Jak konstruuje się dziś samochody? Szybko! Konkurencja jest ostra, klienci się niecierpliwią, a koncerny mają coraz mniej czasu na to, aby w pełni dopracować swoje produkty. Jeśli coś pójdzie nie tak, to najwyżej ogłosi się akcję serwisową... Przejaskrawiamy? Może trochę. Spójrzcie jednak dane, które prezentujemy poniżej. Trochę się tego nazbierało. A to tylko pierwsza część naszego zestawienia, obejmująca 13 producentów. Drugą znajdziesz w artykule -Akcje serwisowe: te auta mogą stanowić zagrożenie

Obowiązki producentów samochodów

Zacznijmy jednak od początku. Czyli od przepisu mówiącego o tym, że producenci mają obowiązek zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów każdą usterkę, która w jakikolwiek sposób może wpływać na bezpieczeństwo jazdy. I nawet jeśli któraś z nich wydaje się błaha, to powinniście zdawać sobie sprawę z tego, że producenci aut, kiedy nie muszą, problemu urzędowi nie zgłaszają. Całkiem zresztą słusznie, bo przecież np. problem stukających amortyzatorów można rozwiązać „po cichu”. Nie ma on żadnego wpływu na bezpieczeństwo jazdy i wystarczy, jeśli dowiedzą się o nim wyłącznie właściciele danego modelu.

Ponadto wyobraźcie sobie, że z powodu wadliwego oprogramowania silnik waszego samochodu nagle traci moc podczas wyprzedzania, a z naprzeciwka nadjeżdża sznur aut... Na co dzień usterki nawet nie zauważycie – bo przecież nic nie stuka ani nie puka – ale jej następstwa mogą być tragiczne.

Jeśli wasze auto objęte jest akcją serwisową, powinniście o tym zostać powiadomieni listownie. Uwaga: dotyczy to jednak tylko pierwszych właścicieli konkretnego pojazdu, których dane figurują w systemie komputerowym importera. Jeśli kupiliście samochód na rynku wtórnym i naprawiacie go w niezależnym warsztacie, przynajmniej raz na jakiś czas odwiedźcie ASO i sprawdźcie, czy producent nie ogłosił kampanii istotnej z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy. Warto też regularnie zaglądać na internetowe strony UOKiK-u: akcje bywają ogłaszane nawet po dziesięciu latach od debiutu danego modelu!

Kolejna ważna sprawa: jeśli wasze auto od dawna nie odwiedzało ASO, to i tak u większości producentów przysługiwać wam będzie bezpłatna naprawa, choć i tutaj – jak od każdej reguły – mogą zdarzać się wyjątki.

Na koniec przestrzegamy przed ferowaniem wyroków na temat awaryjności danej marki na podstawie liczby akcji naprawczych zgłoszonych do UOKiK-u. Weźmy np. Hyundaia, który oficjalnych akcji ogłasza niewiele, a tych „kosmetycznych” ma całkiem dużo. I na odwrót: są producenci, którzy często informują urząd o usterkach związanych z bezpieczeństwem, a drobnych poprawek nie wprowadzają w zasadzie wcale.

Niektóre akcje naprawcze dotyczą rynku niemieckiego, ale ponieważ wiele aut używanych trafia do nas właśnie stamtąd, uznaliśmy, że warto o nich w tym miejscu napisać.

Alfa Romeo

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2006 r.: możliwość zwarcia instalacji elektrycznej w dodatkowej nagrzewnicy – akcja naprawcza dotyczy niektórych egzemplarzy modelu Alfa Romeo 156 (od 12.2001 do 12.2004 r.).Ogłoszone w 2007 r.: wadliwe przewody hamulcowe – 147, GT i Alfie Romeo 159 (auta wyprodukowane pomiędzy październikiem a listopadem 2007 r.); w silniku 1.9 Multijet 16V przewód paliwowy ociera o korpus filtra powietrza, co może doprowadzić do wycieku paliwa (147, 156 i GT – niektóre egzemplarze produkowane od 12.2005 do 06.2006 r.); wadliwe relingi dachowe w 159 SW (w Polsce akcją objęto 10 aut wyprodukowanych pomiędzy lutym a czerwcem 2006 r.).Ogłoszona w 2008 r.: wyciek oleju z tylnego dyferencjału w modelach Brera, Spider i 159 z napędem 4x4 (wyprodukowane od 02.2006 do 02.2007 r.).

