Przykładem jest DaimlerChrysler, który niebawem wprowadzi w Europie markę Dodge, Ford rozpocznie sprzedaż sportowego Mustanga, a General Motors poza zwiększeniem ilości luksusowych Cadillaców i Corvette zaoferuje wybrane modele GMC. Przepływ modeli i pomysłów na szczęście nie odbywa się tylko w jednym kierunku. Okazuje się, że w USA europejska stylistyka ma także swoich zwolenników. Przykładem tego są dwa modele Saturna: Aura i Sky, które debiutowały na salonie w Detroit. Marka ta co prawda nie będzie sprzedawana w Europie, ale jej nowe auta wykorzystają wiele elementów stworzonych przez biura projektowe GM Europe. Co ciekawsze, w minimalnie zmienionych wcieleniach będą sprzedawane na europejskim rynku pod marką Opla i Vauxhalla. W kierunku klasy średniej i wyższejSaturn Aura na pierwszy rzut oka przypomina Opla Vectrę, a właściwie połączenie Vectry i Astry III. Auto powstało na platformie Epsilon (stosowana także w Saabie 9-3) zaprojektowanej dla rynku europejskiego. Wkrótce wykorzysta ją m.in. nowy Fiat Croma, a w przyszłości także następca Alfy Romeo 156. Amerykański model to elegancka limuzyna klasy średniej z wyraźnie sportowym charakterem. Robert Lutz, wiceszef General Motors, stwierdził, że ma szansę zdobyć klientów, którzy obecnie decydują się np. na Hondę Accord czy Volkswagena Passata. Aura wyróżnia się trapezoidalnymi reflektorami, masywnym grillem, zderzakiem zintegrowanym ze spoilerem i szerokimi listwami progowymi. Wystające nadkola nadają mu muskularny wygląd i agresywność. Wyrazistą stylistykę znajdziemy także w tylnej części nadwozia, gdzie lampy (wykorzystujące technologię LED) wcinają się w błotniki, a chromowana listwa wieńczy klapę bagażnika. Podwójny wylot rury wydechowej wystającej spod środkowej części zderzaka to także mocny sportowy akcent, podobnie jak 19--calowe felgi z polerowanego aluminium. Interesującym dodatkiem jest czteroczęściowy, panelowy, panoramiczny dach. Wiele wskazuje na to, że design Aury to również przedpremierowy pokaz face liftingu Opla Vectry. Ten ostatni w nowym wcieleniu zostanie zaprezentowany jesienią podczas salonu samochodowego we Frankfurcie i wkrótce po tym wejdzie do sprzedaży.Wnętrze auta stanowi nowoczesną interpretację luksusu. Jest bardzo przestronne i wykończone materiałami doskonałej jakości: skórzaną tapicerką w stylu rustykalnym, chromem i aluminium. W wyposażeniu m.in. pełna elektryczna regulacja foteli, automatyczna klimatyzacja, odtwarzacz audio oraz najnowsza generacja systemu OnStar Gen 6.1 z układem rozpoznawania głosu, nawigacją satelitarną, serwisami informacyjnymi (np. o sytuacji na drogach, najbliższych kinach, restauracjach itp.), powiadamianiem o wypadku (General Motors jest pierwszym na świecie producentem aut z systemami bezpieczeństwa działającymi przed kolizją, w trakcie i potem) czy wreszcie lokalizacją postoju auta w przypadku kradzieży. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać będą przednie i boczne airbagi, kurtyny powietrzne, czterokanałowy ABS z kontrolą trakcji i systemem StabiliTrak będącym odpowiednikiem ESP. Należy oczekiwać, że podobną listę wyposażenia znajdziemy w produkcyjnej wersji topowej.Aura na rynku amerykańskim otrzyma 6-cylindrowy silnik o poj. 3,6 l i mocy 250 KM (producent rozważa także wprowadzenie limitowanej serii z jednostką o mocy powyżej 300 KM). Napęd na przednią oś przenoszony będzie poprzez 6-stopniową, automatyczną skrzynię biegów z trybem sekwencyjnej zmiany przełożeń.W sprzedaży auto pojawi się w połowie 2006 roku.Stworzony specjalnie dla młodych klientówNazwa Sky pojawiła się po raz pierwszy trzy lata temu podczas salonu w Detroit. Zaprezentowany wówczas koncept spotkał się z ciepłym przyjęciem publiczoności i to zdecydowało o wdrożeniu go do produkcji seryjnej. Model finalny - tegoroczny debiutant - powstał po szczególnym uwzględnieniu opinii potencjalnych, młodych klientów. Właśnie dzięki ich uwagom nowy Sky jest autem szalenie atrakcyjnym. Zaprojketowany został na platformie Kappa stworzonej dla sportowych aut GM. Wykorzystuje ją obecnie Pontiac Solstice, a niebawem pojawi się także w Oplu GT i nowej generacji Speedstera. Ten ostani będzie właściwie bliźniaczą konstrukcją Saturna Sky.Wygląd małego roadstera budzi emocje. 18-calowe, aluminiowe felgi i smukła, lekko wznosząca się linia boczna w połączeniu z potężnym przednim zderzakiem i dodatkowymi wlotami powietrza na błotnikach oraz subtelnie zaokrąglona tylna część nadwozia z łezkowatymi lampami tworzą piękną i dynamiczną kompozycję. Sportowego ducha zachowano w dwuosobowym wnętrzu utrzymanym w dwubarwnej, czerwono-czarnej kolorystyce. Ze skóry wykonano tapicerkę, panele drzwi, pokrycie kierownicy oraz elementów kokpitu. Nie zapomniano o licznych chromowanych dodatkach. W przeciwieństwie do ascetycznego Speedstera Sky może pochwalić się bogatym wyposażeniem wpływającym zarówno na bezpieczeństwo, jak i komfort pasażerów. Rozstaw osi sięgający 2415 mm i wysunięte maksymalnie w rogi nadwozia koła mają zapewniać doskonałe właściwości jezdne i trzymanie się nawierzchni. Roadster wyposażony został w niezależne zawieszenie ze sprężynami Bilsteina oraz zębatkowy, wspomagany układ kierowniczy ułatwiający zachowanie kontroli nad autem. Konstruktorom udało się też idealnie rozłożyć masę pojazdu w stosunku 50/50, co dodatkowo zwiększa wyczucie podczas prowadzenia.Czystą przyjemność z jazdy zapewni czterocylindrowy silnik Ecotec o pojemności 2,4 l osiągający moc 170 KM i moment obrotowy 220 Nm. Do przeniesienia napędu na tylną oś Sky wykorzysta 5-stopniową manualną skrzynię biegów z charakterystycznym, krótkim drążkiem do zmiany przełożeń. Opcjonalnie oferowana będzie 5-stopniowa przekładnia automatyczna.Początek sprzedaży na rynku amerykańskim planowany jest pod koniec tego lub na początku przyszłego roku. Auto w podstawowej wersji ma kosztować mniej niż 25 tys. dolarów. Jego europejska odmiana pojawi się na rynku w przyszłym roku.Zobacz jak jeżdżą najnowsze modele Saturna:http://grafika.redakcja.pl/autoswiat/media/2007_Sky.movhttp://grafika.redakcja.pl/autoswiat/media/2007_Sky_L.movhttp://grafika.redakcja.pl/autoswiat/media/AURA_Concept.movhttp://grafika.redakcja.pl/autoswiat/media/AURA_Concept_L.mov
Amerykanie stawiają na Europę
Kurs dolara sprawia, że amerykańskie koncerny planują wprowadzenie większej ilości modeli produkowanych w USA na rynek europejski. Prosty rachunek ekonomiczny sprawia, że limuzyny klasy wyższej czy SUV-y dotychczas nieoferowane na Starym Kontynencie mogą swobodnie konkurować z lokalną ofertą.