Logo
WiadomościAktualnościAudi E-Tron - Nowa wielkość Audi

Audi E-Tron - Nowa wielkość Audi

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

BMW ma swoje Efficient Dynamics, Mercedes Blueteca, BlueEfficiency i BlueHybrid, a Volkswagen – BlueMotion. A co ma Audi? Nie potrzebujemy budować żadnego nowego auta, by pokazać, że nasze jednostki są bardzo efektywne i ekologiczne – mówi odpowiedzialny za nowe projekty członek zarządu Audi Michael Dick. Nasza przewaga dzięki technice jest widoczna chociażby w tym, że aż 50 modeli Audi emituje do atmosfery mniej niż 140 g CO2 na km. Patrząc na konkurencję, nie mamy się czego wstydzić – dodaje Dick.W liczbach rzeczywiście wszystko się zgadza, ale image marki nie jest budowany przecież w ten sposób. Wszystko ma zmienić druga już generacja e-trona, która w Detroit ujrzała światło dzienne.  Znacznie bardziej kanciaste i agresywniejsze w porównaniu z „tetetką” coupé udowadnia, że  sprawa ochrony środowiska jest dla firmy z Ingolstadt bardzo ważna, można nawet powiedzieć, że elektryzująca. Mierzący 3,93 m długości, krótszy od VW Polo pojazd daje przedsmak przyszłych małych roadsterów Audi.

Audi E-Tron - Nowa wielkość Audi
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Audi E-Tron - Nowa wielkość Audi

Mały e-tron jest czysto elektrycznym samochodem, który w odróżnieniu od pokazywanego podczas salonu we Frankfurcie auta o tej samej nazwie napędzają dwa silniki elektryczne o mocy 102 KM. Mający zaledwie 1,22 m wysokości pojazd z tylnym napędem rozpędza się do „setki” w 5,9 s, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 200 km/h. Na w pełni naładowanych akumulatorach ważące 1350 kg Audi w cyklu mieszanym przejedzie dystans 250 km.

Struktura karoserii nowego e-trona opiera się na aluminium, a zewnętrzne elementy wykonano z tworzyw sztucznych. Ważący 400 kg zestaw akumulatorów umieszczono przed tylną osią, a obydwa silniki elektryczne przekazują moc bezpośrednio na koła. Dzięki takiej budowie rozkład mas przód/tył wynosi 60:40.

Jeśli do dyspozycji mamy wyłącznie zwykłe, 230-woltowe gniazdko, ładowanie akumulatorów potrwa 8 godzin, a tzw. siłą (400 V) – 2 godziny. Hamulce tylnej osi zamiast klasycznego układu hydraulicznego będą miały elektryczne sterowanie, podobnie jak klapy regulujące dopływ powietrza do układu chłodzenia.Radzimy dobrze przyjrzeć się wnętrzu e-trona – choć wygląda ono jak w klasycznym koncepcie, to jednak ogólny układ rozmieszczenia elementów obsługi zostanie przeniesiony do małych roadsterów Audi, które będą projektowane wspólnie z Volkswagenem i Porsche.

Przyjęty wewnętrzny plan „CO2 Roadmap 2020” zakłada, że w przeciągu następnych 10 lat Audi będzie produkowało najbardziej ekologiczne samochody klasy premium. Kluczem do sukcesu mają być hybrydy (aż 9 w ciągu najbliższych 4 lat). Pojazdy czysto elektryczne, jak koncepcyjny e-tron, to jednak pieśń przyszłości.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: