"To budżet czterokrotnie wyższy niż ubiegłoroczny dla oddziału lubelskiego" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki.

W roku 2009 na Lubelszczyźnie ma się rozpocząć budowa trzech obwodnic: obwodnicy Kraśnika na drodze krajowej nr 74, obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej wraz z budową nowego mostu na rzece Wieprz oraz obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego - w ciągu drogi krajowej nr 19.

"To, co rozpoczniemy w roku 2009, powinno być odczuwalne za dwa trzy lata od momentu rozpoczęcia inwestycji. Samo wbicie łopaty to początek długiej drogi, bo okres realizacji takiej inwestycji trwa minimum około 24 miesięcy" - zaznaczył Witecki.

Ponadto w 2009 r. zaplanowano odnowę i wzmocnienie nawierzchni dróg na 11 odcinkach o łącznej długości prawie 114 km. Kontynuowana też będzie budowa obwodnicy Białej Podlaskiej na drodze krajowej nr 2 oraz przebudowa drogi krajowej nr 17 na 17- kilometrowym odcinku Piaski-Łopiennik. Odnowione też mają być - wiadukt na drodze krajowej nr 12 w Puławach oraz most na rzece Wieprz w Woli Skromowskiej.

Dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA Janusz Wójtowicz podkreślił, że będzie to też rok wytężonej pracy nad przygotowywaniem inwestycji, m.in. budowy odcinka drogi ekspresowej S17 od węzła Sielce koło Kurowa do miejscowości Piaski, obejmującego też przyszłą obwodnicę Lublina. W bieżącym roku ma być już gotowa dokumentacja techniczna, planowane jest też uzyskanie decyzji środowiskowych. Budowa tej blisko 70-km trasy ma się rozpocząć w roku 2010. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 2,5 mld zł.

W ubiegłym roku lubelski oddział GDDKiA na budowę i przebudowę dróg wydał 315 mln zł.

Oddano do użytku trzy obwodnice - Międzyrzeca Podlaskiego, Hrebennego i I etap obwodnicy Puław z nowym mostem na Wiśle - oraz ok. 130 km zmodernizowanych dróg.