We wrześniu amerykańska spółka Chrysler rozpoczyna sprzedaż nowego SUV o nazwie Aspen, które zadebiutowało na początku roku podczas targów w Detroit. Swoimi wymiarami, mocą i wyposażeniem zmierza do ścisłej czołówki segmentu SUV, a Chrysler nazywa go „trzysetką między SUVami”.
Design Aspena bazuje na studium o nazwie Chronos, które Chrysler zaprezentował już w roku 1998. Stylistyka karoserii na pewno nie jest rewolucyjna i oferuje masywność typową dla dużych amerykańskich SUV. To wszystko podkreśla typowa dla Chryslera atrapa chłodnicy oraz 20-calowe koła. Na ekskluzywność samochodu wskazują najróżniejsze chromowane detale karoserii (listwy boczne, lusterka zewnętrzne, zewnętrzne klamki itp.). A że masywność auta nie jest tylko złudzeniem, potwierdzają jego rozmiary – 5101 mm długości, 1930 mm szerokości i 1887 mm wysokości.
We wnętrzu Aspen oferuje typowe dla dużych SUVów rozplanowanie deski rozdzielczej (włącznie z umieszczeniem drążka zmiany biegów pod kierownicą) oraz dominujący duży wyświetlacz na konsoli centralnej. Aspen oferowany jest w dwu odcieniach wykończenia wnętrza – w kolorze szarym i khaki, które dopełniają srebrne i drewniane elementy wykończenia. Fotele obite są dwukolorową skórą, kombinacją skóry i zamszu lub łatwym do czyszczenia materiałem. Aspen oferuje oprócz drugiego także trzeci rząd siedzeń. Przy złożonych siedzeniach przestrzeń bagażowa wynosi 1925 litrów, dzięki czemu Aspen pokonuje inne duże SUV. O przestronności wnętrza wiele powie także wartość rozstawu osi, która wynosi 3027 mm. Za dopłatą można wyposażyć wnętrze w system nawigacyjny, bezprzewodowe złącze Bluetooth czy radio satelitarne Sirius.
Chrysler skupił się również na biernych i czynnych systemachbezpieczeństwa, których w Aspenie jest ponad 30. Obejmują przede wszystkim tradycyjne systemy, jak ABS, EBD, ESP czy napinacze pasów bezpieczeństwa, ale również boczne poduszki powietrzne dla wszystkich rzędów siedzeń.
Pod maską znajdziemy jeden z dwu silników benzynowych. Podstawową jednostką jest 8-cylindrowiec o pojemności 4,7 l, oferujący 235 koni i 408 Nm. Silnik skonstruowano tak, by mógł spalać alkohol etylowy lub benzynę. Mocniejszym silnikiem jest 8-cylindrówka 5,7 l HEMI o mocy 335 KM i momencie obrotowym 503 Nm. Silnik ten wykorzystuje tzw. Multi Displacement System, znany z innych modeli koncernu, który umożliwia odłączenie dopływu paliwa do połowy cylindrów, zawsze wtedy gdy nie jest potrzebna maksymalna moc. Oba silniki oferowane są z 5-biegowym automatem.
Aspen w wersji 4x4 wykorzystuje jeden z dwóch napędów na cztery koła. Z mniejszym silnikiem oferowane jest sprzęgło międzyosiowe pracujące w zmiennym trybie AWD lub ze stałym rozdziałem momentu pomiędzy obie osie. Wraz z większą jednostką dostarczana jest przekładnia redukcyjna. W trybie automatycznym obie wersje rozdzielają napęd pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 48:52.
Zgodnie z komunikatem prasowym Chryslera samochód przeznaczony jest dla starszej generacji Amerykanów (40-55 lat), zwłaszcza dla rodzin, których roczny dochód wynosi 100 tys. dolarów.