Historia cywilnych samochodów BMW M GmbH rozpoczęła się 30 lat temu, kiedy zaprezentowano supersportowy model BMW M1 - uliczną wersję bolidu wyścigowego. Dotychczas jedyne BMW z silnikiem przed tylną osią jest prawdziwą legendą wyścigową i ikoną designu – jego karoseria posłużyła nawet jako podstawa pracy Andy’ego Warhola. Produkcja M1 zakończyła się w roku 1981, a dywizja M przetransformowała się do postaci, pod jaką znana jest do dziś, czyli w producenta mocnych samochodów do codziennej eksploatacji.
Już pod koniec lat 70. produkowano limitowaną edycję pierwszej generacji serii 5 z oznaczeniem M. Pierwsze M5 z roku 1985 otrzymało silnik z M1 i zmodyfikowane zawieszenie. Rzędowy 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 l oferował 210 kW (286 KM). W roku 1986 przyszedł czas na pierwszą generację BMW M3, wtedy jeszcze z 4-cylindrowym silnikiem. Samochód odniósł fenomenalny sukces, powstając w ogólnej ilości 17 tys. egzemplarzy.
Do roku 1988 BMW M GmbH zbudowało 35 tys. samochodów. W roku 1994 produkowano już ponad 10 tys. aut rocznie, a od tego czasu każda nowa generacja jest popularniejsza od poprzednika.
W zeszłym roku logo M pojawiło się na ok. 1 procencie wszystkich sprzedanych BMW. Największymi rynkami zbytu są Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy i Włochy. Obecnie portfolio firmy obejmuje modele Z4 M Coupe i Roadster z rzędowym 6-cylindrowym silnikiem 3,2 l (252 kW/343 KM), M5 sedan i kombi (Touring), M6 Coupe i Cabrio z silnikiem 5,0 V10 (373 kW/507 KM) i M3 sedan, coupe i cabrio z silnikiem 4,0 V8 (309 kW/420 KM). Wszystkie trzy silniki regularnie uzyskują najwyższe pozycje w rankingu International Engine of the Year.