Auto Świat Wiadomości Aktualności 10 najcenniejszych samochodowych marek świata

10 najcenniejszych samochodowych marek świata

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Mercedes najcenniejszą motoryzacyjną marką świata w rankingu brytyjskiej agencji Brand Finance. Niemal wszystkie wyróżnione marki zyskały na wartości. Są też dwa wyjątki – z Niemiec i Japonii.

Mercedes CLA Coupe
Mercedes-Benz
Mercedes CLA Coupe
  • Audi wypada lepiej od Forda. Niemiecka firma awansowała do pierwszej dziesiątki najcenniejszych firm motoryzacyjnych świata
  • W czołówce Mercedes, który jest najlepiej notowaną firmą motoryzacyjną. W rankingu TOP 500 najcenniejszych firm Mercedes zajmuje 13. pozycję
  • BMW i Nissan tracą kilka procent. Wartość obu firm została wyceniona niżej niż rok wcześniej

Aż 11 firm motoryzacyjnych znalazło się w pierwszej setce rankingu najcenniejszych marek świata. Nie jest przy tym niespodzianką, że czołówkę rankingu opracowanego przez brytyjską agencję Brand Finance zajmują największe spółki technologiczne. Pierwsze sześć miejsc zajmują odpowiednio Amazon, Apple, Google, Microsoft i Samsung. W czołówce znalazły się także firmy telekomunikacyjne i z sektora bankowego.

Dopiero na 13. miejscu znalazł się pierwszy producent samochodów, czyli Mercedes Benz. W pierwszej 20 najcenniejszych marek świata uplasowała się jeszcze Toyota (17). Kolejne marki sklasyfikowano na zaś bardziej odległych pozycjach. Volkswagen zajął 27. miejsce a BMW znalazło się na 29 pozycji. Porsche musiało zaś zadowolić się 47. miejscem. Wśród stu najcenniejszych firm znalazły się jeszcze takie marki, jak Mitsubishi (55), Honda (57), Hyundai (79), Audi (85), Nissan (89) i Ford (93).

Niemal wszystkie marki uwzględnione w pierwszej setce zanotowały wzrost wyceny. Szczególne powody do zadowolenia mogą mieć menedżerowie Porsche i Mercedesa. Marka znana z tak popularnych modeli jak 911 czy Cayenne, została wyceniona o ponad 50 proc. wyżej niż rok wcześniej. Spory wzrost wyceny dotyczy także Mercedesa (o niemal 26 proc.) i Audi (+31,4 proc). Znacząco wzrosła również szacowana wartość marek z Azji – Toyoty (o niemal 20 proc.), Hondy (o ponad 16 proc.) i Hyundaia.

Niestety nie wszyscy mają powody do radości. Spadki zanotowały BMW (o 3,1 proc) i Nissan (o 3,2 proc.). Z pewnością nie bez znaczenia były słabsze wyniki finansowe obu firm. Nissan w lutym ogłosił bowiem, że spodziewa się niższego zysku operacyjnego związanego ze spadkiem sprzedaży samochodów. BMW zaś pod koniec zeszłego roku ogłosił spadek rentowności sprzedaży (z 8,6 proc. do 4,4 proc.) oraz zysku operacyjnego (aż o 27 proc.). 

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeglądając wyniki poszczególnych firm warto zwrócić uwagę na coś jeszcze – zmianę notowań w porównaniu z raportem z zeszłego toku. Prócz awansu Porsche i Hyundai wyróżnia się zmiana miejsca Audi. Producent z Ingolstadt wskoczył na 9 pozycję z 11 miejsca. Awans Audi oznacza spadek Forda, który po raz pierwszy znalazł się poza czołówką.

Miejsce w 2019 rokuMiejsce w 2018 rokuMarkaWycena w 2019 roku (mld dolarów)Wycena w 2018 roku (mld dolarów)Zmiana wyceny (proc)
11Mercedes60,35547,936+ 25,9
22Toyota52,29143,701+ 19,7
34Volkswagen41,73939,960+ 4,5
43BMW40,50141,790- 3,1
58Porsche29,34019,055+ 54,0
65Mitsubishi26,56325,280+ 5,1
76Honda25,74422,132+ 16,3
89Hyundai20,72117,754+ 16,7
911Audi19,63814,951+ 31,4
107Nissan18,75319,376-3,2
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków