Wyprawa zapowiadała się arcyciekawie. Dlaczego jej celem była Argentyna? Ręcznie wytworzone egzemplarze z produkcji przedseryjnej nie musiały przebyć tak długiej drogi jak my – Volkswagen Amarok powstaje w fabryce VW w Pacheco na południe od stolicy kraju Buenos Aires. Argentyna ma jeszcze inne znaczenie dla VW i Amaroka. To tu Niemcy pierwszy raz zebrali żniwo długoletniego zaangażowania w Rajd Dakar, który w 2009 r. po raz pierwszy odbył się w Ameryce Płd. W tegorocznej edycji 35 Amaroków stanowi flotę pojazdów towarzyszących w rajdzie.
Właśnie krótki odcinek zeszłorocznego rajdu stał się częścią trasy testowej na północ od Cordoby położonej w środku kraju. Tylko czarne taśmy klejące na kołach, imitacja kierunkowskazów, lekkie maskowanie grilla i świateł oraz starannie osłonięte znaczki firmowe różniły 5 przedseryjnych egzemplarzy od ostatecznej wersji. Pierwsze 100 km wiodło autostradą. Argentyna to kraj pikapów – zwłaszcza na zakurzonych drogach wśród stepów i gór z dala od dużych miast te wytrzymałe auta są niezastąpionym środkiem transportu i narzędziem pracy.
Po zjeździe z autostrady zaczyna się zabawa. Do wyboru są dwie wersje: Off-Road wyposażony jest w reduktor i prosty, dołączany napęd przedniej osi; On-Road ma permanentny napęd z Torsenem, ale bez reduktora. W planach VW jest też trzeci wariant – tylnonapędowy. On-Road prowadzi się pewniej, ale jazda Off-Roadem sprawia większą frajdę: z napędem na tylne koła i lekkim obciążeniem paki można wykonywać drifty na szutrowych zakrętach – oczywiście po wyłączeniu ESP. Na takich drogach Amarok czuje się doskonale. Zawieszenie jest sztywne, ale harmonijne.
Podobnie jak w odnowionym Transporterze za napęd odpowiada silnik 2.0 TDI. Na razie oferuje 163 KM i 400 Nm (już przy 1500 obr./min), później dołączy jeszcze odelżona wersja 122-konna. Obydwie współpracują z 6-biegową skrzynią manualną. Samochód ma być ekonomiczny i ekologiczny (wersja 122 KM średnio spala 7,6 l/100 km i emituje poniżej 200 g/km CO2). W wyposażeniu seryjnym znajdzie się terenowy ABS i elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych (wykorzystanie hamulców).
W Ameryce Południowej Amarok już trafił do sprzedaży, w następnej kolejności ma pojawić się w Afryce południowej, Australii i w Europie (II połowa 2010 r.). Za rok zapowiadana jest również wersja Single Cab.