Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej żerańskiej FSO 6 listopada 1951 r. Były to jednocześnie narodziny tej fabryki. Początkowo samochód powstawał z części dostarczanych z ZSRR. Dopiero od 1956 r. Warszawa stała się pojazdem w pełni produkowanym w naszym kraju. Zastosowany dolnozaworowy silnik o pojemności 2120 ccm uzyskiwał 50 KM. W 1957 r. moc wzrosła do 52 KM, a jednocześnie zmodernizowano nadwozie. W roku 1962 pojawił się górnozaworowy silnik o mocy 70 KM. Dwa lata później wprowadzono odmianę sedan. Oprócz niej powstawało także kombi oraz pikap. Ostatecznie produkcję Warszawy zakończono w 1973 r., po zbudowaniu ponad 250 tys. sztuk aut w różnych wersjach nadwozia.Dzięki znacznej przestronności auto jest wygodne w codziennej eksploatacji i co ważne: nie jest nadmiernie usterkowe pomimo upływu wielu lat. Trzeba tylko pamiętać o kilku czynnościach obsługowych, gwarantujących dobrą kondycję pojazdu. W aucie jest około 30 punktów smarowania, co 5 tys. km trzeba wymieniać olej i filtry. Hamulce wymagają regulacji co 2 tys. km, a szybkiemu zużyciu ulega wałek pedału sprzęgła. W silniku mogą być trudności z prawidłowym ustawieniem zaworów. Poza tym samochód nie powinien sprawiać więcej kłopotów.Części trzeba poszukaćPopularność polskich pojazdów wśród kolekcjonerów powoduje, że nie powinno być trudności ze znalezieniem Warszawy. Można dostać zarówno pojazd w złym stanie technicznym, ale nadający się jeszcze do odnowienia, jak i samochód w pełni odrestaurowany. Zdobycie części w większości przypadków nie jest kłopotliwe. Trzeba jednak mieć trochę cierpliwości przy szukaniu niektórych z nich. Rzadziej spotykane są przednia i tylna szyba do "garbusa", ale można je dorobić. Dłuższych poszukiwań wymagają również tylne błotniki oraz klapa bagażnika. Ta ostatnia zdarza się czasami na aukcjach w internecie, ale trzeba uważać, bo w większości przypadków okazuje się skorodowana. Winę za to ponosi zła technologia produkcji. We wnętrzu zbierała się woda, która sprzyjała nadmiernemu rdzewieniu. Pozostałe elementy blacharskie oraz galanteria występuje w większej ilości. Problemów nie powinno być również ze znalezieniem części mechanicznych. Przy remoncie trzeba zwrócić uwagę, by stosować części właściwe dla rocznika. Auto nie zmieniało się zasadniczo, ale pewne szczegóły są charakterystyczne dla danego rocznika. Ich zastosowanie w aucie z innego roku nie popsuje go, ale nie będzie to oryginał.
Warszawa (1951-1973) - Warszawa da się lubić
W dniu 22 lipca 1950 r. podpisano umowę licencyjną na produkcję samochodu osobowego Gaz M20 Pobieda, który w Polsce nazwano Warszawą.