Tym razem w okolicach Wiednia zaliczyliśmy dwie premiery. Nowy silnik w Alfie 159 oraz luksusowo-sportowa wersję Ti.
W stylizowanej kabinie Alfa Romeo 159 Ti siedzi się nisko, jak przystało na typowo sportowy samochód. Jednak kierowca czuje się w tym aucie wyjątkowo, jak w żadnym innym w tej klasie. Bardziej niż komfortowe są przednie fotele, a ich boczne trzymanie jest lepsze, typowe GT.
W porównaniu z wersją podstawową Alfy 159 w tej wersji obniżono o 20 mm podwozie, a zawieszenie jest twardsze, w czym zasługę mają nie tylko zmodyfikowane sprężyny i amortyzatory, ale także 19-calowe koła z wyjątkowym designem. Efekt jest naprawdę odpowiedni. Na zakrętach auto nachyla się minimalnie, ale nawet na dobrych drogach austriackich zawieszenie było dla nas bardzo twarde. Szerokie opony zapewniają odpowiednią przyczepność na drodze. Układ kierowniczy działa precyzyjnie, a trochę sztywniejsza jest dźwignia zmiany biegów.
Przejdźmy jednak do najważniejszego , którym jest nowy silnik z turbodoładowaniem, który także mogą wybrać nabywcy samochodów marki Lancia oraz innych modeli Alfa Romeo. Włosi nie ukrywają, że nowa jednostka z żeliwnym blokiem swoje początki miała już przed 15 laty i napędzała modele Coupe i Barchetta. Co prawda blok pozostał ten sam, ale znacznie zmieniła się technika, do której należy zaliczyć bezpośredni wtrysk paliwa, system zmiennej regulacji faz rozrządu, aluminiową głowicę oraz zmodyfikowane sterowanie.
Znawcy włoskiej marki twierdzą, że nowy silnik z żeliwnym blokiem jest o wiele lepszy od dotychczas stosowanego produktu koncernu GM.
Czterocylindrowa jednostka benzynowa z żeliwnym blokiem ma w Alfach długą tradycję. Po raz pierwszy pojawiła się pod koniec lat sześćdziesiątych minionego stulecia. Alfa nie chciała jednak żyć przeszłością o czym świadczą parametry nowego wcielenia. Moc maksymalna wynosi 147 kW przy 5000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy uzyskuje się już przy 1400 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiąga w ciągu 7,7 sekundy oraz prędkość maksymalną 235 km/h.
Podczas rozpędzania pojazdu przekonaliśmy się, że silnik rozkręca się z dużą ochotą. Już na niskich obrotach poczujemy dobre parametry momentu, ale silnik najlepiej pracuje w zakresie 2500-300 obr./min.
Od 3000 obr./min TBi przyspiesza naprawdę skutecznie, a czerwone pole obrotomierza zbliża się wyjątkowo szybko. Wyznaczono je na granicy 6000 obr./min, ale w rzeczywistości elektronika wyłączy wtryskiwacze już o 200 obr./min wcześniej. Jeżeli dla porównania damy silnik innej marki, który z turbosprężarka osiąga 7500 obr./min, to w tym przypadku inżynierowie z Alfy pozostali z tyłu.
Do szybkiej jazdy mamy do dyspozycji 3000 obr./min, przy których silnik 1,75 TBi zapewnia Alfie odpowiednią dynamikę.
Fiat stworzył silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który ma walczyć o jak najlepszą pozycję na rynku. Tym samym inni producenci mają o jedno zmartwienie więcej.
Alfa Romeo 159 - nowy silnik 1.75 TBi | ||
Model | Alfa Romeo 159 | Alfa Romeo 159 SW |
Silnik | 1.75 TBi | 1.75 TBi |
Pojemność skokowa [cm3] | 1742 | 1742 |
Cylindry/zaworyy | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW / obr./min] | 147/5000 | 147/5000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min] | 320/1400 | 320/1400 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 235 | 233 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 7,7 | 7,9 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 8,1 | 8,3 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1430 | 1480 |