Logo
WiadomościAktualnościAudi A3 obchodzi dziesięciolecie

Audi A3 obchodzi dziesięciolecie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Bestseller obchodzi jubileusz. Właśnie 10 lat temu firma Audi przedstawiła model A3, który zdefiniował nowy segment kompaktów klasy premium.

Audi A3 obchodzi dziesięciolecie
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Audi A3 obchodzi dziesięciolecie

Wrzesień 1996: debiut z sukcesem

Dzięki długości 4,15 m i rozstawowi osi 2,51 m model A3 pierwszej generacji był typowym przedstawicielem klasy kompaktowej. Jego aerodynamicznie czysty design nawiązał do rodziny nowych modeli Audi, których emocjonujące kształty zaprojektowano w przeciągu lat dziewięćdziesiątych. Szeroka karoseria i duży rozstaw kół, masywne słupki C i równy dach zapewniały temu nietypowemu kompaktowi elegancki wygląd coupe. Doceniono także sztywną konstrukcję karoserii, która pozwoliła A3 uzyskać dobre wyniki w testach zderzeniowych – w crashtestach EuroNCAP w 1998 roku Audi uzyskało doskonałe wyniki. Kilka miesięcy później jego bezpieczeństwo wzrosło dzięki wprowadzeniu ówczesnej nowości – bocznych airbagów, a w październiku 1998 w ofercie pojawiły się również kurtyny.

Wiosną 1999 model 3-drzwiowy otrzymał braciszka w postaci modelu 5-drzwiowego, który w kolejnych latach uzyskał 40-procentowy udział w całkowitej sprzedaży.

Model A3 zawdzięcza swój sukces także zastosowaniu najnowocześniejszych technologii w jednostkach napędowych i zawieszeniu. Już w czasie wprowadzenia na rynek otrzymał cztery poprzecznie ustawione 4-cylindrowce – trzy benzynowe i jeden wysokoprężny, które osiągały moc od 90 KM do 150 KM. Później rodzina silników rozrosła się o nowocześniejsze i mocniejsze jednostki.

Wiosną 1999 roku zadebiutowała topowa wersja A3 nazwana Audi S3. Pod maską zamontowano 1,8-litrowy silnik doładowany turbosprężarką, który oferował moc 210 KM i moment obrotowy 270 Nm, a od jesieni 2001 moc podwyższono do 225 KM. Audi S3 seryjnie oferowano z 6-biegową przekładnią ręczną i napędem na cztery koła Haldex. Przemyślany system napędu dopełniło tylne zawieszenie wielowahaczowe.

Do skończenia produkcji pierwszej generacji w połowie roku 2003 sprzedano 881.000 sztuk modelu A3, w tym 360.000 trafiło na rynek niemiecki.

Druga generacja A3: kolejny sukces

Jeżeli prezentację pierwszego Audi A3 można nazwać sukcesem, to druga generacja, debiutująca w maju 2003 roku, odniosła hipersukces. Rozstaw osi 3-drzwiowego modelu wydłużył się do 2,58 m, dzięki czemu zwiększyła się przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń. Długość auta wynosi 4,21 m, a 5-drzwiowy Sportback (jesień 2004) jest jeszcze o 70 mm dłuższy, dzięki czemu uzyskano bagażnik o pojemności 370 – 1100 litrów.

Atrakcyjna karoseria A3 jest zarówno masywna, jak i bezpieczna, wszystkie duże ubezpieczalnie przyznały nowemu modelowi najwyższy stopień biernego bezpieczeństwa. Udana koncepcja auta znajduje odbicie również w małej utracie wartości używanych A3 – ceny trzyletnich aut utrzymują się na poziomie 69% ceny nowego auta.

Również druga generacja A3 przesunęła designem i wykończeniem wnętrza granicę standardu w swojej klasie. Razem z nową jednoczęściową atrapą chłodnicy miejsce pracy kierowcy wyposażono w nową kierownicę. Dodano także nowe high-tech elementy wyposażenia, jak złącze dla iPoda, adaptowalne reflektory czy podgrzewanie tylnych siedzeń.

Auto napędzane jest sześcioma silnikami benzynowymi 1,6 do 3,2 l oraz trzema wysokoprężnymi 1,9 – 2,0 l. Prawie wszystkie jednostki wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa FSI, TFSI lub TDI.

Najmocniejszą jednostką jest 6-cylindrówka o pojemności 3,2 litra o mocy 250 KM, za nim mieści się nowoczesny 2-litrowy silnik turbo 2,0 TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 200 KM, który w wersji dla niedawno zaprezentowanego Audi S3 osiąga 265 KM. Jednostki wysokoprężne osiągają moc od 105 KM do 170 KM i są wyposażone w filtr cząstek stałych. Pięcio- i sześciostopniowe skrzynie manualne dopełniają w ofercie przekładnie Tiptronic i fantastyczna dwusprzęgłowa przekładnia S-tronic – co czwarte A3 wyposażone jest w jedną tych postępowych skrzyni biegów.

Do czerwca 2006 powstało 600.000 samochodów Audi A3. Liczba ta stale wzrasta, tylko w zeszłym roku zbudowano ponad 200.000 sztuk tego modelu. Hitem stała się wersja Sportback, która tworzy 70% sprzedaży.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: