Nadwozie finezyjne, ale nie do końca praktyczneBez względu na rodzaj karoserii Laguna jest autem ładnym. "Miękkie" linie odpowiadają zarówno miłośnikom elegancji, jak i sportowego designu. Zazwyczaj jednak wygląd nie idzie w parze z funkcjonalnością. Tu "francuz" pokazuje dwa oblicza. Na plus zapiszemy mu doskonałą ergonomię, dużą liczbę schowków, żaluzje w oknach i cały szereg udogodnień (np. karta zamiast kluczyka). Pod tym względem Renault należy do najlepszych w klasie. Do tego dodać można różną kolorystykę spotykanych wnętrz (również deski), a także doskonałe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Wśród minusów wymienimy przeciętną pojemność bagażnika. Konkurenci z klasy średniej oferują bardziej praktyczne rozwiązania (to wynik "sportowego" wyglądu tylnej części karoserii). Również pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na brak miejsca nad głowami. Jeśli dla kogoś pojemność "kufra" nie ma dużego znaczenia, a z tyłu wozi głównie dzieci, nie odczuje tych wad.Francuzi nie zapomnieli o wygodzie zawieszenia. Jest ono zaprojektowane z finezją. Idealnie sprawuje się na dalekich trasach, ale i w mieście będziemy zadowoleni. Silnik Diesla zaliczylibyśmy do przeciętniaków. Oczywiście w porównaniu z jednostką wysokoprężną starej generacji postęp jest kosmiczny, natomiast nie zapominajmy, że już od kilku lat niemal wszystkie firmy oferują silniki z wtryskiem bezpośrednim, osiągające więcej niż 120 KM. Nie narzekajmy jednak na dynamikę, a poza tym spalanie (średnio ok. 6,5-7 l/ 100 km) wypada przyzwoicie.Samochód wymaga odpowiedniego podejściaLaguna, szczególnie w polskich realiach (dziury, brud), wymaga odpowiedniego podejścia do eksploatacji i napraw. Przede wszystkim nie należy czekać z wymianą oleju do obiecanych przez producenta 30 tys. km. Wymiana oleju nawet dwa razy częściej może uchronić turbosprężarkę przed przedwczesnym zużyciem. Jego pierwsze objawy to charakterystyczne wycie, zaraz później pojawi się większe zużycie oleju. Jeśli zareagujemy wcześnie, wystarczy ok. 2 tys. zł na regenerację elementu. Niestety zaniedbanie doprowadzić może do rozszczelnienia, wtedy olej trafia do silnika i ta dodatkowa dawka paliwa rozkręca go do 6 tys. obr./min. Skutki? Nawet mechaniczne uszkodzenie jednostki napędowej. Na pewno wymienić trzeba sprężarkę (regenerowana fabrycznie kosztuje 4800 zł) i zabrudzony intercooler. Do typowych przypadłości należy też zużycie łożysk w skrzyni biegów. I tu potrzeba dobrego ucha, bo zignorowanie wycia kosztować będzie nie 3, a 8 tys. zł (koszt regenerowanej skrzyni). Warto naprawę zrobić porządnie, wtedy zapomnimy o skrzyni (nowe łożyska są lepsze). Laguna cierpi też na luzy w podwoziu. Zużyte sworznie wahaczy przednich to może być spory wydatek. Wahacze kosztują co prawda 350 zł, ale wymiana jest czasochłonna i... droższa. Warsztaty oferują już wymianę samych sworzni. Silentblocki są trwałe. Jeśli zaobserwujemy wolniejszą pracę wycieraczek (przednie i tylna w wersji z otwieraną szybą), to szybko zlećmy czyszczenie. Jeśli tego nie zrobimy, czekać nas będzie zakup nowego kompletu (przedni 1300 zł).Alarmy układu kontrolującego ciśnienie w oponach spowodowane są najczęściej... złym ciśnieniem bliskim założonej granicy. Zazwyczaj wystarczy regulacja. Chyba że na wybojach urwany został radiowy odbiornik impulsów umieszczony na podwoziu w okolicy fotela kierowcy. Instalacja multipleksowa i skomplikowane wyposażenie według opinii warsztatów nie sprawiają problemów. A czytnik karty "wolne ręce" najczęściej uszkadzany jest mechanicznie.zdaniem fachowca- Używana Laguna wcale nie musi oznaczać źródła nieustannych kłopotów. Wysokie wydatki wynikają najczęściej z zaniedbań użytkownika lub niekompetencji serwisu. Przede wszystkim radzę skrócić czas wymiany oleju do maksimum 20 tys. km. Zadbane auto odwdzięczy się wysokim komfortem jazdy, a silnik - dynamiką i oszczędnością. Paweł Mazurkiewiczdoradca tech. ASO Renault SepczyńscyNASZ WERDYKTSamochód wart uwagi, ale nie dla każdego. Zadowoleni będą ci, którzy jako najwyższe kryteria stawiają komfort jazdy i dopracowanie wnętrza. W tych dziedzinach Renault jest mistrzem. Co bardzo istotne, samochód "dorzuca" jeszcze doskonałe zabezpieczenie przed skutkami wypadków. Są też minusy - jeśli nie mamy w okolicy zaufanego mechanika, który zna się na bolączkach tego modelu (niekoniecznie z ASO), a sami również nie potrafimy wychwytywać niepokojących odgłosów dobiegających spod maski, lepiej zdecydować się na inny samochód.
Renault Laguna Grandtour II - Turboproblem?
Recepta Renault na auto klasy średniej to wygodne wnętrze, mnóstwo elektronicznych gadżetów i supernowoczesny silnik wysokoprężny. Tylko czy konstruktorzy i robotnicy z francuskich fabryk potrafią zrobić to odpowiednio solidnie? Do niedawna znani byli raczej z wygodnych, dobrze zaprojektowanych zawieszeń.