Sercem systemu MultiAir jest elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi, który pozwala na zmniejszenie spalania o 10 proc. (m.in. dzięki dawkowaniu zasysanego powietrza przez zawory ssące, bez konieczności użycia przepustnicy) i emisji substancji szkodliwych. Inżynierowie z Fiat Powertrain Technologies zapewniają, że w porównaniu z tradycyjnym silnikiem o takiej samej pojemności nowe rozwiązanie gwarantuje też wzrost mocy (do 10 proc.) i momentu obrotowego (do 15 proc.).
Tym razem (w przeciwieństwie do systemu common rail) Fiat nie zamierza się dzielić nową technologią, tzn. firma nie planuje udostępniania rywalom opatentowanych rozwiązań technicznych. Znajdą się one za to szybko w innych silnikach modeli grupy Fiata, m.in. w jednostce benzynowej o pojemności 0,9 l oraz w dieslach.
Podczas jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić auta z nowymi silnikami turbo i trzeba przyznać, że wrażenia są bardzo pozytywne. Nie mogliśmy oczywiście zweryfikować zapewnień o mniejszym spalaniu, za to w pełni potwierdziły się deklaracje o elastyczności. Żegnaj, dziuro turbinowa! Motory reagują na wciśnięcie gazu przy tak niskich prędkościach obrotowych, przy których nie próbowalibyśmy obciążać silnika konwencjonalnego.
MiTo jeździ się tym przyjemniej, że jego zawieszenie daje pokaźny margines bezpieczeństwa nawet w zestawieniu z najmocniejszym motorem. Jednocześnie z wprowadzeniem nowych silników usunięto kilka niedostatków samochodu. MiTo ma m.in. krótszą o 2,5 cm dźwignię biegów oraz zmodyfikowane nastawy układu kierowniczego i zawieszenia.
W salonach powinno pojawić się na przełomie września i października. Nie znamy jeszcze cen, ale zapewniono nas, że wersje z silnikami MultiAir będą tylko nieznacznie droższe od dotychczas oferowanych.
PODSUMOWANIEGdy prawie wszyscy płaczą i przeklinają kryzys, Alfa jako jedna z nielicznych marek odnotowuje wzrost sprzedaży (+8,7 proc. w okresie od stycznia do sierpnia w porównaniu z ubiegłym rokiem).MiTo z silnikami MultiAir może te rezultaty poprawić, bo świetnie wpisuje się w obecną rzeczywistość – zadowoli kierowców, którzy pragną cieszyć się przyjemnością z jazdy, i tych, którzy chcą zmniejszyć rachunki za paliwo i ekologiczne koszty prowadzenia szybkiego auta.