Naszym zdaniem - Od 2008 r. Alfa nie zgłosiła do UOKiK-u żadnej kampanii naprawczej. Mówiąc krótko: Włosi idą w dobrym kierunku.

Audi

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2005 r.: aktualizacja oprogramowania airbagów w Audi A6.Ogłoszona w 2006 r.: usterka w układzie przeniesienia napędu (sprzęgła) w modelu A3 z silnikiem 2.0 TDI. Problem dotyczy ok. 70 tys. egzemplarzy wyprodukowanych od 10.2003 do 06.2005 r.Ogłoszona w 2007 r.: nieprawidłowe działanie silniczka uruchamiającego tylną klapę, w wyniku czego może dojść do jej niespodziewanego zamknięcia. Na polskim rynku kampanią objętych było 440 egzemplarzy modeli A6 Avant, A6 Allroad oraz Q7, które wyprodukowano od lipca 2003 do lipca 2007 r.Ogłoszona w 2009 r.: niesprawny wentylator chłodnicy (A6 V6 TDI oraz 4.2 FSI).Ogłoszona w 2010 r.: ryzyko odchylenia osłony słupka przedniego w przypadku odpalenia poduszek powietrznych (Q5).Ogłoszona w 2011 r.: wadliwe cewki zapłonowe w silnikach benzynowych (różne modele).Ogłoszona w 2012 r.: ryzyko pęknięcia przewodu wtryskowego i wycieku oleju napędowego (A3 i A3 Sportback 2.0 TDI z lat 2008-11, w Polsce 6 egzemplarzy).

Naszym zdaniem - Poza dużą wpadką z niesprawnymi cewkami zapłonowymi Audi wypada całkiem nieźle. A jest to przecież producent samochodów o bardzo zaawansowanej konstrukcji, wyposażonych m.in. w skomplikowane urządzenia elektryczne.

strona 2

Citroen

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2005 r.: ryzyko zwarcia w centralce ABS-u i pożaru (Citroen C4 bez ESP do 09.2005 r.).Ogłoszona w 2007 r.: nieszczelności bloków ABS-u i ESP, mogące doprowadzić do samozapłonu (C4 wyprodukowane od 09.2005 do 10.2006 roku, a także C4 z ESP do 10.2006 roku).Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko pożaru z powodu stykania się przewodu powrotnego paliwa z elementami silnika (Jumpy); możliwość zablokowania pedału przyspieszenia (C1).Ogłoszone w 2011 r.: możliwość uszkodzenia przewodu masowego akumulatora (C3); ryzyko awarii wspomagania kierownicy (C8 i Jumpy); nieprawidłowości w działaniu układu elektrycznego (C-Crosser).

Naszym zdaniem - Nie byłoby źle, gdyby nie płonące „C4-ki” z pierwszego okresu produkcji.

BMW

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2005 r.: wadliwa śruba mocująca alternator w modelach serii 1 i 3 wyposażonych w czterocylindrowego, dwulitrowego turbodiesla – akcja naprawcza dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych do marca 2005 r.Ogłoszona w 2006 r.: nieprawidłowa praca tylnych amortyzatorów – problem dotyczy serii 5, 6 oraz 7 z początku 2006 r.Ogłoszona w 2009 r.: pękające tarcze hamulcowe w modelach BMW X5 i X6.Ogłoszone w 2010 r.: nieszczelna pompa podciśnienia w układzie hamulcowym (serie 5, 6 i 7); wadliwe tylne lampy LED (seria 1 coupé i cabrio); ryzyko usterki układu kierowniczego (Z4).Ogłoszone w 2011 r.: możliwość rozładowania akumulatora z powodu awarii w układzie podgrzewacza filtra paliwa (seria 1, seria 5, X3, X5, X6, seria 7 – dotyczy tylko wersji z silnikami Diesla); ryzyko uszkodzenia elektrycznej wtyczki pompy wody i w konsekwencji – zmniejszenie efektywności chłodzenia (seria 5, seria 6, X5, X6 i seria 7 – dotyczy wersji benzynowych).Ogłoszone w 2012 r.: w samochodach Mini i Mini Countryman z lat 2006--11 na skutek długotrwałego działania wysokiej temperatury w komorze silnika na plastikową obudowę pompy wody może dojść do uszkodzenia jej wtyczki elektrycznej; w modelach serii 5 i 6 ryzyko wystąpienia wahań w działaniu elektrycznej sieci pokładowej, wraz z zakłóceniami różnych systemów aż do unieruchomienia silnika – możliwy jest chwilowy wzrost temperatury na połączeniu śrubowym, który w bardzo rzadkich przypadkach doprowadza do rozgrzania podłogi bagażnika i pożaru.

Naszym zdaniem - Prestiż i zaawansowanie techniczne równie wysokie jak w Audi, a akcji serwisowych – nieco więcej. Chwała inżynierom BMW za wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, ale czasem powinni też przyjrzeć się i prostszym urządzeniom.

Fiat

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2007 r.: wadliwe koło pasowe wału korbowego (Panda, Punto, Fiat Grande Punto, Idea, Stilo z silnikami 1.1, 1.2 oraz 1.4 i klimatyzacją z lat 2005-06); nieszczelności złącza przewodu ABS-u (Panda z lat 2003-06); uszkodzenia przewodu paliwowego i ryzyko wycieku oleju napędowego (Panda 1.3 Multijet); możliwość pęknięcia sprężyny przedniego zawieszenia (Stilo z lat 2001-06); wadliwe połączenie górnego odcinka wałka kierownicy z przegubami krzyżakowymi (Grande Punto z 2006 r.); wadliwe przewody hamulcowe: Bravo (237 szt.), 500 (32), Seicento (309), Panda (1029), Grande Punto (442), wyprodukowane w październiku i listopadzie 2007 r.; niestarannie wykonany zgrzew poprzecznej belki zawieszenia przedniego (Idea z 2005 r.).Ogłoszone w 2008 r.: uszkodzenia wspornika mocującego piastę koła tylnego (Bravo z 2007 r.); niewłaściwie zamontowana wiązka przewodów nagrzewnicy i klimatyzatora (Grande Punto, 6268 egzemplarzy z lat 2006-07).Ogłoszone w 2009 r.: możliwość uszkodzenia sprężyn, odbojów i amortyzatorów tylnego zawieszenia (Doblò z czerwca i lipca 2008 r.); nieprawidłowo dokręcona śruba przegubu krzyżowego kolumny kierowniczej (Punto od 07.2006 do 04.2008 r.); wada zgrzewu przewodu recyrkulacji paliwa (Panda 1.3 MJT/70 KM, wyprodukowana wiosną 2008 r.); możliwość poluzowania śrub mocujących tarczę kotwiczną hamulców tylnych (500 i Panda 1.3 MJT).Ogłoszone w 2010 r.: niewłaściwie wykonany drążek stabilizatora (Doblò), możliwość awarii pompy sprzęgła (Abarth 500) oraz kolumny kierowniczej (Panda), ryzyko zablokowania pedału gazu (Stilo i Bravo II).Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko utraty wspomagania kierownicy (Scudo), możliwość wypadnięcia koła zapasowego na jezdnię (Ducato), ryzyko samoczynnego uzbrojenia nieaktywnej poduszki powietrznej pasażera (Doblò), zagrożenie pożarem na skutek zwarcia w układzie ABS (Grande Punto, Punto Evo).Ogłoszone w 2012 r.: wadliwy dolny przegub kolumny kierowniczej (Sedici wyprodukowane od 11.2011 do 1.2012 r.).

