Ta świadomość nie przeszkadza wielu kierowcom w podejmowaniu śmiertelnego ryzyka i przejeżdżaniu przez przejazd kolejowy, gdy widać już nadjeżdżający pociąg.

W ubiegłym roku na przejazdach kolejowych zdarzyło się 76 wypadków, w których zginęły 34 osoby, a 106 zostało rannych. Jeśli stojąc przed przejazdem kolejowym widzimy pociąg, bezwzględnie należy się zatrzymać. Należy założyć, że porusza się on znacznie szybciej i jest bliżej niż nam się wydaje - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Przed przejazdem kolejowym powinno się zawsze zwolnić, rozejrzeć się w obie strony i być gotowym do zatrzymania, nawet przed przejazdem strzeżonym. Dróżnik jest człowiekiem i może popełnić błąd, a urządzenia zawodzą, więc wszystko może się zdarzyć, a podczas zderzenia z pociągiem nie masz żadnych szans. Dlatego zawsze i bezwzględnie przed wjazdem na tory należy sprawdzić czy manewr ten jest bezpieczny. Nie należy oczekiwać, że usłyszymy nadjeżdżający pociąg.

Gdy nadjeżdża pociąg, powinniśmy zatrzymać się minimum 4,5 metra od torów. Jeśli nasz samochód utknie na torach, kiedy zbliża się pociąg, trzeba go natychmiast opuścić i jak najszybciej oddalić się w kierunku, z którego pociąg nadjeżdża. Wybór przeciwnej strony grozi tym, że zostaniemy zranieni przez części zmiażdżonego samochodu - ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Zgodnie z zapisami Kodeksu drogowego kierującemu pojazdem zabrania się:

- Objeżdżania opuszczonych zapór i półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie zapór zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

- Wjeżdżania na przejazd w sytuacji, gdy po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

- Wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

- Omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.