• Audi wypada lepiej od Forda. Niemiecka firma awansowała do pierwszej dziesiątki najcenniejszych firm motoryzacyjnych świata
  • W czołówce Mercedes, który jest najlepiej notowaną firmą motoryzacyjną. W rankingu TOP 500 najcenniejszych firm Mercedes zajmuje 13. pozycję
  • BMW i Nissan tracą kilka procent. Wartość obu firm została wyceniona niżej niż rok wcześniej

Aż 11 firm motoryzacyjnych znalazło się w pierwszej setce rankingu najcenniejszych marek świata. Nie jest przy tym niespodzianką, że czołówkę rankingu opracowanego przez brytyjską agencję Brand Finance zajmują największe spółki technologiczne. Pierwsze sześć miejsc zajmują odpowiednio Amazon, Apple, Google, Microsoft i Samsung. W czołówce znalazły się także firmy telekomunikacyjne i z sektora bankowego.

Dopiero na 13. miejscu znalazł się pierwszy producent samochodów, czyli Mercedes Benz. W pierwszej 20 najcenniejszych marek świata uplasowała się jeszcze Toyota (17). Kolejne marki sklasyfikowano na zaś bardziej odległych pozycjach. Volkswagen zajął 27. miejsce a BMW znalazło się na 29 pozycji. Porsche musiało zaś zadowolić się 47. miejscem. Wśród stu najcenniejszych firm znalazły się jeszcze takie marki, jak Mitsubishi (55), Honda (57), Hyundai (79), Audi (85), Nissan (89) i Ford (93).

Niemal wszystkie marki uwzględnione w pierwszej setce zanotowały wzrost wyceny. Szczególne powody do zadowolenia mogą mieć menedżerowie Porsche i Mercedesa. Marka znana z tak popularnych modeli jak 911 czy Cayenne, została wyceniona o ponad 50 proc. wyżej niż rok wcześniej. Spory wzrost wyceny dotyczy także Mercedesa (o niemal 26 proc.) i Audi (+31,4 proc). Znacząco wzrosła również szacowana wartość marek z Azji – Toyoty (o niemal 20 proc.), Hondy (o ponad 16 proc.) i Hyundaia.

Niestety nie wszyscy mają powody do radości. Spadki zanotowały BMW (o 3,1 proc) i Nissan (o 3,2 proc.). Z pewnością nie bez znaczenia były słabsze wyniki finansowe obu firm. Nissan w lutym ogłosił bowiem, że spodziewa się niższego zysku operacyjnego związanego ze spadkiem sprzedaży samochodów. BMW zaś pod koniec zeszłego roku ogłosił spadek rentowności sprzedaży (z 8,6 proc. do 4,4 proc.) oraz zysku operacyjnego (aż o 27 proc.). 

Przeglądając wyniki poszczególnych firm warto zwrócić uwagę na coś jeszcze – zmianę notowań w porównaniu z raportem z zeszłego toku. Prócz awansu Porsche i Hyundai wyróżnia się zmiana miejsca Audi. Producent z Ingolstadt wskoczył na 9 pozycję z 11 miejsca. Awans Audi oznacza spadek Forda, który po raz pierwszy znalazł się poza czołówką.

Miejsce w 2019 roku Miejsce w 2018 roku Marka Wycena w 2019 roku (mld dolarów) Wycena w 2018 roku (mld dolarów) Zmiana wyceny (proc)
1 1 Mercedes 60,355 47,936 + 25,9
2 2 Toyota 52,291 43,701 + 19,7
3 4 Volkswagen 41,739 39,960 + 4,5
4 3 BMW 40,501 41,790 - 3,1
5 8 Porsche 29,340 19,055 + 54,0
6 5 Mitsubishi 26,563 25,280 + 5,1
7 6 Honda 25,744 22,132 + 16,3
8 9 Hyundai 20,721 17,754 + 16,7
9 11 Audi 19,638 14,951 + 31,4
10 7 Nissan 18,753 19,376 -3,2