadliwymi dźwigienkami zaworowymi, napędem pompy oleju.
Zawieszenie
Relatywnie solidne, ale niekoniecznie tanie w naprawach. Problemy mogą dotyczyć nie tylko podzespołów mechanicznych, ale też elektroniki sterującej.
Używany Mercedes klasy E W213 - opinia redakcji
Trudno już dziś o tak pojemne, luksusowe kombi, ale limuzyna również jest atrakcyjną propozycją. Pod względem trwałości i niezawodności na tle konkurencji ten Mercedes wypada bardzo dobrze, ale na tle swojego prapradziadka W124 – już niekoniecznie.
Nasza ocena: 5-