Nowa jednostka rotacyjna zaprezentowana została w Tokio w 1999 r. w studyjnym RX-Evolv. Podczas ostatniego salonu w Detroit pokazano napędzany nim zdecydowanie bliższy wersji produkcyjnej model RX-8, noszący cechy spadkobiercy kultowego klasyka RX-7.Silnik nazwano Renesis, co pochodzi od "genesis" i sugeruje początek nowego rodzaju silników rotacyjnych. Prace Mazdy nad jednostkami tego typu rozpoczęto w 1961 r., w sześć lat później pokazano Cosmo Sport z pierwszym na świecie dwukomorowym silnikiem Wankla. Od tamtych czasów przeszedł on liczne modernizacje. Turbodoładowany silnik z wirującym tłokiem napędza oferowaną w Japonii RX-7. Do 2000 r. Mazda sprzedała ok. 1,8 mln samochodów z wanklem.Renesis jest bardziej zwarty i o 30 proc. lżejszy od jednostki napędowej RX-7. Kanały dolotowe i wydechowe znajdują się z boku komory spalania, dzięki czemu poprawiona została efektywność. W rezultacie uzyskano zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji spalin. Ale ile RX-8 ma rzeczywiście palić, producent nie podaje, zapewniając za to, że model w chwili wejścia do sprzedaży spełniać będzie światowe normy czystości spalin. Spodziewany termin debiutu rynkowego w USA to koniec 2002 r., w Japonii i Europie samochód pojawiłby się wkrótce potem. Na rok 2004 przewiduje się natomiast premierę napędzanego zapewne tym samym silnikiem i korzystającego z tych samych rozwiązań technicznych dwudrzwiowego następcy RX-7.Z identycznej jak obecnie w RX-7 pojemności 1308 ccm (po 654 ccm na komorę) silnik Renesis rozwija porównywalnie wysoką moc 250 KM - ale tym razem bez użycia turbosprężarek. Mazda zapowiada, że moc RX-8 może zostać powiększona do 280 KM.Rozkład masy przypadającej na przednią i tylną oś równy 50:50 wskazuje na znakomite właściwości jezdne.Choć RX-8 traktowany jest jak kontynuator tradycji sportowej RX-7, będzie to zupełnie inne auto. W odróżnieniu od dwudrzwiowego i dwuosobowego RX-7 nowy model zaoferować ma komfortowy sposób podróżowania dla czterech dorosłych pasażerów. Rozstaw osi 2,7 m pozwala na zaprojektowanie przestronnego wnętrza, w którym każdy podróżny ma swój osobny dobrze wyprofilowany fotel. Pojemność bagażnika sięga 300 l, co dla samochodu o sportowych ambicjach stanowi całkiem przyzwoity wynik. Te cechy spowodować mają poszerzenie kręgu dotychczasowych odbiorców sportowych Mazd. Głównych rywali RX-8 upatruje się wśród europejskich sportowców - BMW M3 i Audi S4.Stylistyka RX-8 jest dziełem japońskiego designera, 37-letniego Shigeo Hiraty, który wcześniej pracował w studiu stylistycznym Mazdy w Kalifornii i Forda w Michigan. Ma m.in. na koncie udział w projekcie Mazdy MX-5.RX-8 zaprojektowano jako "czterodrzwiowe coupé". Nowa Mazda ma kształt klasycznego auta dwudrzwiowego - z dużym rozstawem kół (przód/tył 1491/1501 mm), krótkimi zwisami, dużymi (19-calowymi) kołami, długą, nisko umieszczoną maską, łukowatą linią dachu i krótkim tyłem - wyposażono ją jednak w dodatkową parę drzwi bez widocznych klamek i cztery "pełnowartościowe" miejsca. Oryginalny system otwierania czworga drzwi odpowiada temu, który zaprezentowano wcześniej w RX-Evolvie. Brak tu środkowego słupka, po obu bokach drzwi tworzą dwuskrzydłową bramę, umożliwiającą bardzo wygodne wejście do środka. Wnętrze zaprojektowano z dużym wyczuciem sportowego stylu, który oby nie uległ dużym zmianom do czasu skierowania samochodu do seryjnej produkcji.
Galeria zdjęć
250 KM na okrągło
250 KM na okrągło