Naszym zdaniem - Fiat ogłasza wiele akcji naprawczych, ale dobra wiadomość jest taka, że rzadko wiążą się one z poważnymi usterkami. Jeden z nielicznych wyjątków stanowi popularne na rynku wtórnym Grande Punto, w przypadku którego zachodziło ryzyko m.in. groźnej w skutkach usterki układu kierowniczego. Problem wyeliminowano.

strona 3

Chevrolet

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2006 r.: wadliwe przewody paliwowe i skrzynka bezpieczników (Aveo).Ogłoszone w 2007 r.: niewłaściwy montaż elementów układu hamulcowego – dotyczy modelu Chevrolet Captiva z 2007 r.; nierówna powierzchnia styku felgi z piastą w kołach 16-calowych – ryzyko poluzowania nakrętek (Captiva od 10.2006 do 01.2007 r.); brak zabezpieczenia trzpienia łączącego cięgno siłownika wspomagania hamulców z pedałem (Captiva).Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko rozłączenia elementów w układzie kierowniczym i w konsekwencji – utraty panowania nad samochodem (Captiva); możliwość wycieku paliwa (dotyczy modelu Cruze wyposażonego w silnik benzynowy 1.8).Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko wycieku z układu paliwowego (Captiva, Cruze – tylko z silnikami Diesla); możliwość nieprawidłowego działania tylnej sprzączki pasów bezpieczeństwa (Cruze).

Naszym zdaniem - Spadkobierca Daewoo ogłosił kilka kampanii, ale na szczęście obyło się bez spektakularnych wpadek. Najwięcej kłopotów potrafi właścicielom przysporzyć model Captiva: mogą pojawić się problemy z układem kierowniczym, wycieki paliwa oraz niesprawne hamulce. Pozostałe modele Chevroleta (poza drobnymi wyjątkami) nie były oficjalnie wzywane do autoryzowanych serwisów.

Dacia

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2009 r.: ryzyko niezapalenia się lampki awarii układu ABS (modele Dacia Logan i Sandero).Ogłoszona w 2011 r.: możliwość wystąpienia wady zamków sprężyn zaworów w głowicy (dotyczy aut wyposażonych w silnik 1.5 dCi).Ogłoszona w 2012 r.: w przypadku nagromadzenia się śniegu na wsporniku mocującym przewód elastyczny tylnych hamulców (lewego i prawego) możliwe jest pęknięcie sztywnego przewodu zacisku w miejscu mocowania do cylinderka hamulcowego (Duster z napędem 4x4).

Naszym zdaniem - Dacia w głównej mierze korzysta z techniki Renault. Francuzi z biegiem lat zdążyli swe rozwiązania dopracować i wyeliminować większość niedociągnięć. Efekt? W rumuńskich autach podzespoły (poza zawieszeniem) psują się raczej rzadko, ale – jak pokazuje tegoroczna wpadka z Dusterem – kłopoty też mogą się pojawić. Częściej problemy dotyczą wykończenia. Przykład? Niektórzy właściciele Loganów doskonale znają fenomen nietrwałego lakieru, inni donoszą o przypadkach korozji nadwozia w autach, które przejechały zaledwie kilkanaście tysięcy kilometrów... Cokolwiek by jednak mówić – jak na swoją cenę modele rumuńskiego producenta cechuje ostatnio (Duster, nowe Lodgy) całkiem wysoka jakość. Spodziewamy się, że będzie jeszcze lepiej!

Hyundai

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2009 r.: wadliwy włącznik świateł stopu (Sonata).Ogłoszona w 2010 r.: ryzyko korozji tylnych wahaczy (Santa Fe I generacji, Trajet).

Naszym zdaniem - Do UOKiK-u Koreańczycy zgłaszają niewiele akcji, ale bez kilku „cichych” kampanii się nie obeszło. Przykład? W przypadku modelu i30 pierwszej generacji ASO walczyły ze stukającymi amortyzatorami, ale oficjalnego pisma w tej sprawie nie wystosowano.

