Minister podkreślił, że najnowocześniejszy sprzęt pozwoli eliminować z ruchu największe zagrożenia, takie jak samochody o niesprawnym układzie hamulcowym, niesprawnym układzie kierowniczym, samochody ponad dopuszczalne normy przeładowane. Adamczyk przypomniał, że najnowocześniejszy sprzęt otrzymuje nie tylko Inspekcja Transportu Drogowego, ale i policja, czy straż pożarna.
Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego poinformował, że na efektywność furgonów przeznaczonych do kontroli pojazdów będzie wpływało ich nowoczesne wyposażenie. "Te pojazdy będą wyposażone m.in. w zestawy przenośnych wag, dymomierz, rozmaite testery. W furgonach będą również elementy, które w przypadku kolizji bądź wypadku umożliwią zabezpieczenie miejsca, w którym doszło do niebezpiecznej sytuacji. Wewnątrz pojazdów będą przestrzenie biurowe, w których inspektorzy w oparciu o nowoczesny sprzęt, w tym laptopy i drukarki, będą mogli przeprowadzać kontrole na drogach. Ten rodzaj przenośnego biura inspektorów transportów ułatwi ich codzienne starania o utrzymywanie szeroko rozumianego bezpieczeństwa na drogach polskich" - powiedział Gajadhur.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoInspektor poinformował także, że pracę kontrolerów usprawni również 16 przenośnych stacji diagnostycznych, na które ogłoszono przetarg. "Aktualnie na terenie Polski działają trzy tego rodzaju przenośne drogowe centra laboratoryjne i dzięki nim udało się wyeliminować z polskich dróg 40 proc. samochodów w złym stanie technicznym" - podał Gajadhur.
Na poprawę szeroko rozumianego bezpieczeństwa na polskich drogach przeznaczono łącznie 62 mln zł, z czego 85 proc. zostało dofinansowane z funduszy unijnych, z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 28 mln zł z tej kwoty zostało przeznaczone na zakup furgonów. Pierwsze 32 pojazdy pojawią się w ciągu najbliższych 9 miesięcy.
Ustaliliśmy, że nowymi pojazdami ITD będą furgony MAN TGE 3.180 wraz ze specjalistycznym sprzętem kontrolnym. Samochód użytkowy tej marki jest bliźniaczą konstrukcją z najnowszym Volkswagenem Crafterem - oba powstają w tym samym zakładzie Volkswagena we Wrześni koło Poznania.