Logo
WiadomościAktualności88. Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Detroit

88. Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Detroit

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Menedżerowie i szefowie firm motoryzacyjnych są w Detroit w dobrych humorach - mimo że w 2003 roku sprzedano w USA 16,7 mln aut, czyli o 1 proc. mniej niż w 2002 roku.

88. Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Detroit
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
88. Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Detroit

Niemal każda firma albo odnotowała wzrost produkcji, albo poprawiła wynik finansowy, albo realizuje program restrukturyzacji. Rynek USA należy do największych na świecie. Tutaj każdy producent stara się z "samochodowego tortu" wykroić kawałek dla siebie. O amerykańskiego klienta biją się firmy z USA, Europy i Azji. Do wielkiej trójki - GM-u, Forda, DaimleraChryslera - dołączyła Toyota, a także Volkswagen i Renault z Nissanem. Za nimi jest Honda, BMW i Hyundai (nie licząc marek amerykańskich należących do wspomnianej wielkiej trójki).Teraz każdy chce być w czołówce sportowego segmentu. Mercedes-Benz SLR z 626 KM jest już do kupienia (wrażenia z jazd na str. 18). Cóż znaczy jednak 626 koni SLR-a przy Chryslerze ME Four-Twelve o mocy 850 KM? I nie jest to zwyczajny concept car, lecz prototyp, który przeszedł już wiele badań i prób. Auto może pędzić z prędkością 400 km/h, a 60 mil/h (96,7 km/h) osiąga w 2,9 s! Nowe Ferrari 612 Scaglietti, świętujące tu swoją światową premierę, ma "tylko" 540 KM pod maską, osiąga 315 km/h, a do "setki" przyspiesza w 4,2 s! Cóż w tej sytuacji mają powiedzieć zagorzali zwolennicy Chevroleta Corvetty, której szósta generacja została wyposażona w silnik 6.0 o mocy 400 KM?Jeszcze gorzej zapewne powinni się czuć fani Forda Mustanga świętującego tryumfalny powrót na rynek - jego silnik ma tylko 300 KM. Wszystko wynagradza im cena poniżej 20 tys. dolarów, pewnie dlatego w br. sprzedaż tego auta zaplanowano na 180 tys. sztuk.Ford konsekwentnie wraca do nazw słynnych modeli. Po GT 40 i Mustangu przyszła kolej na Cobrę z roku 1960. Concept car Shelby Cobra wyposażono w silnik V10 o mocy 605 KM. Może rozwijać 323 km/h. Zapewne wejdzie do producji, gdyż - jak twierdzi J. Mays, designer, a jednocześnie wiceprezydent Forda - w ten sposób zostanie skompletowana trójka legendarnych aut tej firmy.Na drugim biegunie znalazły się propozycje między innymi Hondy i Mercedesa. Honda przedstawiła concept car pod nazwą SUT (Sport Utility Truck). Trucki, czyli pikapy, są niezwykle popularne w USA. Praktycze i pojemne traktowane były do niedawna jako tzw. woły robocze. Dziś Honda stara się przekonać Amerykanów, że pikap może mieć sportowy charakter.Mercedes poszedł inną drogą. Zaproponował studyjny Vision Grand Sports Tourer. Szersza relacja z salonu samochodowego w Detroit już w 3 numerze AŚ (poniedziałek 19 stycznia).Józef Szewczyk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: