Równolegle do Benza także Gottlieb Daimler zbudował pierwszy czterokołowy automobil. Ojcowie-założyciele dzisiejszego Daimlera i jej najważniejszej, odnoszącej sukcesy na całym świecie marki Mercedes-Benz stworzyli tym samym niezależnie od siebie protoplastę wszystkich obecnych samochodów osobowych i użytkowych. Od tego momentu wynalazca automobilu tak wszechstronnie i trwale kszałtował jego rozwój, jak żaden inny producent pojazdów - we wszystkich powiązanych dziedzinach, od techniki napędów przez komfort i bezpieczeństwo po wzornictwo.

Od tamtych wydarzeń, to innowacyjność stała się dla producentów samochodów kluczem do sukcesu, zaś w przyszłości stanie się jeszcze ważniejsza. Jak bez odwagi do realizacji nowych pomysłów nie byłoby automobili, tak bez potęgi innowacyjności - nie byłoby postępu. Jako wynalazca automobilu Mercedes-Benz trwale i znacząco wpływa na jego rozwój. Odkąd w 1886 roku Carl Benz zaprezentował "Patent-Motorwagen", a Gottlieb Daimler w tym samym roku - zmotoryzowany powóz "Motorkutsche", przedsiębiorstwo może się poszczycić ponad 80 tysiącami zgłoszeń patentowych. Jako pierwszy automobil świata, patentowy wóz motorowy Benza stał się dosłownie świadectwem pionierskiego ducha motoryzacji. Filigranowy trójkołowiec już na pierwszy rzut oka pokazywał, że rozpoczęła się nowa era mobilności. Powóz motorowy Daimlera był pierwszym automobilem na czterech kołach.

Oba wymienione samochody, stały się początkiem jedynej w swoim rodzaju historii sukcesu, do której Mercedes-Benz stale dopisuje coraz to nowe rozdziały. To właśnie wynalazki producenta samochodowego ze Stuttgartu, początkowo przez krytyków piętnowane jako "bez przyszłości" i wyszydzane jako "powóz bez koni", zaczęły wytyczać nowe trendy. Zostały one nie tylko symbolem indywidualnej swobody, ale także zaczęły stanowić istotny czynnik rozwoju gospodarczego. Do najważniejszych innowacji przedsiębiorstwa zalicza się m.in. pierwszy autobus, pierwszy samochód ciężarowy oraz pierwszy nowoczesny samochód osobowy - Mercedes 35 KM z roku 1900/1901.