Ford

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2005 r.: wada spryskiwacza tylnej szyby (Ford Focus II i C-Max, wyprodukowane w latach 2003-05).Ogłoszone w 2007 r.: niewłaściwe śruby mocujące piastę tylnego koła (Focus II z 02-04.2007 r.); kłopoty z otwieraniem się zaworu zwrotnego w pompie podciśnienia układu hamulcowego podczas rozruchu w niskich temperaturach (Focus II, Ford C-Max, S-Max i Galaxy od 08.2005 do 12.2006 r.); rozwarstwianie się paska napędu osprzętu (Fiesta i Fusion z silnikami 1.25, 1.4 oraz 1.6, wytwarzane od października do listopada 2007 r.); nieszczelny przewód powrotu paliwa (Fiesta, Focus i C-Max 1.6 TDCi z lat 2004--05); awaria układu rozrządu (C-Max 1.6 TDCi 2004 r.); wadliwe koło zamachowe (Galaxy 1.9 TDI z lat 2002-03); nieprawidłowe zamocowanie podgrzewanej szyby przedniej (S-Max i Galaxy, produkowane w Belgii w latach 2005-06).Ogłoszone w 2008 r.: korozja na modułach wentylatora chłodnicy silnika 1.6 TDCi (Focus II od 04.2004 do 12.2006 r. oraz C-Max od 06.2006 do 01.2007 r.); nadmierna korozja elementów układu chłodzenia (Focus II 1.6, 1.8 i 2.0 TDCi od 06.2006 do 01.2007 r.).Ogłoszone w 2009 r.: nieprawidłowe działanie pompy podciśnienia układu hamulcowego (Focus II, Focus CC, C-Max, Kuga, Ford Mondeo, S-Max i Galaxy z silnikiem 2.0 TDCi od 11.2008 do 03.2009 r.); wadliwe śruby mocujące tylne tarcze hamulcowe (Ka od 05.2008 do 01.2009 r.); uszkodzenie przewodu układu wspomagania kierownicy (Focus II, Focus C-Max – 04-05.2008 r.).Ogłoszona w 2010 r.: ryzyko pojawienia się korozji nadwozia (Focus II).Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko rozszczelnienia układu wydechowego (Fiesta z silnikami 1.4 i 1.6 TDCi), ryzyko zwarcia w układzie elektrycznym z powodu korozji (Focus i Focus C-Max), możliwość samoczynnego włączenia reflektorów i kierunkowskazów (Mondeo, Galaxy i S-Max), usterka systemu blokowania siedzenia w drugim rzędzie (Grand C-Max).

Naszym zdaniem - Ford walczył głównie z korozją, która atakowała zarówno blachę, jak i elementy umieszczone pod nią. Pierwszy problem można zakwalifikować do błahych, ale drugi z nich – już nie. W kilku przypadkach mogło wystąpić zwarcie w instalacji elektrycznej, a w konsekwencji – pożar.

strona 4

Honda

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2006 r.: wadliwa szyba dachu słonecznego (Civic i Honda Accord z lat 1994--96); korozja styków kostki zasilającej pompę paliwową (Civic wyprodukowany w Anglii w 2006 r.); problemy z układem wspomagania kierownicy (Civic z 2006 r.).Ogłoszona w 2007 r.: wadliwy przekaźnik pompy paliwa (Accord, Jazz i FR-V z silnikami benzynowymi).Ogłoszone w 2008 r.: możliwość samozapłonu, jeśli płyn z układu wspomagania kierownicy wycieknie na katalizator spalin (Legend z roku modelowego 2007/08); wadliwy włącznik świateł stopu (Civic sedan z roku modelowego 2007/08); nieprawidłowe działanie hamulca ręcznego (Civic 5d z roku modelowego 2006/07); uszkodzenie dźwigni hamulca ręcznego (Jazz wyprodukowany w latach 2004-05).Ogłoszona w 2009 r.:może brakować śrub stabilizujących kurtynę boczną oraz pasy bezpieczeństwa (Jazz z 2008 r.).Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko uszkodzenia opon (Honda Jazz); możliwość awarii układu hamulcowego (Jazz i Civic).Ogłoszone w 2011 r.: nieprawidłowe działanie konwertera napięcia (Jazz Hybrid); ryzyko uszkodzenia wiązki sterującej pracą silnika (Civic Type R); błędne oprogramowanie modułu sterującego silnikiem IMA (CR-Z); ryzyko nadmiernego wzrostu poziomu oleju silnikowego (Accord z dieslem i filtrem cząstek stałych); ryzyko przegrzania złączki przełącznika świateł (Jazz); możliwość wycieku płynu hamulcowego (Legend).Ogłoszone w 2012 r.: ryzyko przegrzania podnośnika szyb, a w konsekwencji – pożaru (City z lat 2006/07); wadliwy włącznik świateł (CR-V z lat 2002-04).

Naszym zdaniem - Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na dużą liczbę akcji naprawczych Civica VIII generacji. Usterki występowały zarówno w hatchbackach produkowanych w Anglii, jak i w zjeżdżających z taśm w Turcji sedanach. Za każdym razem Japończycy stawali jednak na wysokości zadania i sprawnie oraz szybko eliminowali wszystkie usterki.

KIA

Akcje serwisowe

  • Ogłoszona w 2005 r.: nieprawidłowe poprowadzenie przewodów do elektrycznie sterowanych foteli, co może spowodować ocieranie o metalowy element konstrukcji siedziska i w konsekwencji – uszkodzenie instalacji elektrycznej (Kia Carnival z lat 2002-04).Ogłoszone w 2009 r.: awaria włącznika świateł stopu (Sportage, Carnival, Carens, Sorento, wyprodukowane od września do października 2006 r.); wadliwe śruba i podkładka koła pasowego na wale korbowym (Picanto).Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko przegrzania instalacji elektrycznej (Sorento), możliwość awarii pompy hamulcowej (cee’d).

Naszym zdaniem - Kia – tak jak koncernowy bratHyundai – nie ogłasza wielu akcji przywoławczych. Ale np. w modelu cee’d wprowadzono kilka poprawek (np. radio).

Mazda

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko awarii silniczka wycieraczek (Mazda 3, dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych w Japonii od stycznia do grudnia 2008 r.); możliwość usterki pompy paliwa (model 5).

Naszym zdaniem - Mazda od dłuższego czasu trzyma wysoką formę i nie ogłasza wielu akcji naprawczych. Na plus: wreszcie udało się rozwiązać problem korozji – „szóstki” I generacji były z tego powodu wzywane do ASO.

Mitsubishi

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2007 r.: możliwość poluzowania nakrętek śrub łączących wały napędowe (Mitsubishi Pajero wyprodukowane przed 09.2007 r.); pęka śruba zespołu sterowania automatyczną przekładnią (Pajero wyprodukowane do 15 grudnia 2006 r.); wadliwe mocowanie foteli w drugim rzędzie (Grandis z 2006 r.).Ogłoszone w 2008 r.: ryzyko pęknięcia osłony termicznej wydechu (Grandis do 03.2006 r.); nieprawidłowe działanie włącznika świateł stopu z diodami LED (Grandis i Outlander do 04.2008 r.).Ogłoszone w 2009 r.: możliwość pęknięcia przewodu powrotnego paliwa (Lancer Evo X z 2008 r.); ryzyko zakłóceń pracy zaworu zwrotnego wspomagania hamulców (Lancer i Outlander z automatyczną skrzynią biegów, produkowane od 12.2008 r.); nieprawidłowe działanie świateł stopu (Outlander II, Grandis); ryzyko odpadnięcia tylnego zderzaka (L200); ryzyko uszkodzenia wewnętrznej przepony akumulatora ciśnienia wspomagania hamulców (Pajero V60W i V70W produkowane w latach 2000-02).Ogłoszone w 2010 r.: wadliwe sworznie wahaczy (L200); ryzyko uszkodzenia wiązki elektr. (Outlander II).Ogłoszona w 2011 r.: ryzyko odkręcenia śrub mocujących tylne piasty (Mitsubishi Outlander II).Ogłoszone w 2012 r.: wadliwa nakrętka pompy paliwa (Colt z roku modelowego 2011/12); ryzyko poluzowania koła pasowego alternatora (Lancer).

Naszym zdaniem - Mitsubishi trzyma przyzwoity poziom, alenp. właściciele popularnego kompaktowego SUV-a – Outlandera II – musieli odwiedzać ASO japońskiej marki po kilka razy. W oczy rzuca się też niemała liczba problemów z podwoziem i układem jezdnym – oprócz wspomnianego Outlandera z usterkami tego typu borykały się inne terenówki z trzema diamentami na masce: Pajero oraz L200.

Mercedes

Akcje serwisowe

  • Ogłoszone w 2007 r.: wada układu aktywnego zawieszenia ABC (Active Body Control) – pod wpływem wysokiej temperatury i wilgoci stalowy oplot przewodu rozdzielającego układ ABC może ulec korozji (klasa S W220); przerwy w dopływie paliwa podczas jazdy oraz kłopoty z uruchomieniem, spowodowane błędami produkcyjnymi modułu bezpieczników i przekaźników (Sprinter od 12.2006 do 01.2007 r.); w wyniku nadtopienia izolacji przewodu wiązki alternatora może dojść do zwarcia, co w konsekwencji powoduje rozładowanie akumulatora i zanik napięcia w układzie elektrycznym pojazdu (Vito i Viano z silnikiem OM 624, wyprodukowane w Hiszpanii).Ogłoszona w 2008 r.: nieszczelność przewodu paliwowego (Viano i Vito od 03.2003 do 09.2006 r).Ogłoszone w 2009 r.: możliwość uszkodzenia piezoelektrycznych wtryskiwaczy (klasy C i E oraz model GLK); wadliwe przednie kolumny resorujące (klasa S).Ogłoszone w 2010 r.: ryzyko uszkodzenia układu wspomagania kierownicy (klasy C i E oraz model GLK); wadliwe odpowietrzenie zbiornika paliwa (klasy A i B); ryzyko zatkania filtra oleju (Sprinter).Ogłoszone w 2011 r.: ryzyko przedwczesnego zużycia koła zębatego łańcucha rozrządu w autach z silnikami benzynowymi V6 i V8 (klasy: ML, SLK, C, CLK, E, CLS, S, CL, SL oraz R); nieprawidłowe działanie tempomatu (klasa M).Ogłoszone w 2012 r.: w filtrze paliwa ze zintegrowanym podgrzewaniem w pojedynczych przypadkach może wystąpić nieszczelność w obszarze korka otworu odwadniającego, a w konsekwencji może dojść do wycieku paliwa (klasy: C, GLK, E, CLS, S, R, G, GL, ML oraz Vito, Viano, Sprinter); wadliwe mocowanie kurtyny powietrznej (Vito i Viano od lutego do maja 2011 r.).

Naszym zdaniem - O tym, że jakość Mercedesa to już nie to, co kiedyś, pisaliśmy niejednokrotnie. Liczba akcji serwisowych ogłoszonych w ostatnich latach potwierdza niestety tylko tę smutną prawdę. Gwoli sprawiedliwości trzeba jednak przyznać, że spora część problemów dotyczy samochodów użytkowych, montowanych m.in. w Hiszpanii. Głośnym echem odbiły się zwłaszcza dwie akcje przywoławcze. Pierwsza z nich, ogłoszona w 2009 r., dotyczyła wadliwych wtryskiwaczy w dieslu OM651. Skala problemu była tak wielka, że Mercedes musiał na pewien czas wstrzymać produkcję tej jednostki. Drugą, związaną z dużymi silnikami benzynowymi, ogłoszono dopiero w 2011 r., choć problem był znany o wiele wcześniej. Z powodu wadliwego koła zębatego łańcucha rozrządu może dojść do zatrzymania auta.

Producenci samochodów ogłaszają ostatnio mnóstwo akcji serwisowych. To dobrze czy źle? Cóż, świadczy to z jednej strony o pośpiechu i niedbalstwie podczas wdrażania nowych projektów, z drugiej – o tym, że koncernom dobro klientów mimo wszystko leży na sercu. A że leży, bo musi, to już inna sprawa... Ważne jest to, że w razie wystąpienia usterki zagrażającej bezpieczeństwu jazdy raczej nie zostaniecie na lodzie i nawet w przypadku niemłodych już aut, które zwykle ASO nie odwiedzają, będziecie mogli liczyć na bezpłatną naprawę. Co psuje się najczęściej? Z naszego zestawienia wynika, że elektryka. Niestety, wielu producentów ma też problem z układem kierowniczym.