pojawiła się moda na duże samochody osobowe napędzane najmocniejszymi 8-cylindrowymi silnikami. Powojenna era światowej motoryzacji okazała się wielkim wyścigiem producentów o stworzenie limuzyny o niepowtarzalnych kształtach, wyposażeniu i mocy silnika. Już pierwsze auta z tego okresu, jak m.in. Buick, miały atrapę wlotu powietrza do chłodnicy przypominającą paszczę rekina. Złośliwi nazywali ją "grymasem dolara". Niewątpliwie ówcześni styliści swoimi działaniami dążyli do stworzenia samochodu w kształcie wielkiej ryby bądź rakiety. Te dwa kierunki były widoczne we wszystkich modelach amerykańskich aut z lat 50. Najbardziej charakterystyczne elementy tych aut to m.in. chromowane osłony wlotu powietrza do chłodnicy i elementy błotników, duże wieloelementowe reflektory, podobnie jak i wydumane tylne światła zespolone. To wszystko wkomponowane w nadwozie znacznych rozmiarów. Podobnie jak najwyższy stopień komfortu i wielkość silnika. Znakomitą widoczność zapewniała duża, panoramiczna szyba czołowa, która po raz pierwszy zastosowana została w takich modelach, jak m.in. Oldsmobile Fiesta, Buick Skylark i Cadillac Eldorado. W 1955 roku standardowym silnikiem była jednostka V8 o pojemności przynajmniej sześciu litrów i mocy 250-300 KM, którą obowiązkowo wyposażono w automatyczną, trzystopniową skrzynię biegów. Rozwój wielkich silników zahamowany został jednak w 1972 roku przez światowy kryzys paliwowy oraz coraz większe restrykcje w zakresie emisji szkodliwych spalin. Producenci prześcigali się w liczbie montowanych elementów chromowanych. Prawdziwym rekordzistą okazał się Buick (model z roku 1958), w którym zastosowano aż 160 kg takich dodatków. Jest to rekord wszech czasów. Składany, wieloelementowy dach, sterowany mechanizmem elektrohydraulicznym po raz pierwszy zastosował w 1957 roku Ford do modelu Galaxie Skyliner. Był to zresztą wówczas najdroższy model samochodu tej marki. Cadillac Sixty Special Fleetwood z 1958 roku uważany jest za ekstrawagancki. Jego znaki szczególne to podwójne reflektory, wielkie płetwy na tylnych błotnikach oraz charakterystyczny pojemnik na koło zapasowe. Producent wśród bogatego wyposażenia oferował także tempomat - za niecałe 100 dolarów. Warto wiedzieć, iż także już w latach 50. w amerykańskich krążownikach niemalże standardowym wyposażeniem były takie, jak się wydaje bardzo nowoczesne dobrodziejstwa, jak m.in. elektrycznie opuszczane szyby, elektrycznie ustawiane fotele, tempomat, klimatyzacja czy zmiana ustawień położenia koła kierownicy. Prekursorami okazały się największe koncerny - General Motors z markami: Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile, Buick i Cadillac; Ford Motor Company wraz z markami: Ford, Edsel, Mercury i Lincoln oraz Chrysler Corporation reprezentowany przez: Plymoutha, Dodge'a, DeSoto, Chryslera i Imperiala. Konkurencji nie wytrzymały egzystujące z powodzeniem w czasach przedwojennych mniejsze, samodzielne firmy, np.: Hudson, Kaiser, Frazer, Nash, Packard, Studebaker. Chevrolet - marka, którą w 1911 roku stworzyli Louis Chevrolet, syn szwajcarskiego zegarmistrza i William Durant, późniejszy szef General MotorsFirma zasłynęła wprowadzeniem wysokich standardów jakości, bezpieczeństwa i konkurencyjnych cen. W 1917 r. przejęta została przez koncern General Motors, który rozwinął je w swoje największe przedsiębiorstwo. Już w 1920 r. osiągnął najlepsze wyniki sprzedaży i pokonał Forda. Od tego momentu Chevrolet stał się jedną z najpopularniejszych marek amerykańskich, a wiele modeli zostało wielkimi przebojami rynku, jak m.in. Corvette.Cadillac - Przedsiębiorstwo utworzyli w 1903 r. Henry Leyland i William Murphy. Jego nazwa pochodzi od francuskiego założyciela Detroit z 1701 rokuPierwszy samochód tej marki powstał w 1906 roku i charakteryzował się znakomitym wykończeniem. Perfekcja techniczna stanowiła jedno z naczelnych haseł producenta, który w 1909 r. stał się częścią General Motors. W 1915 r. zaprezentowano pierwszy samochód tej marki z 8-cylindrowym silnikiem, co w następnych latach stało się specjalnością tej marki. W latach 50. Cadillac stał się jedną z najbardziej prestiżowych i luksusowych marek amerykańskich. Kolejne modele były coraz bardziej innowacyjne i ekstrawaganckie. Zasługę pierwszego szefa firmy, Leylanda, stanowiła normalizacja części zamiennych. Po raz pierwszy ze względu na wyjątkową precyzję wykonania można było je także stosować do innych samochodów. Jako pierwszy obrabiarki Cadillaca zastosował Ford. Buick - Szkot David Dunbar Buick w 1903 r. rozpoczął w Detroit produkcję prymitywnych pojazdówPierwsze samochody Buick Motor Car Company napędzane były 2-cylindrowymi silnikami górnozaworowymi i miały cierną przekładnię. W 1908 roku firma jako jedna z pierwszych przyłączyła się do koncernu General Motors. Samochody tej marki w latach 1908-1910 wygrały kilkaset wyścigów. Pierwszy Buick z silnikiem 6-cylindrowym miał premierę w 1914 r., ale już od 1931 r. montowano tylko jednostki 8-cylindrowe. W 1923 r. z taśmy zjechał milionowy samochód tej marki. Seryjnie montowano radio od 1938 r. Produkowano auta duże, wygodne i technicznie niezawodne, a przy tym konkurencyjnie tanie.