Logo

Jechałem nową ekspresową "siódemką" na północ od Warszawy. Koniec koszmaru

  • Zakończono rozbudowę 35-kilometrowego odcinka drogi S7 między Płońskiem a Czosnowem do standardu trasy ekspresowej
  • Droga ma dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, co usprawnia przejazd między Warszawą a Gdańskiem
  • Teraz planowana jest przebudowa odcinka S7 Czosnów–Kiełpin, a w dalszej perspektywie również Kiełpin–Warszawa
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Od 19 grudnia kierowcy mogą korzystać z pełnego, 35-kilometrowego odcinka ekspresowej "siódemki" między Płońskiem a Czosnowem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podzieliła prace na trzy odcinki realizacyjne:

Poznaj kontekst z AI

Kiedy zakończyła się rozbudowa drogi S7?
Ile pasów ruchu ma nowa ekspresowa S7?
Jakie prace są planowane na odcinku S7 Czosnów–Kiełpin?
Kiedy rozpoczną się prace budowlane dla odcinka S7 Kiełpin–Warszawa?
  • Płońsk Południe — Załuski (ok. 12,9 km);
  • Załuski — Modlin (ok. 12 km);
  • Modlin — Czosnów (ok. 9,7 km).

Pierwszy z nich oddano do użytku w październiku br., a tuż przed świętami Bożego Narodzenia otwarto dwa kolejne. Na całej trasie dostępne są po dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Na odcinku Płońsk — Załuski obowiązuje tymczasowe ograniczenie prędkości do 100 km na godz., ponieważ prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe (powinny zakończyć się w połowie 2026 r.).

Droga S7 na północ od Warszawy
Droga S7 na północ od WarszawyGDDKiA

Ile trwała budowa drogi S7 na północ od Warszawy?

Ekspresowa "siódemka" powstała w śladzie dotychczasowej drogi krajowej nr 7, która była dwujezdniowa z fragmentem w standardzie ekspresowym. W ramach przebudowy powstały nie tylko nowe węzły, Miejsca Obsługi Podróżnych, ale również nowy most na Wiśle zastępujący dotychczasowy węższy obiekt.

GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami w 2020 r., natomiast faktyczna przebudowa ruszyła na przełomie 2022 i 2023 r. Była uciążliwa dla kierowców, pomimo że prace prowadzono przy zachowaniu ciągłości ruchu — przez cały okres utrzymywano po dwa pasy w każdym kierunku. To wymagało częstych zmian organizacji ruchu, wytyczania nowych objazdów placu budowy, ustawiania dodatkowych sygnalizacji świetlnych i ograniczeń prędkości. Podróż z Warszawy w kierunku Płońska w godzinach szczytu potrafiła trwać nawet półtorej godziny, a w wakacje weekendy lub w przypadku kolizji drogowej jeszcze dłużej. W drugą stronę było dokładnie tak samo.

Kierowcy mogą nieco odetchnąć, ale to jeszcze nie koniec utrudnień drogowych spodziewanych w tym rejonie. Należy zaznaczyć, że to ostatni kierunek wylotowy ze stolicy, który nie jest jeszcze trasą ekspresową.

Droga ekspresowa S7 Płońsk - Czosnów
Droga ekspresowa S7 Płońsk - CzosnówŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Kiedy droga S7 dotrze do Warszawy?

Przed nami przebudowa odcinka znajdującego się najbliżej miasta oraz zmiana "wylotu" trasy przez Łomianki. Jak poinformowała GDDKiA, Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie w sprawie wydania decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla 9-kilometrowego fragmentu S7 Czosnów–Kiełpin. Po uzyskaniu wszystkich zgód prace budowlane mogą ruszyć w pierwszym kwartale 2026 r. Równolegle trwa rozpatrywanie roszczeń wykonawcy dotyczących terminu realizacji i finansowania.

Dla ostatniego odcinka o długości 12,9 km, od Kiełpina do Warszawy, trwają prace nad dokumentacją projektową. To najbardziej skomplikowany fragment. GDDKiA informuje, że zgodnie z harmonogramem odbiór dokumentacji planowany jest na drugi kwartał 2026 r. Następnie, po uzyskaniu decyzji ZRID, Dyrekcja ogłosi przetarg na wybór wykonawcy, który zrealizuje budowę tego fragmentu S7.

Droga S7 w Warszawie
Droga S7 w WarszawieGDDKiA

Projektowany odcinek obejmuje trasę od Kiełpina na południe, aż do przedłużenia Trasy Armii Krajowej w Warszawie i połączenia z drogą S8 na węźle Warszawa Północ. Przewidziano poprowadzenie drogi po nowym przebiegu – jedynie początkowy fragment będzie powiązany z obecną ul. Kolejową w Dziekanowie Leśnym, nie będzie dalej przebiegać przez Łomianki. Projekt zakłada także budowę nowych węzłów oraz likwidację kolizyjnych skrzyżowań.

Warto podkreślić, że zgodnie z aktualnymi planami, na terenie dzielnic Bemowo i Bielany droga S7 zostanie poprowadzona w tunelach. To rozwiązanie ma na celu ograniczenie wpływu trasy na otoczenie i poprawę bezpieczeństwa ruchu w tej części Warszawy. Faktyczne prace budowalne powinny ruszyć w 2028 r.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu