Kamień węgielny pod budowę fabryki w okolicach miejscowości Fallersleben w Dolnej Saksonii położył 26 maja 1938 roku ówczesny kanclerz III Rzeszy Adolf Hitler. Ze względu na nazistowską przeszłość zakładów Volkswagena w Wolfsburgu kierownictwo zrezygnowała z organizowania specjalnej imprezy z okazji 75-lecia.

Nowa fabryka ludowego i dostępnego dla każdego Niemca samochodu była obok budowy autostrad, jednym z elementów motoryzacji Niemiec. Program ten przedstawił Adolf Hitler tuż po przejęciu władzy. Budową nowej fabryki zajął się Deutsche Arbeitsfront (Niemiecki Front Pracy), nazistowska organizacja zrzeszająca pracowników i pracodawców. Większość pieniędzy na budowę hitlerowskie władze odebrały związkom zawodowym, a produkcja samochodu miała być finansowana z przedpłat.

Budowę fabryki ukończono w 1939 r. w Stadt des KdF Wagens – Wolfsburg (taka była pierwsza oficjalna nazwa miasta), która ze względu na wybuch II wojny światowej przestawiła się na produkcję militarną, a samochody produkowano jedynie w niewielkich seriach.

Warto jeszcze wspomnieć o konstruktorze legendarnego niemieckiego samochodu dla ludu (Volkswagen). Realizację takiego projektu pod nazwą Volkswagen Adolf Hitler powierzył Ferdinandowi Porsche. Auto miało przewozić dwojkę dorosłych osób plus trójkę dzieci z predkoscią maksymalną do 100 km/h. Jak się okazało Porsche skopiował istniejący już projekt Tatry T97, co udowodniono w procesie sądowym w 1961 roku. W konsekwencji niemiecki koncern Volkswagen musiał zapłacić firmie Ringhoffer-Tatra 3 mln marek niemieckich odszkodowania.

Dzisiaj fabryka Volkswagena w Wolfsburgu należy do największych i najnowocześniejszych w Europie. Zamiast jubileuszu Volkswagen planuje 15 czerwca 2013 r. zorganizowanie dnia otwartego.