"Bawarczyk" z Ingolstadt pojawi się w trzech wariantach, tworząc rodzinę złożoną ze sportowego trzydrzwiowego hatchbacka, praktycznego pięciodrzwiowego Avanta i przystosowanego do jazdy w nietrudnym terenie Allroada quattro. Ten tercet odegrać ma rolę pioniera wśród szlachetnie urodzonych modeli klasy kompakt. Najgroźniejsi niemieccy rywale - BMW i Mercedes - mają tu do zaoferowania tylko po jednym wariancie.W tej klasie bardzo ważne są pieniądze. Po zbyt ambitnym ustaleniu ceny na A2, które o mało nie doprowadziło do wyeliminowania tego modelu z rynku, Audi z pewnością nie popełni podobnego błędu. Gdy następca A3, nazwany roboczo AU350, wejdzie do seryjnej produkcji w listopadzie 2002 roku, podstawowy wariant napędzany 102-konnym silnikiem nie powinien kosztować ani euro więcej niż aktualny model. Może być wprawdzie znacznie droższy niż porównywalnie wyposażony i zmotoryzowany Volkswagen Golf, ale od BMW compacta powinien pozostać wyraźnie tańszy.Hatchback plus Avant plus Allroad quattroWariant trzydrzwiowy wprowadzony zostanie na rynek pod koniec 2002 roku, wydłużony model pięciodrzwiowy o charakterze kombi pojawi się jesienią 2003 roku. Seryjna odmiana studyjnego Steppenwolfa, auta prezentowanego od zeszłego roku na stoiskach wystawowych Audi, mogłaby wejść do sprzedaży na początku 2004 roku, najprawdopodobniej jako Allroad quattro.Ewolucja zamiast rewolucji - to dewiza designerów Audi. Najważniejsze różnice stylistyczne polegają na nadaniu A3 sportowych proporcji, mocniejszym zaznaczeniu sylwetki klina, zmniejszeniu powierzchni okien oraz zmianie przebiegu szczelin w okolicy zderzaków, osłony chłodnicy, maski, drzwi i dachu.Nie da się jednak ukryć, że styliści Audi pod kierownictwem Petera Schreyera wykonali kawał solidnej roboty. Nowe A3, takie jakie prezentujemy na pierwszych komputerowo retuszowanych zdjęciach, może zachwycić swoją czystą, techniczną, zgeometryzowaną formą. Takie same wrażenia wzbudzało przed kilku laty TT.Dłuższy i szerszy, za to bardziej płaskiWiększe, 16-calowe koła służą nie tylko atrakcyjnemu wyglądowi, ale i skuteczniejszemu hamowaniu i lepszemu trzymaniu się drogi. Audi w ogóle stawia na wzrost wymiarów A3. Samochód urośnie o 5 cm wzdłuż i o 3 cm wszerz. Dla odmiany wysokość będzie o 1 cm mniejsza. Architektura kompaktowego Audi bazuje na nowej volkswagenowskiej platformie PQ35, z której w przyszłości skorzystają także Seat Toledo, Skoda Octavia oraz VW Beetle, Bora i Golf. Ponieważ niezależne zawieszenie tylnych kół należy wśród kompaktów już do dobrego tonu, następne A3 otrzyma nowoczesną oś czterowahaczową, która według założeń producenta ma być jeszcze lepsza niż tylna oś Focusa, uważana za wzorzec w tej klasie.To skomplikowane i raczej kosztowne rozwiązanie zapewnić ma modelom Grupy Volkswagena nową jakość w dziedzinie komfortu i właściwości jezdnych. Na tym jednak nie koniec. Także konstrukcja przedniej osi z kolumnami resorującymi zostanie istotnie zmieniona.Mimo bardziej skomplikowanego zawieszenia, sztywniejszego nadwozia i pokaźniejszych rozmiarów masa własna A3 wzrosnąć ma tylko nieznacznie, bo do 1150 kg. Do nowości należeć będą większe hamulce, elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy oraz wykonana z lekkiego stopu rama pomocnicza.Do wyboru będą dwa rozmiary opon: 205/55 na 16-calowych felgach i 225/45 na obręczach 17-calowych. Wszystkie A3 otrzymają alufelgi seryjnie, natomiast te większe standardowo instalowane będą w S3.Program silników zmieni się zupełnie w stosunku do obecnej oferty. Do wyboru będą jednostki napędowe o pojemności skokowej 1,6-3,2 l i mocy 102-280 KM, w tym trzy nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI oraz dwa turbodiesle TDI - 100- i 130-konny. Oczywiście, nie wszystkie wersje dostępne będą z napędem quattro. Najmocniejsza - S3 (3.2 24V, 280 KM) oferowana będzie seryjnie z napędem na obie osie.W opcji komfort jak w klasie wyższejAudi przewiduje, że nowe A3 produkowane będzie jak dotychczas w trzech liniach wyposażeniowych Attraction, Ambition i Ambiente. Model podstawowy zaopatrzony zostanie standardowo w zamek centralny sterowany pilotem na fale radiowe, wygodniejsze niż dotychczas fotele, trzy zagłówki na tylnej kanapie, dodatkowe schowki, listwy ochronne w kolorze nadwozia i zupełnie nowy kokpit z aluminiowymi aplikacjami.Za dodatkową opłatą A3 wyposażane ma być w automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę i reflektory biksenonowe. Zmodyfikowany układ nawigacji satelitarnej udostępniony zostanie za mniejsze niż obecnie pieniądze.Czy Audi uda się nawiązać równorzędną walkę ze swoimi najpoważniejszymi konkurentami z Monachium i Stuttgartu, pokaże czas. Pewne jest, że producent z Ingolstadt wraz z nową generacją A3 zaoferuje luksusowe auto w gronie kompaktów i jako jedyne w tej klasie z napędem na cztery koła, silnikiem V6 i bezstopniową automatyczną przekładnią Multitronic.
Galeria zdjęć
A3: odważny numer
A3: odważny numer
A3: odważny numer