Segment stosunkowo delikatnych SUV-ów zaczął rozwijać się w latach 90. XX w. Wtedy jednak nikt nie liczył, że osiągnie aż taką popularność, jaką cieszy się obecnie. A już na pewno nie spodziewali się tego niemieccy producenci – ze spokojem patrzyli na kolejne generacje Toyoty RAV4, Hondy CR-V czy konstrukcje Koreańczyków. 6 lat temu nastąpiło przebudzenie – VW pokazał Tiguana, który doskonale przyjął się na rynku. Przed liftingiem (2011 r.) nabywców znalazło blisko 600 tys. aut.
Unowocześniać, ale nie wyważać otwartych drzwi
Jak na zupełnie nowy model auto zaskakiwało dopracowaniem zarówno od strony technicznej, jak i funkcjonalnej. O nowoczesności świadczyć może zastosowanie wyłącznie silników z doładowaniem i wtryskiem bezpośrednim – zarówno jeśli chodzi o diesle, jak i benzyniaki.
Auto nie próbuje wyznaczać nowych standardów w kategorii możliwości terenowych, ale i dla miłośników szutrowych szlaków VW przewidział ciekawe rozwiązania. Długość zewnętrzna około 4,4 m lokuje Tiguana pośród SUV-ów średniej wielkości. Mimo to kabina okazuje się wyjątkowo przyjazna użytkownikom. Szerokie wnętrze, wygodne fotele, praktyczne schowki – to się może podobać. Co prawda podstawowe wersje nie kuszą dodatkami, ale alufelgi, półautomatyczna klimatyzacja, 6 poduszek czy ESP to przyzwoity standard.
Polityka VW przewiduje dużo dodatków – w bogatszych lub indywidualnie doposażonych autach znajdziecie stoliczki z tyłu, dwukolorową deskę rozdzielczą, szyberdach, poduszki boczne dla pasażerów tylnej kanapy, gniazdko 230V i inne ciekawe elementy. O bezpieczeństwo pomagają dbać takie systemy jak wykrywanie zmęczenia kierowcy czy utrzymania pasa ruchu. Na uwagę zasługuje również asystent parkowania, który w pierwszej wersji potrafi samodzielnie zaparkować auto na położone równolegle miejsce parkingowe, zaś w drugiej – również w prostopadłe. Rola kierowcy ogranicza się tylko do włączenia biegu, dodawania gazu i hamowania. Szczególnie dobrze wyposażone bywają wersje po liftingu.
Są też wady: z tyłu nad głowami nie przewidziano zbyt wiele przestrzeni, zawiedziony może się poczuć ten, kto oczekuje przestronności na miarę Outlandera. Przewidziano dwie wersje bagażnika, zależne od tego, czy pod podłogą znajduje się koło dojazdowe czy zestaw naprawczy. W pierwszej wersji będziecie mieć nieco mniejszą pojemność, ale równą podłogę, w drugiej zmieści się więcej walizek, jednak powstaje próg.
Pewność na drodze i poza nią
Wielu kierowców miło zaskoczy zestrojenie układu jezdnego – gwarantuje nie tylko wysoki komfort, lecz także pewność prowadzenia. Jeśli macie wyższe oczekiwania, powinniście poszukać odmiany z regulowanymi amortyzatorami lub obniżonym podwoziem. Warto jednak pamiętać, że taki samochód, szczególnie jeśli doposażycie go w szerokie, niskoprofilowe opony, poza asfaltem może okazać się bezradny. Osobom oczekującym przyzwoitej dzielności w lekkim terenie polecamy auta w offroadowych wersjach. Mają seryjny napęd 4x4 (sporo egzemplarzy ma napędzane tylko przednie koła), zderzak przedni ukształtowany w taki sposób, że nie działa jak spychacz, zaś jazdę w terenie wspomaga elektroniczny program Offroad. Napęd tylnej osi dołącza dość szybkie i skuteczne sprzęgło Haldex.
Ciekawie wygląda paleta silników – Tiguan w żadnej wersji nie będzie zawalidrogą, nawet 1.4 TSI/122 KM zapewni sprawne poruszanie się, a wydatki na paliwo (średnie spalanie 7,5 l/100 km) mogą być nie wyższe niż w dieslu. Benzynowe 2.0 również nie spala ogromnych ilości paliwa, będzie to 1,5-2 l na „setkę” więcej. Uwaga dla miłośników LPG: klasyczne instalacje wymagają równoległego spalania sporych ilości paliwa, dedykowane do wtrysku bezpośredniego są koszmarnie drogie. Wersja 1.4 cierpi na usterki przestawiacza faz rozrządu (łącznie z nowym łańcuchem koszt przekroczy 4000 zł) i załączanego elektromagnetycznie koła pasowego pompy wodnej. W 2.0 TSI zdarza się przedwczesne zużycie pierścieni i tłoków (konieczny remont).
Jeśli chodzi o diesle, to pod maskę Tiguana trafiła tylko 2-litrówka z common railem, w 4 wariantach mocy: 110, 140, 170 lub 177 KM. To znacznie pewniejsza wersja niż wcześniejsza z pompowtryskiwaczami – raczej nie powinno być tu kłopotów z pękającą głowicą czy z napędem pompy oleju. Wszystkie silniki seryjnie współpracują z 6-biegową skrzynią manualną, mocniejsze w opcji najpierw miały 6-stopniowego Tiptronica, później (jeszcze przed liftingiem) – 7-biegowe DSG. Ta ostatnia jest wygodna, ale dość droga w naprawie, pomimo że ostatnio pojawiły się już zamienniki zespołu sprzęgieł.
Zdaniem fachowca
Moi klienci jeżdżący Tiguanami są z nich zadowoleni – właściwie wszystkie dotychczasowe prace ograniczały się do czynności przewidzianych w instrukcji obsługi. Oczywiście, zastosowane silniki mogą sprawiać kłopoty (zarówno benzyniaki TSI, jak i diesle TDI), ale trzeba też przyznać, że nie są one nagminne. Najbardziej ryzykowna jest podstawowa jednostka benzynowa – 1.4 TSI.Krystian Woźniak (VAG Motor Service, vwserwis.com)
Polecamy:
Wersje 4x4Terenówki z Tiguana nie próbujcie robić, ale auta wyposażone w napęd 4x4 oraz specjalną wersję zderzaka przedniego (patrz: informacja po lewej stronie) i inne dodatki zaskakująco dobrze radzą sobie na błotnistych szutrowych drogach.
Diesla 2.0Diesle stosowane w Tiguanie to dwulitrówki wyposażone we wtrysk common rail, dlatego po pierwsze – przyjemniej pracują, po drugie – nie grożą wam awarie, z których zasłynął starszy wariant 2.0 z pompowtryskiwaczami. Oczywiście, polecamy tylko auta z rozsądnym przebiegiem!
Ostrzegamy:
Przed benzyniakiem 1.4Lektura danych technicznych zachęca do zakupu wersji 1.4 TSI – doskonałe osiągi, koszt paliwa mniejszy niż w dieslu. Niestety, w folderach nie wyczytacie nic o możliwych kosztownych usterkach silnika.
Przed serwisem Long LifeNabywca w salonie mógł wybrać, czy chce przyjeżdżać do serwisu co 15 tys. km lub raz w roku, czy też będzie polegał na wskazaniach komputera. W tej drugiej wersji czas między przeglądami może wydłużyć się do 30 tys. km lub 2 lat, a w polskich warunkach to trochę zbyt dużo – lepiej, żeby mechanik raz do roku obejrzał auto.
filtr oleju/powietrza | 37/69 | od 16/od 29 |
klocki/tarcze (przód, kpl.) | 548/646 (Economy: 512) | od 95/od 270 |
amortyzatory (przód, kpl.) | 1130 | od 620 |
sprzęgło kpl. (bez koła dwumasowego) | 2600 (na wymianę 2120) | od 1040 |
reflektor | 995 | od 405 |
*dane dla Volkswagena Tiguana 2.0 TDI/140 KM z 2008 r. |
Olej silnikowy | 5W-30 (3,6-5,0 l) | 5W-30 (ok. 4,0 l) |
Olej w skrzyni biegów | 75W-90 (2,3 l) | 75W-90 (2,3 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (ok. 0,8 l) | DOT 4 (ok. 0,8 l) |
Układ chłodzenia | na bazie glik. (5,6 l) | na bazie glik. (8,0 l) |
Rozrząd | łańcuch | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe (wg. Long Life) | ||
Olej silnikowy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 90 tys. km | co 90 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 3 lata | co 3 lata |
Napęd rozrządu | bez wymiany | co 120-180 tys. km |
Silniki:
Lata | od 2010 r. | 2007-11 | od 2011 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | k.+t.benz. R4/16 | k.+t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1390 | 1390 |
Moc maks. (kW/KM) przy obr./min | 90/122 przy 5000 | 110/150 przy 5800 | 118/160 przy 5800 |
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min | 200 przy 1500-4000 | 240 przy 1750-4000 | 240 przy 1500-4500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 195 | 198 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 10,9 | 9,3 | 9,2 |
Spalanie wg EU: | |||
miasto poza miastem średnie (l/100 km) | 8,3 5,5 6,5 | 9,4 6,2 7,4 | 8,5 5,7 6,7 |
Ceny używanych: | |||
2007 | – | 48 000 | – |
2008 | – | 53 500 | – |
2009 | – | 58 600 | – |
2010 | 57 000 | 65 500 | – |
2011 | 64 000 | 72 500 | 74 000 |
2012 | 71 000 | – | 81 500 |
2013 | 80 000 | – | 91 000 |
Silniki:
Dane techniczne*Polecamy2.0 TSIPolecamy2.0 TSIPolecamy2.0 TSIPolecamy2.0 TSILata2008-11od 2011 r.2008-11od 2011 r.Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16Pojemność skokowa (cm3)1984198419841984Moc maks. (kW/KM) przy obr./min125/170 przy 4300132/180/4500-6200147/200 przy 5100155/210/5300-6200Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min280 przy 1700-4200280 przy 1700-4500280 przy 1700-5000280 przy 1700-5200Prędkość maksymalna (km/h)201204210215Przyspieszenie 0–100 km/h (s)8,58,27,97,8Spalanie wg EU:miastopoza miastemśrednie (l/100 km)12,17,18,9
11,66,78,512,17,18,911,66,78,5Ceny używanych: 2007––––200862 000–63 500–200966 800–68 500–201073 400–75 000–201180 50081 50082 90084 0002012–91 400–94 3002013–102 000–105 500
Silniki:
Lata | od 2010 r. | od 2007 r. | 2008-12 | od 2012 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 |
Moc maks. (kW/KM) przy obr./min | 81/110/2750-4200 | 103/140 przy 4200 | 125/170 przy 4400 | 130/177 przy 4200 |
Maks. mom. obr. (Nm) przy obr./min | 280 przy 1750-2750 | 320 przy 1750-2500 | 350 przy 1750-2500 | 380 przy 1750-2500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 190 | 201 | 202 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,9 | 10,2 | 8,9 | 8,5 |
Spalanie wg EU: | ||||
miasto poza miastem średnie (l/100 km) | 6,3 4,8 5,3 | 7,6 5,0 5,9 | 8,4 5,5 6,6 | 6,7 5,2 5,8 |
Ceny używanych | ||||
2007 | – | 57 500 | – | – |
2008 | – | 61 900 | 68 900 | – |
2009 | – | 66 900 | 75 000 | – |
2010 | 67 000 | 74 200 | 81 900 | – |
2011 | 74 000 | 82 000 | 89 500 | – |
2012 | 83 000 | 91 400 | 99 000 | 101 500 |
2013 | 95 000 | 103 500 | – | 112 000 |
Nasza ocena
Udana i wszechstronna konstrukcja – Tiguan oferuje ładne oraz pojemne nadwozie, komfortowo zestrojone zawieszenie i często bogate wyposażenie. Dla osób zjeżdżających z asfaltu polecamy uterenowione odmiany modelu. Główna wada Tiguana to problematyczna technika, szczególnie gdy zdecydujecie się na podstawowego benzyniaka 1.4 TSI. Najbezpieczniejszym wyborem będzie turbodiesel 2.0, ale i on nie gwarantuje niskich kosztów.
Czytaj również: