- Instytut Transportu Samochodowego zbadał płyny do mycia szyb i reflektorów dostępne na polskich stacjach paliw
- Aż 80 proc. produktów nie spełnia deklaracji jakościowych producentów
- Najczęstsze problemy to zamarzanie płynów poniżej deklarowanej temperatury oraz błędne oznakowania
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Zamarzające w przewodach, nieskuteczne i toksyczne — tak w skrócie można opisać wiele płynów do spryskiwaczy, które są dostępne na polskim rynku. Według najnowszych badań Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), aż 8 na 10 produktów nie spełnia deklaracji producentów. Problem może wydawać się błahy, ale jedna mroźna noc wystarczy, by niesprawny system spryskiwaczy stworzył zagrożenie na drodze.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Zamarzł płyn do spryskiwaczy? Ten sposób jest tak prosty, że mało kto na niego wpada
Czy płyny do spryskiwaczy, które można kupić na stacjach są dobrej jakości? Niekoniecznie
Najnowsze analizy ITS wykazały, że około 80 proc. płynów do mycia szyb i reflektorów dostępnych w polskich sklepach nie spełnia deklarowanych parametrów. Najczęściej problem dotyczy temperatury krystalizacji — momentu, w którym płyn zamarza i traci swoje właściwości. W badaniach wykazano, że płyny reklamowane jako odporne na temperatury do -20 st. C często zamarzają już przy -18/-19 st. C. Choć różnica może wydawać się niewielka, w praktyce oznacza to zablokowanie systemu spryskiwaczy, a w niektórych przypadkach także zamarzanie płynu na szybie.
Czy każdy "zimowy" płyn do spryskiwaczy naprawdę jest zimowy?
Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS, podkreśla, że nawet minimalne różnice w deklarowanej i rzeczywistej odporności na mróz mogą mieć poważne konsekwencje dla kierowców. Wskazuje, że jedna noc z temperaturą -15 st. C wystarczy, by płyn niespełniający norm zamarzł w układzie natryskowym, co uniemożliwia jego użycie w krytycznych momentach.
— Te 1-2 stopnie robią znaczącą różnicę, zwłaszcza jeśli oczekujemy -20 st. C wpisanych na etykiecie, bo wystarczy tylko jedna noc z temperaturą -15 st. C i płyn może zamarznąć w układzie natryskowym — podkreśla Ewa Rostek, współautorka badań i kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS
Jakie są problemy z jakością płynów do spryskiwaczy na polskim rynku?
W trakcie badań przeanalizowano ponad 100 produktów dostępnych na rynku. Poza problemami z temperaturą krystalizacji zwrócono uwagę na błędne oznakowania płynów. Część produktów zimowych była oznaczona jako "-15 st. C", co wskazuje raczej na płyny przejściowe, a nie pełnoprawne zimowe. ITS zauważa również, że nawet niektóre certyfikowane produkty nie przechodzą testów jakościowych, choć w takich przypadkach dystrybutorzy często wycofują wadliwe partie z obrotu.
Jesień i zima to okresy, w których widoczność na drodze jest szczególnie ważna. Smugi, tłuste warstwy czy niedomyte szyby mogą rozpraszać światła innych pojazdów, utrudniając ocenę odległości i zwiększając ryzyko wypadków. Płyny dobrej jakości nie tylko skutecznie usuwają brud i sól, ale także zapewniają odporność na niskie temperatury, co jest kluczowe w trudnych warunkach atmosferycznych.
Dlaczego w płynach do spryskiwaczy jest toksyczny metanol?
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń związanych z płynami do spryskiwaczy jest stosowanie metanolu. Choć jest to tani i skuteczny środek obniżający temperaturę krystalizacji, metanol jest silnie toksyczny. Może drażnić skórę, oczy, a jego opary, zwłaszcza w zamkniętej kabinie samochodu, są niebezpieczne dla zdrowia. Wdychanie stężeń powyżej 3 proc. może powodować zawroty głowy i pieczenie oczu.
Mimo że w 2004 r. wprowadzono zakaz stosowania metanolu w chemii gospodarczej, unijne regulacje dopuściły jego ograniczone użycie od 2010 r. Niestety, nie wszyscy producenci przestrzegają zasad dotyczących oznakowania. Zdarza się, że na opakowaniach brakuje charakterystycznych piktogramów ostrzegających przed toksycznością lub specjalnych zabezpieczeń chroniących dzieci przed przypadkowym kontaktem z niebezpieczną substancją.
Dlaczego jakość płynów do spryskiwaczy ma znaczenie?
Zmienne warunki pogodowe, szczególnie w okresie zimowym, sprawiają, że jakość płynów do spryskiwaczy nabiera szczególnego znaczenia. Jak zauważa Ewa Rostek, współczesne zimy są łagodniejsze, ale charakteryzują się dużymi wahaniami temperatur. Nawet krótkotrwałe przymrozki mogą zaskoczyć kierowców, a mniej odporny płyn może zamarznąć w przewodach lub na szybie, tworząc cienką warstwę lodu trudną do usunięcia podczas jazdy.
Jaki płyn do spryskiwaczy wybrać?
ITS radzi także, jaki płyn do spryskiwaczy wybrać. Wskazuje, że niewłaściwy preparat może zamarzać w przewodach i na szybach, ograniczać widoczność, a nawet uszkadzać elementy samochodu.
- Wybierajmy płyny odporne na niskie temperatury — o temperaturze krystalizacji co najmniej -20 st.C, a w chłodniejszych regionach kraju -25 st.C lub niższej. Zbyt "słaby" płyn może zamarznąć już przy -10 st.C i unieruchomić system spryskiwaczy.
- Unikajmy produktów z metanolem. Płyny zawierające powyżej 3 proc. alkoholu metylowego są toksyczne — mogą podrażniać oczy, skórę i drogi oddechowe, a ich opary kumulują się w kabinie pojazdu.
- Wybierajmy płyny oznaczone "Certyfikatem Zgodności" lub "Znakiem bezpieczeństwa "B". Atest potwierdza, że produkt przeszedł badania laboratoryjne i nie uszkodzi elementów pojazdu.
- Nie kupujmy najtańszych, nieatestowanych preparatów. Tego typu płyny mogą zawierać nieodpowiednie rozpuszczalniki, które niszczą gumowe pióra wycieraczek, uszczelki szyb i matowią lakier, zwłaszcza przy długotrwałym stosowaniu.
- Sprawdźmy opakowanie i etykietę. Butelka powinna mieć zabezpieczenie przed otwarciem przez dzieci, a etykieta — wyraźnie określoną temperaturę krystalizacji i skład.
- Dopasujmy płyn do sezonu. Płyny oznaczone jako "-15 st.C" to tzw. produkty przejściowe — nadają się na jesień, ale nie na mroźną zimę.
- Kontrolujmy stan płynu i uzupełniajmy go regularnie. Płyn z czasem traci właściwości, szczególnie gdy jest rozcieńczany wodą.
- Wietrzmy kabinę przy częstym użyciu spryskiwaczy. Dzięki temu ograniczymy wdychanie oparów alkoholu i poprawimy bezpieczeństwo jazdy.
- Nawet najlepszy płyn do szyb nie spełni swojej roli, jeśli pióra wycieraczek będą stare i nie będą przylegały właściwie do powierzchni szyby!
- Przeczytaj także: Zaczęło się. Policja sprawdza kierowcom szyby. Zaparowane? Mandat. Mamy na to sposoby. Jeden działa od razu